BMW zegt sorry voor belachelijk maken belangrijkste doelgroep op social media
BMW heeft excuses aangeboden voor een op social media gelanceerde campagne die de zogeheten ‘boomers’ belachelijk maakt. Met de zin ‘Oké, Boomer, en wat is jouw reden om niet te veranderen?’ zette de campagne kwaad bloed bij de belangrijkste groep kopers van BMW's.
Delen per e-mail
De campagne is ongetwijfeld bedacht door een jong mediateam, dat zich afvraagt waarom oudere consumenten alleen maar kunnen zeuren over het design van de nieuwe BMW's met hun omstreden grille, die er in de ogen van velen uitziet als twee hazentanden. Maar volgens BMW moeten dit soort mensen - door hen boomers genoemd - verder kijken dan het uiterlijk.
Helaas waren ze één ding vergeten, namelijk dat deze boomers - kort voor baby boomers - de belangrijkste kopers zijn van BMW's. Want: 50-plus en kapitaalkrachtig. Volgens het woordenboek is een boomer ‘een persoon van gevorderde leeftijd, met ouderwetse denkbeelden of conservatieve opvattingen, oftewel een fossiel’. Dat is geen erg positieve kwalificatie en ze zijn kennelijk wel goed in geld verdienen.
Neger
Niet slim dus om de mensen die indirect jouw salaris betalen af te kraken. Dat vonden de boomers in de top van BMW kennelijk ook en dus verontschuldigde het bedrijf zich twee dagen later voor de campagne in een tweet. ,,Het maakt niet uit hoe oud je bent, we zijn er voor je. Het spijt ons, het was niet onze bedoeling om iemand te beledigen met meme-jargon. De weg naar de nieuwe wereld van mobiliteit is hobbelig, maar we hopen dat je met ons mee op reis gaat", zo is te lezen.
Het is niet de eerste keer dat BMW een fout maakt wat communicatie betreft. In maart plaatste de autofabrikant berichten op Twitter met het coronavirus als thema om de i8 te promoten. Het bedrijf verwijderde de tweets, gevolgd door een verontschuldiging. Ook Volkswagen ging eerder dit jaar in de fout met een reclame waarin een zwarte man wordt voortgeduwd door een enorme witte hand en waarin kort het woord ‘neger’ te zien was. Audi moest zich dit jaar eveneens verontschuldigen en wel voor het publiceren van een seksistische afbeelding van een klein meisje dat al leunend tegen de voorkant van een rode sportwagen een banaan eet.
Bekijk onze trending nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Aandeel stijgt met 12.000 procent na tweet Musk, maar beleggers vergissen zich
Een verkeerd geïnterpreteerde tweet van Tesla-baas Elon Musk heeft de aandelenkoers van Signal Advance, een Amerikaans bedrijfje uit de medische sector, met ongeveer 12.000 procent doen stijgen. De beleggers lieten zich misleiden door een naamsverwarring. Musk had zijn 42 miljoen volgers met zijn tweet ‘Use Signal’, de berichtenapp Signal willen aanbevelen. -
Grootse plannen bij Renault: beroemd ‘Vijfje’ herleeft als elektrisch model
De Renault 5 komt terug: zojuist wekte de Franse automaker het beroemde model weer tot leven in de vorm van het studiemodel ‘5 Prototype’. Uiteindelijk verschijnt het nieuwe ‘Vijfje’ daadwerkelijk op de weg als volledig elektrische auto, als onderdeel van een reeks grote vernieuwingen bij Renault. -
Volkswagen biedt excuses aan voor racistische reclame
De directie van Volkswagen heeft excuses aangeboden voor een racistisch reclamefilmpje op Instagram en Facebook. In de video wordt een man met een donkere huidskleur door een enorme witte hand uit de buurt gehouden van de nieuwe Golf 8. Vervolgens wordt de man in een café geduwd met de naam ‘Petit Colon’, oftewel Kleine Kolonist. Bovendien komen groot de letters N, G, E en R in beeld: volgens critici een duidelijk verwijzing naar de woorden nigger en neger. -
Roetfiltertest wordt tóch onderdeel van apk
Er komt waarschijnlijk toch een verplichte roetfiltertest voor dieselauto’s. De test wordt uitgevoerd bij de apk en wordt vanaf juli volgend jaar in de keuring opgenomen. Anderhalve maand geleden werd een afkeurende motie hierover in de Tweede Kamer nog voldoende gesteund. -
Audi onder vuur na ‘seksistische' advertentie van klein meisje dat banaan opeet
De Duitse autofabrikant Audi gaat diep door het stof voor het plaatsen van een controversiële afbeelding van een klein meisje dat al leunend tegen de voorkant van een rode sportwagen een banaan opeet. De foto, die is bedoeld om de nieuwe Audi RS4 te promoten, is na felle kritiek van de site van Audi verwijderd. ,,We bieden onze oprechte excuses aan voor dit ongevoelige beeld”, laat het miljardenbedrijf weten.
-
PREMIUM
Aangescherpt keurmerk ‘Sleutelloze’ auto te makkelijke prooi: verzekeraars verhogen eisen voor populaire modellen
Talloze nieuw gekochte automodellen kunnen komend jaar alleen nog worden verzekerd als de slimme autosleutel aan strenge eisen voldoet. Momenteel zijn de meeste van de 900.000 auto’s met een keyless entry-systeem kinderlijk eenvoudig te stelen. -
AUTOTEST Test Aiways U5: deze Chinees smaakt naar meer
De Aiways U5 is een van de eerste Chinese auto’s die daadwerkelijk in Nederland te koop zijn. En het moet gezegd: deze Chinees smaakt naar meer. -
Man vindt gestolen klassieke auto terug na zeventien jaar zoeken
Een man uit de Amerikaanse staat Virginia heeft zijn klassieke Chevrolet Camaro uit 1969 terug. De auto werd in 2003 gestolen en de man bleef al die jaren speuren naar zijn geliefde klassieker.