Volledig scherm
PREMIUM
© Shutterstock

Benzine of elektrisch: wat is mijn auto over vijf jaar nog waard?

Consumenten zijn steeds meer in dubio over de vraag wat ze moeten kopen: een auto op brandstof of semi-elektrisch? Wat zal de restwaarde van mijn benzine- of dieselauto over een paar jaar zijn? Vrijwel niets, plaagt Tesla-topman Elon Musk. Het wordt minder, stelt de ANWB, maar nu nog niet.

Decennialang stond de afschrijving van de auto min of meer vast. Wie een nieuwe of jonge auto kocht, was vrij zeker wat de restwaarde over vijf jaar zou zijn. Maar is dat met de opmars van de elektrische auto nog steeds zo? Elon Musk, de topman van Tesla, gooide vorige week olie op het vuur: ‘De restwaarde van benzine- en dieselauto’s stort de komende jaren in.’ Koop elektrisch of de aankoop is weggegooid geld, luidt zijn boodschap. Nu is Musk nooit te beroerd om een sneer uit te delen aan de de traditionele concurrentie, en ja hij predikt voor eigen parochie, maar toch, misschien heeft hij wel een punt. Hij had het ook bij het rechte eind toen hij voorspelde dat de elektrische auto levensvatbaar zou zijn.

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.