Daarom tillen vrachtwagens soms een wiel op
Vrachtwagens rijden regelmatig rond met ingetrokken wielen. Het gaat hierbij niet om reservewielen en ook niet om lekke banden wegens pech. Bij TopGear zochten ze uit wat er precies achter zit.
Veel vrachtwagens zijn voorzien van drie assen. Daarvan is alleen de middelste aangedreven. De assen van de wielen ervoor en erachter zijn uitsluitend bedoeld om meer vracht te kunnen vervoeren. Hoeveel lading een vrachtwagen mag meenemen, is namelijk afhankelijk van de maximale aslast. Door er een as bij te doen, kan het maximale laadvermogen verhoogd worden.
Maar vrachtwagenbanden zijn duur en dus proberen transportbedrijven te voorkomen dat ze snel slijten. Wanneer vrachtwagens zonder (zware) lading rondrijden, kunnen ze dus een of meerdere wielen optillen. Wanneer dat niet wordt gedaan, stijgt de (rol)weerstand, vooral bij bochten. Bij drie assen achter elkaar zullen de voorste en achterste vaak meer door de bocht ‘gewrongen’ worden in plaats van te rollen. Daardoor slijten ze extra hard.
Meer tractie
Het optillen van de wielen scheelt ook nog eens in het brandstofverbruik, want een hangend wiel heeft geen rolweerstand. Een bijkomend voordeel is dat het gewicht op de aangedreven as toeneemt wanneer de extra as in de lucht hangt. Daardoor komt er meer gewicht op het aangedreven wiel te rusten en dat betekent meer tractie, zodat het vermogen beter op het asfalt wordt overgebracht. Bij veel moderne vrachtwagens gaan de wielen via een druk op de knop de lucht in.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMtest alfa romeo tonale
Zo rijdt de ‘teennagel’, de auto die Alfa Romeo moet redden
Het merk Alfa Romeo is de laatste jaren zwaar verwaarloosd. In de Fiat-Chrysler-tijd leek het merk ten dode opgeschreven, maar nu zijn er een nieuwe eigenaar én een nieuw model. De hybride Tonale vormt de opmaat naar een volledig elektrische Alfa Romeo in 2027. -
PREMIUMmijn allessie
Sidneys wagenpark ademt nostalgie: ‘Maar mooiste avontuur heb ik met andermans auto in Cuba beleefd’
Of het nu om brommers, motoren of auto’s gaat, voor Sidney Gouweloos (55) telt de nostalgie en daarvan wil hij zoveel mogelijk genieten. Dat verklaart waarom hij zijn Puch en Tomossen midden in de woonkamer heeft staan. Zijn Chevrolet Impala, Cadillac Fleetwood en Harley Davidson Electra Glide staan in een garage onder zijn flat te spinnen. -
PREMIUM
Rookmelder is vanaf 1 juli verplicht op élke woonlaag: hier moet je op letten
Waar rook is, is behalve vuur hopelijk ook een brandmelder. Op elke verdieping van het huis, want dat moet vanaf 1 juli in álle Nederlandse woningen. -
PREMIUMRECONSTRUCTIE
Na het tweede telefoontje heeft Rijkswaterstaat een levensgroot probleem: afsluiten die tunnel!
Twee late ziekmeldingen en de hele ochtendspits in de Rotterdamse regio liep in de soep. De urenlange afsluiting van de Ketheltunnel veroorzaakte flinke files in de regio. Overmacht, zegt Rijkswaterstaat. Amateurisme, zeggen critici. -
PREMIUM
Groot project ligt stil nadat verkeersregelaars met opzet zijn aangereden: ‘Ronduit schandalig’
Verkeersregelaars in Nieuwkoop zijn met de dood bedreigd en zelfs aangereden. De werkzaamheden aan een groot project in de gemeente zijn daardoor stilgelegd.
-
Zo kun je goedkoper tanken tijdens een lange rit
Ook al probeer je nog zo goed om brandstof te besparen, tijdens een langere rit is het onvermijdelijk dat je een keer moet tanken, en de prijzen van benzine en diesel liegen er niet om. Zo kun je goedkoper tanken. -
Getest: Dit is de beste inbouw-combimagnetron
Wat is de beste inbouw-combimagnetron? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
PREMIUMmet video
Training voor nieuwe campereigenaren: 'Te hard rijden is de meest gemaakte fout’
Campers zijn niet aan te slepen, merken ze bij camperclub NKC. De dag rijtraining voor nieuwe campereigenaren was in een mum van tijd uitverkocht. ,,Hij is wel groter dan mijn Fiatje 500.’’