Degelijk, Nederlands naslagwerk over elektrisch rijden
RECENSIEDe komst van de elektrische auto roept veel vragen op. Niet alleen bij de gebruiker, maar ook bij de politiek en in de wetenschap. Hoe schoon is een elektrische auto nou eigenlijk? Wat kost het? Hoe werken laadpalen en -passen? En kan je eigenlijk wel op vakantie met zo'n auto?
Delen per e-mail
Deze en nog heel veel andere vragen beantwoordt tech-journalist Jeroen Horlings in zijn boek ‘Alles over elektrische auto's'. De Nederlandse situatie rond elektrisch rijden is anders dan die in andere landen. Juist daarom is het zeer welkom dat dit boek de ontwikkelingen vanuit Nederlands perspectief bekijkt. Horlings doet dat op heldere wijze, waarbij hij toch ook de nodige diepgang niet schuwt. Interessant is ook dat hij de elektrische revolutie in de volle breedte beschouwt, dus inclusief bijkomstigheden als bijvoorbeeld zonnepanelen.
Discussie
Natuurlijk zijn ook de antwoorden die Horlings probeert te geven soms toch weer aanleiding voor discussie. Niemand weet hoe de elektrische auto zich in de toekomst verder zal ontwikkelen. En als het gaat erom wat goed is voor het milieu, komen ook wetenschappers regelmatig met tegenstrijdige opvattingen.
Een ander probleem van een dergelijk boek is de houdbaarheidsdatum. Er komen met grote regelmaat nieuwe elektrische automodellen uit en ook de ontwikkeling van bijvoorbeeld laadpalen staat niet stil. Om nog maar te zwijgen van de politieke besluitvorming, die heel onstuimig is en bijna met de week verandert. Niettemin gaat Horlings bijvoorbeeld uitvoerig in op de gevolgen van het Klimaatakkoord van juni dit jaar. En hij is zo slim om regelmatig een update van zijn boek te laten verschijnen.
Alles over elektrische auto's. Auteur: Jeroen Horlings. Uitgever: Sycorax. 230 pagina's. Verkrijgbaar als paperback, hardcover en ebook. Prijzen vanaf €14,95. Meer informatie op Lees.nl
Verder in het nieuws
-
VRAAG & ANTWOORD Waarom hoef je op Zandvoort geen 100 te rijden?
Misschien een domme vraag, maar steeds als ik hoor dat we op snelwegen naar de 100 km/u moeten, denk ik: en het circuit van Zandvoort dan? Waar ze massaal met 300 km/u mogen rijden en ook nog eens in zo’n mooi gebied? Onvoorstelbaar dat dit is goedgekeurd. –Herma Makkink -
RIJ-IMPRESSIE Peugeot 2008 wordt ruimer en chiquer
Peugeots kleinste SUV, de 2008, is compleet vernieuwd en groter dan ooit. Maar het spannendste nieuws is dat er voor het eerst ook een elektrische versie komt. -
Op zomerbanden naar de Duitse kerstmarkt, mag dat?
Winterbanden bieden meer veiligheid op de weg bij sneeuw en ijs, maar zijn ze verplicht in Duitsland? Of kun je gewoon in een auto op zomerbanden naar de kerstmarkt in Düsseldorf, Keulen of Aken? -
VRAAG & ANTWOORD Waarom sluiten autodeuren automatisch?
Als wij in de auto stappen en mijn man start de auto, gaan de autodeuren soms automatisch op slot. Waarom is dat? –Josien de Graaf -
Deze ‘super-S60’ van Volvo heeft gouden gordels (en 405 pk!)
Het Scandinavische Volvo zet zichzelf graag neer als ‘verantwoord’, ‘duurzaam’ en ‘veilig’. En toch kun je bij dealers van het merk ook modellen kopen met meer dan 400 paardenkrachten, een handmatig instelbaar sportonderstel en goudkleurige gordels. Volgens de Zweden is de S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered een sportsedan ‘nieuwe stijl’.
-
VRAAG & ANTWOORD Waarom toont matrixbord soms geen ‘einde limiet’?
Op matrixborden boven de weg wordt bij werkzaamheden de verplichte limiet van 90 of 70 gevolgd door ‘einde limiet’: een cirkel met twee strepen. Maar bij files zie je ‘einde limiet’ niet. Gaat het hierbij om een adviessnelheid? –E. Beulakker -
‘Geen Europese toelating voor Tesla's Cybertruck’
De Cybertruck van Tesla wordt volgens experts van het Duitse veiligheids- en keuringsinstituut TÜV niet toegelaten in West-Europa. Door de te rigide body worden de krachten bij een aanrijding niet opgevangen door het chassis. -
PREMIUM
Steden leggen heilige koe aan banden: auto’s moeten wijken voor fietsers en voetgangers
Nederlandse binnensteden worden door minder parkeerplaatsen, milieuzones en peperdure parkeertarieven steeds ontoegankelijker voor auto’s. De auto is de paria van de binnenstad geworden. ‘Over tien jaar moet je betalen om de binnenstad in te mogen.’