Bugatti: op naar de 500 kilometer per uur
De gehele auto-industrie heeft zich gestort op downsizing, zuinige motoren en andere milieumaatregelen. Maar een paar merken strijden als kleine kinderen om de titel ‘snelste productieauto ter wereld’. De nieuw te slechten grens is die van 500 kilometer per uur.
Delen per e-mail
Lange tijd was Bugatti houder van het snelheidsrecord voor productiewagens. Het van oorsprong Franse merk, dat in 1999 nieuw leven werd ingeblazen door Volkswagen, introduceerde in 2005 de Veyron. Met zijn 1001 pk was het de sterkste productieauto ooit, met zijn koppel van 1250 newtonmeter was het de auto met de meeste trekkracht ooit en met zijn 8 liter motorinhoud, 16 cilinders en 4 turbo’s was het de grootste en meest complexe motor die ooit in een productieauto is gelegd.
Niet verwonderlijk dus dat ook de topsnelheid hoger lag dan van andere productieauto's. Het Guinness Book of Records vermeldde een snelheid van 407 km/u. Een onbreekbaar record, zo leek het, tot het Amerikaanse SCC twee jaar later de Aero op de markt bracht. Op 13 september 2007 klokte de Aero een topsnelheid van 411 km/u en reed daarmee de Bugatti uit het Guinness Book of Records.
De Aero was ontworpen en gebouwd door de Amerikaan Jerod Shelby. Hij werd rijk door het ontwerpen van medische hulpmiddelen en begon in 1999 met het ontwerpen van een supersportwagen. Destijds had SCC nog maar zes auto’s gebouwd en verkocht, maar bij Bugatti gingen onmiddellijk alle alarmbellen af. Het antwoord van Bugatti volgde niet veel later: De Veyron 16.4 Super Sport. Met 1200 pk goed voor een topsnelheid van 431 km/u. De topsnelheid is voor klanten begrensd op 415 km/u, maar dat is volgens Bugatti uitsluitend gedaan om de banden te beschermen.
SCC onthulde al snel daarna dat ze een nog snellere versie op de markt zouden brengen, maar daar kwam het tot voor kort nooit van. Bugatti overtrof zijn eigen record nog een paar maal, ook de Hennessey Venom en de Porsche 9FF GT9 deden een duit in het zakje met ruim 400 km/u, maar toen was daar uiteindelijk de Zweedse firma Koenigsegg, die met de Agera RS een topsnelheid behaalde van maar liefst 457,94 km/u. Bugatti en SCC stonden plots buitenspel.
Lichter
Nu lijkt SCC als eerste de Agera RS uit de recordboeken te rijden met de Tuatara, die onlangs in productie is gegaan. Volgens SSC zal de auto ‘makkelijk’ in staat zijn het huidige snelheidsrecord te verbreken. De Tuatara heeft een 5,9 liter V8 die maximaal 1750 pk produceert. De Tuatara weegt slechts 1.247 kilo en is daarmee nog lichter dan de huidige recordhouder, de Agera RS van Koenigsegg, die 1.295 kilogram weegt. Alleen is die auto zo’n 500 pk minder sterk. SSC zegt dat de nieuwe Tuatara 483 km/h haalt, een tempo dat de firma Hennessey eveneens hoopt te halen met de Venom F5 . Maar bewezen hebben ze het nog altijd niet.
Bugatti is in gedachten alweer verder. ,,500 kilometer per uur bereiken is altijd een mogelijkheid’’, zei Stephan Winkelmann, CEO van Bugatti, deze week. De vraag is echter hoe ze dat willen gaan doen. Want de sprong naar 500 km/u is fors. Mogelijk wordt het extra vermogen gegenereerd door van de Bugatti een hybride te maken, zodat elektromotoren het verschil kunnen maken. Maar het belangrijkste probleem wordt waarschijnlijk gevormd door de banden. Want het ontwikkelen van banden die de krachten en hitte kunnen opvangen van een auto die 500 kilometer per uur rijdt, is zelfs anno 2019 nagenoeg onmogelijk.
Verder in het nieuws
-
VRAAG & ANTWOORD Waarom hoef je op Zandvoort geen 100 te rijden?
Misschien een domme vraag, maar steeds als ik hoor dat we op snelwegen naar de 100 km/u moeten, denk ik: en het circuit van Zandvoort dan? Waar ze massaal met 300 km/u mogen rijden en ook nog eens in zo’n mooi gebied? Onvoorstelbaar dat dit is goedgekeurd. –Herma Makkink -
RIJ-IMPRESSIE Peugeot 2008 wordt ruimer en chiquer
Peugeots kleinste SUV, de 2008, is compleet vernieuwd en groter dan ooit. Maar het spannendste nieuws is dat er voor het eerst ook een elektrische versie komt. -
Op zomerbanden naar de Duitse kerstmarkt, mag dat?
Winterbanden bieden meer veiligheid op de weg bij sneeuw en ijs, maar zijn ze verplicht in Duitsland? Of kun je gewoon in een auto op zomerbanden naar de kerstmarkt in Düsseldorf, Keulen of Aken? -
VRAAG & ANTWOORD Waarom sluiten autodeuren automatisch?
Als wij in de auto stappen en mijn man start de auto, gaan de autodeuren soms automatisch op slot. Waarom is dat? –Josien de Graaf -
Deze ‘super-S60’ van Volvo heeft gouden gordels (en 405 pk!)
Het Scandinavische Volvo zet zichzelf graag neer als ‘verantwoord’, ‘duurzaam’ en ‘veilig’. En toch kun je bij dealers van het merk ook modellen kopen met meer dan 400 paardenkrachten, een handmatig instelbaar sportonderstel en goudkleurige gordels. Volgens de Zweden is de S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered een sportsedan ‘nieuwe stijl’.
-
VRAAG & ANTWOORD Waarom toont matrixbord soms geen ‘einde limiet’?
Op matrixborden boven de weg wordt bij werkzaamheden de verplichte limiet van 90 of 70 gevolgd door ‘einde limiet’: een cirkel met twee strepen. Maar bij files zie je ‘einde limiet’ niet. Gaat het hierbij om een adviessnelheid? –E. Beulakker -
‘Geen Europese toelating voor Tesla's Cybertruck’
De Cybertruck van Tesla wordt volgens experts van het Duitse veiligheids- en keuringsinstituut TÜV niet toegelaten in West-Europa. Door de te rigide body worden de krachten bij een aanrijding niet opgevangen door het chassis. -
PREMIUM
Steden leggen heilige koe aan banden: auto’s moeten wijken voor fietsers en voetgangers
Nederlandse binnensteden worden door minder parkeerplaatsen, milieuzones en peperdure parkeertarieven steeds ontoegankelijker voor auto’s. De auto is de paria van de binnenstad geworden. ‘Over tien jaar moet je betalen om de binnenstad in te mogen.’