‘Banden zijn de dominante geluidsbron van een auto, niet de motor of de rijwind’
VRAAG & ANTWOORDMaken banden van elektrische auto’s minder geluid? Deze vraag werd laatst gesteld in onze wekelijkse vraag & antwoord-rubriek. Lezer Erik de Graaff, senior adviseur bij ingenieursbureau M+P, reageert hierop met zijn ervaring uit de praktijk.
Hij schrijft: ‘Ons ingenieursbureau voert jaarlijks honderden geluidsmetingen uit in het verkeer. Het rolgeluid van banden op het wegdek blijkt de dominante geluidsbron van personenauto’s, bij snelheden van circa 30 tot 160 km/u. Motorgeluid is bij normale personenauto’s alleen bij snelheden onder de 30 km/u van belang en rijwindgeluid pas boven de 160 km/u. Dit alles verandert als je hard optrekt of bij een sportuitlaat of bagage op het dak. Banden van elektrische auto’s zijn in principe lawaaiiger dan die van brandstofauto’s, omdat ze meer gewicht moeten dragen en daarom groter en breder zijn. De meeste hebben ook een lagere rolweerstand en zijn daardoor minder gedempt.’
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Cuppen van autobanden komt ook door versleten schokdempers’
-
VRAAG & ANTWOORD
‘De bandenspanning meten: met koude óf met warme banden?’
‘In mijn dashboard kan ik continu de bandenspanning aflezen en in het instructieboekje staat de geadviseerde spanning voor de voor- en achterbanden’, aldus lezer Rob Hoogendijke. ‘Maar in welke situatie verricht je de juiste meting? Bestaan er significante verschillen in de bandenspanning als de banden wel of niet in bedrijf zijn?’ -
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
Wat als een cliënt nog helder van geest is, maar niet kan praten? Deze notaris lost het op met kneepjes in de hand. Een kneepje is 'ja’, twee kneepjes ‘nee’. Elke week tekent journalist Johan Nebbeling waargebeurde voorvallen uit de notarispraktijk op in deze rubriek. -
VRAAG & ANTWOORD
Prangende vraag: ‘Bestaat de klapband nog?’
‘Ik zag laatst een auto slippen en vervolgens vlogen de stukken autoband in het rond’, aldus lezer Marianne Steenbergen in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Maar daar bleef het dan ook bij. Kun je met de huidige kwaliteit van autobanden nog wel een klapband krijgen, of zijn ze daar te massief voor geworden?’ -
PREMIUM
Huilen: teken van zwakte of genetisch bepaald? ‘Traankanaal zit lager bij mannen’
Huilen, janken, wenen, snikken en snotteren. Niks fijner dan ongecontroleerd de tranen laten stromen. Maar wat is nu de precieze functie van al die tranen? En waarom huilt de ene persoon al bij een tv-commercial en kan de ander geen traan laten op een begrafenis? Hoogleraar Ad Vingerhoets: ,,Het hormoon testosteron maakt het moeilijker om te huilen.’’
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Kan een autoband verwisselen niet veel sneller, zoals in de Formule 1?’
-
-
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Maken banden van elektrische auto’s minder geluid?’
‘Als potentieel aanwoner van de door te trekken A15 hebben we het hier geregeld over overlast van een snelweg’, aldus lezer H. Smit in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik denk dat het – los van de natuurvernietiging – wel mee zal vallen, omdat we straks elektrisch rijden. Maken banden van elektrische auto’s inderdaad minder geluid dan die van vergelijkbare auto’s met brandstofmotor?’ -
Inbraken gebeuren in allerlei soorten woningen en buurten: zo laat je je huis veilig achter
Vakantie voor de boeg? Haal voor vertrek de stekkers uit de stopcontacten, draai kranen dicht en zorg vooral dat je huis er bewoond uitziet. Dat adviseert Ilona Snaterse-Leidelmeijer, politievrijwilliger gespecialiseerd op het gebied van preventie.