Praktijktest: zoveel capaciteit verliest de accu van een elektrische auto ieder jaar
Het was dé onzekere factor tijdens de eerste jaren van de elektrische auto: hoe lang gaat de accu mee? Vrij lang, zo bleek uit de eerste praktijktests. Meer dan een half miljoen kilometer in ieder geval. Maar een test met een zeven jaar oude elektrische auto wijst iets heel anders uit.
Youtuber en elektrische auto-expert Bjørn Nyland testte een zeven jaar oude elektrische Kia Soul, zo meldt website InsideEVs. Het resultaat: van de oorspronkelijke 26 tot 27 kilowattuur energiecapaciteit was 35 procent verdwenen door de zogenaamde degradatie van de batterijcellen.
De actieradius van de elektrische auto daalde daarmee tot ongeveer 100 kilometer. Slechts 17 kilowattuur energie was nog bruikbaar, wat overeenkomt met een gemiddelde verslechtering van 5 procent per jaar. Saillant detail: de auto had slechts 100.000 kilometer gereden. Een tweedehands diesel- of benzinemotor is na zo'n kilometerstand bij normaal gebruik nog in topconditie.
Zeven jaar garantie
De jubelverhalen over de lange levensduur van accu's zijn door dit voorbeeld uiteraard niet in één keer ontkracht, maar er is meer. Volgens Inside EV's zijn er ook meldingen van gigantische prestatieverliezen na een paar jaar van de eerste generatie van de Nissan Leaf. Ook andere Soul-rijders melden een snelle afname van de capaciteit van de accu’s. Gelukkig zit er nog steeds accugarantie (7 jaar of 150.000 kilometer) op de bijna 7 jaar oude auto.
Een belangrijke factor bij de vermindering van de prestaties betreft het aantal snellaadbeurten. Snelladen vraagt veel van de accucellen en autofabrikanten raden daarom aan om het gebruik hiervan zoveel mogelijk te beperken. Nieuwere accu's zijn wel verbeterd waardoor het prestatieverlies is verminderd, maar dit praktijkvoorbeeld geeft wel aan dat je de accu van een tweedehands auto eerst moet laten testen. Het vervangen van een accupakket kost namelijk in veel gevallen meer dan de auto zelf heeft gekost.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
5
Elektrische auto's zijn relatief snel total loss en dit is waarom
Elektrische auto's zijn gevoelig voor kleine aanrijdingen. Een beschadigde accu is moeilijk te repareren en moet vaak in zijn geheel worden vervangen. Dat betekent een enorme kostenpost voor kopers. -
eigen tuin eerst
Zevenblad in de tuin? Bestrijden is een lastige klus
Zevenblad. Als dat in je tuin groeit ben je niet blij. Het woekert als een gek. Zo kom je er vanaf volgens tuingoeroe Romke van de Kaa. -
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen. -
Is het beter om ’s ochtends of ’s avonds te douchen? Dit zeggen dermatologen
Een frisse douche om wakker te worden? Of toch maar een warm bad om goed te slapen? Iedereen heeft wel een favoriet moment om zich te wassen. Maar welk tijdstip van de dag is nu het beste voor je huid? Wij vroegen advies aan dermatologen Jan Gutermuth en Thomas Maselis. ,,Ook de duur van je douche speelt een belangrijke rol.” -
met video
Jakkes! De eigenaar van deze beschimmelde spookauto moet snel poetsen of betalen
Wie er de komende weken nog langsloopt kan beter geen blik werpen in de oude Opel op een parkeerterreintje in Zoetermeer: overal zit schimmel. De eigenaar moet nu poetsen of betalen.Zoetermeer
-
‘Verheerlijken’ snelheid op sociale media wordt mogelijk strafbaar in België
Een mogelijke nieuwe wet in België zou het ‘verheerlijken’ van overdreven snelheid voortaan verbieden. Wie opnames maakt van veel te hard rijden of levensgevaarlijke stunts en deze op sociale media plaatst, zou dan kunnen rekenen op boetes tot 1000 euro en tijdelijk verlies van het rijbewijs. -
-
-
Elektrische Mercedes rijdt meer dan 1000 kilometer met volle accu: praktijktest geslaagd
Mercedes had op papier een actieradius van 1000 kilometer aangekondigd voor zijn EQXX. Tijdens een door de Duitse keuringsautoriteit TÜV gecontroleerde rit over de Alpen bewees het studiemodel dat dit in de praktijk ook daadwerkelijk mogelijk is. -
PREMIUMTEST / MET VIDEO
Het brein achter de Tesla Model S startte zijn eigen automerk: zo rijdt de Lucid Air
De man die ooit de Tesla Model S ontwikkelde, verliet het bedrijf van Elon Musk om zijn eigen automerk te starten: Lucid Motors. Hoog tijd voor een bezoek aan Silicon Valley én een allereerste testrit in de Air, de elektrische supersedan die naar verwachting al in juni naar Nederland komt.