Brandweer heeft twee uur en 45.000 liter water nodig om Tesla te blussen
De brandweer van Clearfield County, in de Amerikaanse staat Pennsylvania, is onlangs twee uur bezig geweest om een brandende Tesla te blussen. Meestal volstaat 1900 liter water om een autobrand te blussen, maar in dit geval was 45.000 liter nodig.
De brandweer rukte aanvankelijk uit met één bluswagen, maar die bleek niet in staat om de brandende Tesla te blussen. Uiteindelijk moest er versterking worden ingeroepen van drie brandweerkorpsen, die in totaal 45.000 liter water nodig hadden om de accubrand te doven. De blusactie nam meerdere uren in beslag.
De Morris Township Volunteer Fire Company liet op Facebook weten dat het snel duidelijk werd dat het hier niet ging om een standaard autobrand. De gloeiend hete lithium-ion batterij bleef keer op keer opnieuw ontbranden. ‘Zonder de velgen had je nooit kunnen weten dat de hoop verkoolde resten ooit een voertuig was geweest’, zo omschreef de brandweer het uitgebrande wrak.
Accu doorboord en in brand gevlogen
De Tesla Model S vloog in brand nadat de auto aan de onderzijde werd geraakt, wellicht door een object dat niet op de weg thuishoort. Daardoor werd de accu in de bodem doorboord en vatte die vlam. De drie inzittenden kwamen met de schrik vrij en er waren geen andere auto’s bij het incident betrokken.
Elektrische auto's zijn niet brandgevoeliger dan auto's met een verbrandingsmotor, maar áls er brand uitbreekt, is deze in de regel wel veel feller. Dat komt doordat er een kettingreactie kan ontstaan in de lithium-ion-batterij, die lastig onder controle te krijgen is. Om de brand compleet te blussen worden de auto's soms tot een week in een container met water ondergedompeld.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen? -
PREMIUM
Mariska kon zoontje net op tijd redden uit brandende elektrische auto: ‘Hoorde ploffen en gesis’
Hoe brandgevaarlijk zijn elektrische auto’s? Niemand die het weet. Een databank met brandincidenten moet uitsluitsel geven. ,,Hij vloog uit het niets in brand.’’ -
Koken & Eten
Hygiëne in de keuken: maak ook je kruidenpotjes af en toe goed schoon
Veel gevallen van voedselvergiftiging ontstaan thuis, aldus het RIVM. De meeste bacteriën in de keuken denk je waarschijnlijk te vinden in de keukenhanddoek, vuilnisbak of snijplank, maar uit een nieuwe studie blijkt dat kruidenpotjes nog grotere bacteriemagneten zijn. -
PREMIUM
Gehandicaptenverzorgster scoort aan lopende band parkeerbonnen: ‘Gemeente moet oplossing bedenken’
Weinig mensen zullen zo veel parkeerbonnen krijgen als de Dordtse Annemieke Ooyen. Soms gaan er weken voorbij dat ze er geen één krijgt, soms kan ze in een maand 300 euro aftikken. De zorg voor ernstig gehandicapte mensen maakt dat ze lang niet altijd volgens de boekjes kan parkeren. -
Dit zijn de goedkoopste auto's voor private lease
Met private lease kun je voor een vast bedrag in een gloednieuwe auto rijden. Nagenoeg alles is inbegrepen: of het nu wegenbelasting, de verzekering, onderhoud of pechhulp is, je hoeft er niet over na te denken. Dit zijn de goedkoopste modellen.
-
PREMIUM4
Wat is slimmer: een nieuwe auto kopen, of toch doorrijden in je huidige?
Een nieuwe auto lijkt aantrekkelijk. Maar is het niet veel slimmer om langer door te rijden in je huidige bolide? Dat bespaart veel geld en is wel zo duurzaam. Toch? -
-
-
Deze site weet direct je ideale bandenspanning
Op de website watismijnbandenspanning.nl kunnen automobilisten na invoering van hun kenteken en bandenmaat precies aflezen wat de juiste bandenspanning is voor hun auto. -
Streep door Nederlandse ‘zonneauto’ Lightyear: ‘Auto die vooral uit mooie beloftes bestaat’
De allereerste Nederlandse zonneauto lijkt ineens ver weg, nu de fabrikant zelf de stekker eruit trekt. Vanwege financiële problemen moet Lightyear de productie en dus ook de verkoop van het eerste model staken.