Britten gaan vrijuit bij snelheidsovertredingen in Europa
Een van de weinige positieve neveneffecten van de Brexit is dat de Britten de komende jaren waarschijnlijk minder buitenlandse boetes zullen ontvangen. De afspraak tussen EU-landen om elkaars flitsboetes te innen komt te vervallen, aangezien het Verenigd Koninkrijk geen EU-lid meer is.
Delen per e-mail
Het gaat op dit moment om een nagenoeg compleet theoretische situatie, aangezien niet veel Britten met de auto onderweg zijn op het vasteland van Europa, maar de richtlijn inzake grensoverschrijdende handhaving eindigt met de Brexit. Die richtlijn werd in 2015 ingevoerd en stond elk EU-land toe om een bestuurder te beboeten die een snelheidsovertreding beging in een ander EU-land.
Dat is goed nieuws voor Britse automobilisten, maar een slechte zaak voor veel EU-landen. Vooral Frankrijk zal de euro's van de gemiste flitsinkomsten gaan missen. Volgens Auto Express worden in dat land jaarlijks meer dan 500.000 Britse chauffeurs betrapt op te hard rijden. Hierdoor loopt de Franse overheid meer dan 60 miljoen euro per jaar mis. Naar alle waarschijnlijkheid zal nóg vaker gebruik worden gemaakt van onopvallende surveillanceauto's en laserguns, waarna snelheidsovertreders direct de boete moeten betalen.
Tegelijkertijd kunnen de Britten ook geen bekeuringen meer innen van automobilisten uit andere EU-landen. Naar verluidt wordt wel gewerkt aan een samenwerkingsverband om dit alsnog mogelijk te maken. Daarbij zouden de Britten het model kunnen overnemen van Zwitserland. Dit land is ook geen lid van de EU, maar snelheidsovertredingen vallen wel bij automobilisten uit andere landen op de mat. Het is niet bekend wanneer deze regeling wordt ingevoerd - als ‘ie er al komt.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Meiden die rijden staan opeens in de belangstelling: ‘Dit is meer dan een mannenwereld’
Het zijn de koninginnen van de weg, echte kilometervreters. Steeds meer vrouwen sturen met enorme vrachtwagencombinaties over de weg. Wekelijks zijn hun avonturen te zien in het populaire televisie-programma ‘Meiden die Rijden’. Vier vrachtwagenchauffeurs over hun keuze voor het vak, flauwe grappen en het ‘truckersbestaan’. -
Verrassend: camper met uitschuifbare verdieping én balkon
De nieuwste camper van het Chinese merk Maxus wekt verbazing. Eenmaal geparkeerd schuift met een druk op de knop een extra verdieping uit het dak, inclusief balkon. Nog eens op de knop drukken volstaat om de glazen wanden getint te maken voor enige privacy. -
PREMIUM
Elektrische motorfiets is nog schaars en peperduur, maar ‘ook zó verslavend’
Ze hebben namen als Eva Ribelle en LiveWire, zijn enorm snel, muisstil maar helaas (nog) erg duur. Elektrische motoren zie je daarom nog niet veel rijden, maar zijn wel de overweging waard. -
Kortsluiting en brandgevaar: BMW roept 430.000 auto's terug
BMW roept in Duitsland 430.000 modellen uit de 3 Serie terug. De reden hiervoor is een al langer bekende brandgevaarlijke situatie, die in de Verenigde Staten eerder leidde tot ingrijpen door overheidsinstanties. -
In dit land zijn Nederlanders boetekampioen
Nederlanders hebben in de eerste zeven maanden van dit jaar in België 87.129 boetes gekregen. Daarmee is ons land boetekampioen bij de zuiderburen. Frankrijk en Luxemburg eindigden op de plekken twee en drie.
-
Milieuvervuiling door autobanden in 2050 opgelost, zegt Michelin
Over 30 jaar zullen autobanden niet langer het milieu vervuilen. Dat belooft Michelin, een van de grootste bandenfabrikanten ter wereld. -
De grootste wegpiraten van Frankrijk komen uit dit land
Engelsen zijn de meest beboete buitenlanders in Frankrijk. België bezet de tweede plaats wat snelheidsovertredingen betreft. Nederlanders staan ‘slechts’ op de vijfde plek met 206.102 bekeuringen. -
Waarom je in de wasstraat nooit een duur programma moet kiezen
Dure wasprogramma's met bodemreiniging kunnen volgens de Duitse evenknie van de ANWB zorgen voor schade aan je auto. Een goedkoop wasprogramma is volgens de Adac vaak het beste, mits een zogeheten voorwas er deel van uitmaakt.