Deze auto stond tien jaar in een veld en dertig jaar in een schuur, maar is toch tonnen waard
Toen zijn baas hem een Britse sportwagen beloofde, hoopte Connie Moore dat het een Jaguar of MG zou zijn. Het werd een Aston Martin, een merk waarvan hij nooit had gehoord. Ruim drie decennia en een flinke laag stof later, neemt hij afscheid van zijn DB4.
Delen per e-mail
De Aston Martin DB4 is een geliefde klassieker. Het eerste exemplaar rolde in 1958 van de band en toen de productie in 1963 stopte, waren er in totaal 1.204 van gemaakt. De DB4 haalde in de jaren zestig al een topsnelheid van 226 km/u. In dit verhaal kwam de auto 40 jaar geleden in handen van de huidige eigenaar en hoewel hij aanvankelijk van plan hem te restaureren, kwam hij er gewoon nooit aan toe.
Maak kennis met Connie Moore, uit Franklin County, Virginia. Hij was ooit plaatwerker, totdat hij werd opgeroepen voor het leger en naar Vietnam werd gestuurd. Toen hij terugkeerde ging hij terug naar zijn oude werkplaats, waar zijn oude baas Arthur hem weer in dienst nam. Op een gegeven moment vroeg zijn baas hem te helpen met een Ford uit 1936. Connie werkte twee weken aan de Ford en toen hij klaar was vroeg zijn baas hoeveel hij van hem kreeg. Maar Connie wilde er niets voor hebben, waarschijnlijk omdat hij dankbaar was dat hij na Vietnam nog steeds werk had.
Op dat moment vertelde zijn baas hem dat hij een oude Britse sportwagen had waar hij niets aan had. ,,Die auto past niet bij mijn verzameling, zou je die willen hebben?”, vroeg Arthur. Daar kon Connie natuurlijk geen nee tegen zeggen, maar het grappige is dat hij hoopte dat de auto een MG of een Jaguar zou zijn, omdat hij destijds niet eens wist wat een Aston Martin was.
Connie sleepte de auto naar de tuin van een vriend, maar tien jaar later kon hij toch een overdekte opslagplaats vinden en daar stond ‘ie tot voor kort nog steeds. Hij herinnert zich dat de motor weliswaar draaide toen hij de auto kreeg, maar dat de koppeling moest worden vervangen en dus heeft hij er nooit mee gereden. Toen het stel ouder werd, realiseerden ze zich dat ze de bouw misschien nooit zouden afmaken en besloten ze de auto uiteindelijk te verkopen.
Met de aanhoudende wereldwijde pandemie dachten ze dat ze nog een tijdje zouden wachten, voordat ze daadwerkelijk een advertentie over de auto zouden plaatsen. Met een bezwaard hart vertelt Connie over het overlijden van zijn vrouw in december 2020, wat er uiteindelijk toe leidde dat hij besloot een vriend om hulp te vragen om de auto alsnog te verkopen.
Het duurde niet lang voordat de eigenaar van Gullwing Motor Cars langskwam en de auto kocht. ,,Nu heb ik het geld om met pensioen te gaan, maar mijn vrouw is er niet meer’, zegt Connie in de video, terwijl hij vecht tegen de tranen. Gullwing Motor Cars heeft de auto nu te koop staan voor een bedrag van $ 325.000.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
De snelste Aston Martin ooit is 2800 pk sterk en heeft een parachute om af te remmen
Aston Martin is nu een chic bedrijf, maar in het verleden permitteerde het zich regelmatig wilde uitstapjes. Het zei zelfs geen ‘nee’ toen een dragracer begin jaren negentig verkering kreeg met een medewerkster en hij naar verluidt voorstelde met een Aston Martin-fabrieksteam dragraces te gaan rijden. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Folie in plaats van draadjes voor de voorruitverwarming’
,,In deze rubriek kwam vorige week voorruitverwarming aan de orde”, schrijft lezer Marcel van Leest. ,,Mijn Ford Mondeo uit 2008 had nog gloeidraadjes in de ruit, die je bij een bepaalde lichtinval zag. Maar in de voorruit van mijn huidige Volkswagen (2019) zit een gelaagde folie die hem verwarmt. Geen draadjes meer in het zicht, dus geen enkel bezwaar meer.” -
Nederlandse voetballer opgepakt in Spanje: reed met vervalst rijbewijs in Lamborghini
Met een vervalst rijbewijs doodleuk achter het stuur van een Lamborghini kruipen en dan in het noorden van Spanje zo hard rijden dat je de aandacht trekt van de politie. Een 25-jarige Nederlander zag er blijkbaar het probleem niet van in, maar vergiste zich lelijk. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom werkt mijn radio in veel tunnels niet?’
,,Waarom valt in veel tunnels het FM-signaal van de radio helemaal weg?”, vraagt lezer Jan Stutvoet. ,,Dit gebeurt zelfs in de nieuwste tunnels. Bij een calamiteit zou ik hierdoor niet eens via de radio geïnformeerd kunnen worden. Moet ik wellicht aan de DAB-radio?” -
PREMIUM
Elektrische auto zonder stroom? Wegenwacht komt met nieuw wapen om automobilist te redden
De Wegenwacht heeft een speciale aanhanger ontwikkeld waarmee elektrische auto's die zonder stroom zitten snel weer op weg kunnen worden geholpen. De eerste, speciaal hiervoor ontwikkelde aanhangwagen wordt gestationeerd in Utrecht.
-
PREMIUMMijn Allessie
Vroeger was het automerk Simca stoer, nu is het sentiment
De liefde voor Simca’s heeft ervoor gezorgd dat Ruud Bubbert (55) en Marc van den Belt (56) pakweg 35 jaar terug dikke vrienden werden. Inmiddels zijn ze vele modellen verder en is het autovirus heviger dan ooit, mede dankzij hun 1100 TI en 1000 Rallye 2. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Met elektrische fiets een auto inhalen: links of rechts?’
,,Als ik op een elektrische fiets een auto wil inhalen, aan welke kant van de auto moet dat dan gebeuren?”, vraagt lezer Dorien van Doorn. -
PREMIUMMijn Allessie
‘Ik ben niet aandachtsgeil, maar ik weet dat iedereen kijkt’
Voor een dashcam in zijn Mercedes-Benz C-klasse toog René Janssen (49) naar de dealer. Daar bleef het niet bij, want hij kwam thuis met een koopcontract voor een gloednieuwe Mercedes A250 op zak. Een model met een flinke kofferbak dat hij simpelweg niet kon weerstaan. In de wekelijkse rubriek Mijn Allessie spreken we mensen over hun auto.