Campagne tegen lachgas in verkeer
Jongerenorganisatie TeamAlert begint een actie om het lachgasgebruik in de auto door jongeren tegen te gaan. Met de campagne Rij Ballonvrij wordt vooral online geprobeerd jongeren duidelijk te maken dat lachgas in het verkeer levensgevaarlijk is.
Delen per e-mail
Op de website www.rijballonvrij.nl is vanaf vandaag informatie te vinden over de gevolgen van lachgas op het rijgedrag. Op de site staat ook informatie over beschikbaar campagnemateriaal. Gemeenten en provincies kunnen dat materiaal gebruiken om de campagneboodschap te helpen verspreiden. TeamAlert voert de campagne uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Lachgasgebruik onder jongeren is de laatste jaren fors toegenomen. TeamAlert stelt op basis van eerder onderzoek dat jongeren het lachgas vaak gebruiken tijdens het uitgaan en in de auto. ,,De auto is dé plek voor jongeren om het middel te gebruiken. De stap om dan onder invloed van lachgas te gaan autorijden is klein en door het effect van lachgas zien de jongeren de gevaren van het rijden onder invloed niet meer”, aldus de jongerenorganisatie. “Ze slingeren van rijbaan naar rijbaan, rijden te snel of juist te langzaam of verliezen de controle over hun auto, met alle gevolgen van dien.”
Rij Ballonvrij richt zich niet alleen op bestuurders die lachgas gebruiken, maar ook op de passagiers in de auto. Uit onderzoek van TeamAlert blijkt dat zij elkaar niet aanspreken op hun gevaarlijke gedrag.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
‘Deze nieuwe autoband gaat 128.750 kilometer mee’
Het Finse bedrijf Nokian heeft een vierseizoenenband ontwikkeld die maar liefst 128.750 kilometer mee moet gaan. Dat is ongekend lang. Een normale band is vaak na gemiddeld 65.000 kilometer aan vervanging toe. -
Amerikaanse verkeersautoriteit dreigt Tesla met terugroepactie
De Amerikaanse autoriteit voor de verkeersveiligheid (NHTSA) heeft autofabrikant Tesla gevraagd om 158.000 auto’s van de Model S en Model X terug te roepen. Mankementen in de boordcomputer kunnen tot onveilige situaties leiden. -
‘Autoverkoop kruipt dit jaar uit diepste dal sinds 50 jaar’
De autoverkoop in Nederland maakt in 2021 het grootste herstel van de afgelopen 50 jaar door. Economen van ING voorspellen dat het aantal verkochte auto’s dit jaar 10 procent stijgt na de forse daling in 2020. Ook de RAI Vereniging en de Bovag zijn optimistisch. Tegelijkertijd zal de autobranche de gevolgen van de coronacrisis blijven voelen. -
In deze door oliestaat gebouwde miljoenenstad is geen auto te vinden
Saoedi-Arabië is een van de grootste olieproducenten ter wereld. Vreemd genoeg gaat het koninkrijk nu de ultieme eco-stad bouwen - 170 kilometer lang, autovrij en zonder wegen. -
PREMIUM
Mijn Allessie Jaguar van Roland is zijn ‘tweede mami’: ‘Het is een zij, want ze is mijn baby’
Roland Antersyn (55) reed zijn hele leven Mercedes. Het type maakte hem niet uit, zolang de ster maar op de motorkap pronkte. Toch viel hij een jaar geleden als een blok voor Jackie de Jaguar, een donkergroene S-type uit 2005. Chic maar vooral groot, net als hij. Deze keer in de rubriek Mijn Allessie het verhaal van Roland en zijn ‘mami’.
-
Betaalbare nachtzichtcamera's in nieuwe generatie dashcams: praktijktest
De populariteit van dashcams neemt nog steeds toe. In Nederland hebben naar schatting al een kwart tot een half miljoen automobilisten zo’n camera achter de voorruit. Hij kan ongevallen op video vastleggen en ook hufterig gedrag van andere weggebruikers. Als je bij een botsing betrokken raakt, kan je aantonen dat het niet jouw fout was. -
Tesla-baas Elon Musk rijkste persoon ter wereld: ‘Nou, tijd om weer aan het werk te gaan’
Elon Musk, topman van autobouwer Tesla en ruimtevaartbedrijf SpaceX, is de rijkste man op aarde geworden. Hij onttroont daarmee Jeff Bezos, oprichter en baas van webwinkelconcern Amazon, zo wijst de miljardairsindex van persbureau Bloomberg uit. -
Tekort aan chips brengt autofabrikanten in de problemen
Nissan en Honda vrezen dat ze minder auto’s kunnen produceren omdat ze steeds meer moeite hebben om chips geleverd te krijgen. Volkswagen waarschuwde daar vorige maand ook al voor. Chipmakers zouden onder andere smartphonefabrikanten voorrang geven.