De rand met zwarte puntjes langs een autoruit heeft maar liefst twee functies.
Volledig scherm
De rand met zwarte puntjes langs een autoruit heeft maar liefst twee functies. © Dreamstime

Daarom zitten er zwarte puntjes langs de randen van je autoruiten

Altijd al afgevraagd waar die kleine, zwarte puntjes langs de randen van je autoruiten voor zijn? Ze zitten er niet voor de show, maar vervullen een aantal belangrijke functies.

De stippen, die in de glasfabriek letterlijk in de randen van de autoruit worden gebakken, hebben alles te maken met de lijm die gebruikt wordt om de voorruit te installeren. Ten eerste zorgen ze ervoor dat de lijm, vanwege het ruwe oppervlak, beter aan het glas hecht. 

Daarnaast fungeert de donkere stippenrand als een schild om de lijm tegen ultraviolette zonnestralen te beschermen. Die zou anders worden verzwakt door voortdurende blootstelling aan uv-straling. Bovendien hebben de puntjes ook een esthetisch doel: het verbergt de lijm mooi. 

Hete oven

De stippen helpen tijdens het fabriceren van de autoruit om de temperatuur gelijkmatig te verdelen. Dit om zogeheten optische vervorming in het glas te verminderen. Wanneer voorruiten worden gemaakt, worden ze namelijk gebogen in een hete oven. Tijdens dat proces wordt de zwarte band normaal gesproken veel sneller warm dan het glas. De ’uitwaaierende’ zwarte stippen helpen dit fenomeen te verminderen door de warmte gelijkmatig af te voeren.

Ten slotte zorgen de kleine zwarte puntjes ook voor een visueel aangenamere overgang van de zwarte rand naar het transparante glas. De stippen zijn ook vaak te vinden boven en naast de binnenspiegels van veel auto’s. Hier is het vooral bedoeld om hinderlijk zonlicht weg te nemen en aldus te voorkomen dat je wordt verblind wanneer je in de achteruitkijkspiegel kijkt.