Volledig scherm
© Mercedes

Deze auto was tachtig jaar geleden al sneller dan een nieuwe Bugatti Veyron

Het had de snelste auto ter wereld moeten zijn, maar deze Mercedes heeft sinds 1939 nog nooit een meter gereden. Wel is de recordauto T-80 na acht decennia compleet gerestaureerd door het Mercedes Museum.

De auto heeft twaalf cilinders met een inhoud van 44 liter, is 3.500 pk sterk en haalt een topsnelheid van 650 km/u. Daarmee is deze 80 jaar oude Mercedes zelfs huidige supercars zoals de Bugatti Veyron en de McLaren Senna te snel af.

Volledig scherm
© Mercedes

Helaas heeft deze Silberpfeil die waarden alleen in theorie gehaald. De auto werd ontworpen door de coureur Hans Stuck, in opdracht van luchtmachtgeneraal Ernst Udet. Het project werd uitgevoerd door ontwikkelingsingenieur Ferdinand Porsche, die destijds voor Mercedes werkte en nog geen eigen sportwagenmerk had opgericht.

Volledig scherm
© Mecedes

De acht (!) meter lange eenzitter moest voor Mercedes en het Duitse Rijk het wereldsnelheidsrecord voor landvoertuigen verbreken, maar dat is nooit gebeurd omdat Duitsland op 1 september 1939 de Tweede Wereldoorlog begon.

Volledig scherm
© Mercedes

De wereldrecords waren destijds in handen van de Britten: George Eyston kraakte op 19 november 1937 met 'Thunderbolt' de 500 km/u grens en John Cobb bereikte uiteindelijk een nieuw record van 595.04 km/u met de 'Railton Special'. Daardoor werd de geplande snelheid van 550 km/u aanvankelijk verhoogd naar 600 km/u en uiteindelijk zelfs tot 650 km/u.

Volledig scherm
© Mercedes

Om deze snelheid te halen, koos de Porsche-ontwerper voor een 3.500 pk sterke Mercedes-Benz-vliegtuigmotor die op methanol reed. De auto zou zijn recordrit rijden in februari 1940 op een nieuwe snelweg in de buurt van Dessau. Maar na het begin van de oorlog werd het prestige-project stopgezet. De motor ging terug naar het Ministerie van Luchtvaart en de rest van de raceauto werd opgeslagen in Stuttgart. Dit weekend vierde de T-80 viert een late comeback tijdens het Festival of Speed in Groot-Brittannië. De auto werd gepresenteerd zonder carrosserie, zodat de techniek uit die tijd goed zichtbaar is.