Volledig scherm
Ondrej Brom bij Kever nummer 20 © KDF41

De oudste VW Kever ter wereld rijdt weer

Toen Ondrej Brom een ​​oude Volkswagen Kever kocht die onder een boom stond weg te roesten, had hij geen idee dat dit het oudste nog bestaande productie-exemplaar was.

Hoewel de Volkswagen Kever is ontwikkeld in opdracht van Adolf Hitler, is het ook de auto die symbool stond voor een generatie vredelievende jongeren en ook een van Disney’s grootste succesnummers voortgebracht; Herbie. Toch zijn het vooral de banden met het fascistische Duitsland waarmee met name de vroege modellen worden geassocieerd.

Volledig scherm
© KDF41

De uit Tsjechië afkomstige Ondrej Brom vond een exemplaar dat nu het oudste nog bestaande productiemodel blijkt te zijn - chassisnummer twintig op een totaal van 21 miljoen. Technisch gezien is het een KdF-Wagen Type 60 uit 1941, want de Volkswagen-naam kwam pas na de Tweede Wereldoorlog. Het voertuig heeft echter dezelfde vorm en kenmerken die zo geliefd zijn onder veel autoliefhebbers. 

Volledig scherm
© KDF41

De auto was oorspronkelijk een gift aan de beroemde Berlijnse componist Paul Lincke, twee jaar nadat Groot-Brittannië de oorlog aan Duitsland verklaarde. Wat er daarna mee gebeurde is niet bekend. ,,Ik was student en zag deze auto onder een gigantische boom staan, met een laag klei tot halverwege zijn wielen", vertelt Ondrej. ,,De auto was van een vriend van mijn broer.” Het duurde nog eens negen jaar voordat Brom de Type 60 kon bemachtigen, waarbij hij meteen toesloeg toen de auto te koop kwam. 

Volledig scherm
© KDF41

Helaas kon Brom de vraagprijs niet meteen betalen. ,,Ik rende naar het huis om mijn bankpas te halen, want ik had slechts 4.000 Tsjechische kroon in mijn portefeuille en de vraagprijs was 60.000 kronen. Gelukkig gaf de eigenaar me de tijd om naar de bank te gaan.“

Volledig scherm
© KDF41

Het was niet de eerste stap van Ondrej in de wereld van Volkswagens. Hij had al vier Kevers gehad en was zich niet bewust van de geschiedenis die zich onder de lagen patina bevond. Maar dankzij het beetje Volkswagen-kennis dat hij bezat, kreeg Ondrej al snel een voorgevoel dat de Kever in feite een auto uit het KdF-tijdperk was, maar het kostte hem veel moeite om het te bewijzen.

Volledig scherm
© KDF41

Na minutieuze verfverwijdering, röntgenfoto’s en chemicaliën van de politie, werd een chassisnummer gevonden onder lagen van vlekkerige roest, ingekerfd plaatwerk en afbladderende verf. Daar stond het: chassisnummer 20. 

Volledig scherm

Enkele jaren later, in 2012,  onderging de auto een complete restauratie, waardoor de auto er nu exact zo uitziet als toen deze 77 jaar geleden de fabriek verliet. Bekijk een video over deze bijzondere Kever hier.

Volledig scherm
© KDF41