‘Camper wordt populairder dan caravan’
De verkoop van nieuwe campers en tweedehandscampers was nog nooit zo hoog als afgelopen jaar. Ook in Nederland - een van de laatste Europese bastions van de caravan - steekt de camper de caravan naar de kroon. ‘Met een camper ben je vrij.’
Nederland volgt de trend die in andere Europese landen al tien jaar aan de gang is. Alleen in ons land, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk wint de sleurhut het bij de nieuwverkoop nog van de camper. Maar in andere landen heeft de kampeerauto definitief de slag gewonnen. In Duitsland werden in 2021 82.000 campers verkocht en ‘slechts’ 26.000 caravans. Frankrijk: 30.000 nieuwe campers tegenover 7500 nieuwe caravans.
,,Het heeft in die landen vijftien jaar geduurd voordat de camper de overhand kreeg. Het verandert ook in Nederland, maar dat zal niet heel snel gebeuren. We zijn gewend aan auto’s met een trekhaak en een caravan. Een caravan is meestal ruimer. En misschien zijn we ook wel iets te zuinig voor een camper die toch snel drie keer duurder is dan een caravan’’, zegt Hans Louwers van Kampeer & Caravan Industrie, KCI, de brancheorganisatie van fabrikanten en importeurs.
Maar de trend is onmiskenbaar. In Nederland nam het totaal aantal caravans sinds 2015 met 40.000 exemplaren af tot 417.000 stuks. Het aantal campers schoot omhoog van 93.000 stuks in 2015 tot 160.000 nu.
Louwers: ,,Die camper geeft het gevoel van vrijheid. Je bent zelfstandig. Met de accu’s en grote watertanks aan boord kun je wel een paar dagen zonder camping. Bij een tussenstop draai je je bestuurdersstoel om en je kunt koffie zetten.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Fietstest 2023
Paulien test fietsen: ‘Gewoon is voor mij goed genoeg’
-
Fietstest 2023
Dit zijn de beste e-fatbikes
Stoer design, strak, tikkeltje smart. Innovatief ook en met trendy kleuren: zo karakteriseren de fabrikanten de lifestylefiets. Maar nuttig in het dagelijks gebruik zijn ze net zo goed. Voor jongeren die willen blitsen brengen ze de e-fatbikes: brede banden, hoog profiel plus dik, aluminium frame. Ze ogen gelikt en snel. Marco van Koppen (51) probeerde er een, in het volle besef dat blitsen er misschien in zat, maar jonger worden niet. De beide categorieën overlappen elkaar enigszins. Verder hebben we gekeken of er in 2023 nieuwe ontwikkelingen zijn in de e-bikes. Zo snel als in het afgelopen decennium zal het toch niet meer gaan? -
Fietstest 2023
Dit zijn de beste elektrische stadfietsen onder de 2000 euro
De grootste categorie e-bikes is die welke de fabrikanten indelen als ‘stadsfietsen’. Ze moeten voor veel korte ritten geschikt zijn, naar werk of voor boodschappen bijvoorbeeld, of even langs bij familie. Een wat langere recreatieve tocht moet ook kunnen. De blits maken? Mwah, nooit weg. Comfortabel zitten is heel belangrijk. Dit zijn de beste elektrische stadfietsen onder de 2000 euro. -
PREMIUMhuisarts vertelt
Niet zelden ga ik op zoek naar gevonden voorwerpen in de vagina
Een patiënt komt in paniek de spreekkamer van huisarts Rutger Verhoeff binnen. Het condoom is kwijt en zou nog in haar vagina moeten zitten. Hij schrijft erover in de rubriek Huisarts Vertelt. -
PREMIUM1
'Hoewel ik duizend keer mijn excuses heb gemaakt voor mijn slippertje, blijft mijn vrouw boos’
Vreemdgaan gebeurt overal. Maar sommigen komen sneller in de verleiding dan anderen. Als artiest heb je het vaker voor het uitkiezen. Maar ook en vooral juist dan geldt: bezint eer ge begint, zegt Debby Gerritsen deze week tegen Teun.
-
OPEC verlaagt olieproductie om prijs te stutten
-
-
-
Fietstest 2023
Dit zijn de beste elektrische stadsfietsen van meer dan 3500 euro
De grootste categorie e-bikes is die welke de fabrikanten indelen als ‘stadsfietsen’. Ze moeten voor veel korte ritten geschikt zijn, naar werk of voor boodschappen bijvoorbeeld, of even langs bij familie. Dit zijn de beste elektrische stadfietsen van meer dan 3500 euro. -
Dit betaal je aan tol voor een autovakantie naar Kroatië
Als je op vakantie gaat naar het zuiden, moet je rekening houden met tolwegen en -tunnels. De prijzen zijn de laatste jaren gestegen, maar hoe duur is het eigenlijk om bijvoorbeeld naar Kroatië te rijden?
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerHarold de Vreden