Deze bijzondere Citroën overleefde 48 jaar geleden een massaslachting door Peugeot
De Citroën GS Birotor is voorzien van een rotatiemotor. De fabrikant bood het bijzonder snelle model tussen 1973 en 1975 slechts twee jaar aan en probeerde vervolgens alle uitgeleverde exemplaren te vernietigen. Een van de weinige overlevenden van deze ‘massaslachting’ staat nu te koop in Nederland.
Citroën bouwde zijn middenklasser GS van 1970 tot 1979. Hij was echter ook verkrijgbaar met een zeldzame motor die slechts twee jaar van de band rolde. Van september 1973 tot oktober 1975 was de GS verkrijgbaar met een rotatiemotor. Deze speciale uitvoering heette Birotor, zoals aangegeven door een kleine letter op de achterzijde. De twin-disc rotatiemotor was aanzienlijk krachtiger dan de standaard viercilinder boxermotor, maar toch had Citroën spijt van het model.
De wankelmotor van de GS Birotor, genoemd naar constructeur Felix Wankel, genereerde met zijn twee verbrandingskamers, elk met een inhoud van 497,5 kubieke centimeter, 107 pk bij 6500 toeren. De trekkracht bedroeg 137 Newtonmeter bij 3000 toeren per minuut. Dat was aanzienlijk meer dan de 54 pk van de standaard luchtgekoelde 1,0-liter viercilinder boxermotor. De Birotor viel enorm in de smaak bij liefhebbers van sportief rijden. Volgens hen was de soepel lopende wankelmotor een perfecte match met het zachte hydropneumatische onderstel van de Citroën, de door velen zo geroemde veertechniek.
De rotatiemotor was een doorontwikkeling van de motor uit de NSU Ro80. NSU en Citroën hadden de handen ineengeslagen en wilden via het gezamenlijk opgerichte bedrijf Comotor op grote schaal rotatiemotoren voor personenauto’s gaan produceren. De geplande bouw van 500 wankelmotoren per dag kwam er om verschillende redenen nooit van. Want de Birotor was behalve snel ook dorstig. Met een verbruik van 15,7 liter per 100 kilometer gemiddeld betekende het uitbreken van de oliecrisis de nekslag voor dit model.
De verkoop sukkelde nog even voort, maar toen Peugeot de directie van Citroën overnam, kwam in 1975 toch een einde aan de GS Birotor, nadat er slechts 847 stuks waren gebouwd. Peugeot maakte zich zorgen over de garantiekosten van de complexe Birotor-motor en droeg Citroën op zoveel mogelijk GS Birotors terug te kopen, om ze vervolgens stuk voor stuk te vernietigen. Gelukkig reageerden enkele eigenaren niet op het aanbod van Citroën. Hoeveel van deze modellen er nog over zijn, is niet bekend.
Het exemplaar dat nu te koop wordt aangeboden, staat in Oldemarkt bij klassiekerbedrijf Carrosso. De auto heeft 61.465 kilometer gelopen en is compleet gerestaureerd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
-
Dit moet je weten over het creëren van een 'reddingsstrook' in vakantielanden
Het vrijmaken van een ‘reddingsstrook’ is verplicht in een aantal Europese landen. Automobilisten moeten bij een file dan het midden vrijhouden voor hulpdiensten op wegen van twee of meer rijstroken. Maar hoe werkt dat precies? -
Dit is de maximale snelheid voor je camper in Europa
Op de heenreis hebben vakantiegangers vaak niet zo'n haast, maar wanneer de vakantie erop zit willen de meesten graag snel thuis zijn. Dan is het goed om te weten wat de maximale snelheid voor je camper in Europa is. -
PREMIUMFietstest 2023
Bendes jagen op e-bikes en accu’s, ook in schuren: zo voorkom je diefstal
Ze verdwijnen bij bosjes: e-bikes, speed pedelecs, losse accu’s en displays. Bendes jagen georganiseerd, de fietser moet alert blijven. ,,Zet de fiets in de schuur ook op slot en verbind hem aan ‘de vaste wereld’. Neem de accu mee naar binnen.’’ -
Inbraken gebeuren in allerlei soorten woningen en buurten: zo laat je je huis veilig achter
Vakantie voor de boeg? Haal voor vertrek de stekkers uit de stopcontacten, draai kranen dicht en zorg vooral dat je huis er bewoond uitziet. Dat adviseert Ilona Snaterse-Leidelmeijer, politievrijwilliger gespecialiseerd op het gebied van preventie.
-
140.000 euro voor een ‘Lelijke Eend’: verzamelaars zijn dol op gewone auto's die nooit hebben gereden
-
-
-
Bizar: iemand betaalde meer dan 4 ton voor deze 35 jaar oude Citroën BX
Een rally-BX heeft op een Franse veiling 417.200 euro opgeleverd. Dat is veel meer dan van tevoren werd gedacht. De schattingen liepen uiteen van 250.000 tot 350.000 euro. -
PREMIUM
Huilen: teken van zwakte of genetisch bepaald? ‘Traankanaal zit lager bij mannen’
Huilen, janken, wenen, snikken en snotteren. Niks fijner dan ongecontroleerd de tranen laten stromen. Maar wat is nu de precieze functie van al die tranen? En waarom huilt de ene persoon al bij een tv-commercial en kan de ander geen traan laten op een begrafenis? Hoogleraar Ad Vingerhoets: ,,Het hormoon testosteron maakt het moeilijker om te huilen.’’