Deze Citroën BX moet 100.000 euro opleveren
De Citroën BX was een van de populairdere auto's van de jaren tachtig, met een prijskaartje van rond de 14.995 gulden. Een kleine 7.000 euro omgerekend naar nu. Een klassieker werd het echter nooit. Toch moet dít speciale model rond de 100.000 euro opleveren, met dank aan de Groep B rallyklasse.
Delen per e-mail
'Buurman, wat doet u nu?’ Het is een van de bekendste zinnen uit de bioscoopfilm Flodder, uitgesproken door actrice Tatjana Simic tegen haar buurman, die Citroën-dealer was. Even later gaan haar broers langs bij de dealer om een nieuwe Citroën BX Sport te kopen - destijds een van de topmodellen uit de BX-range. Hoe de heren dachten te betalen? ‘Met Polaroid’, is het antwoord, waarna ze foto's tonen van hun zus in een compromitterend standje met de keurig getrouwde garage-eigenaar.
Afgezien van de Sport zijn er weinig uitvoeringen van de BX die de klassiekerstatus bereikten. Daarvoor is het model te massaal geproduceerd en was de kwaliteit te matig. Maar deze BX 4 TC, een voor de legendarische Groep B rallyklasse goedgekeurd model, is dat zeker wel. Volgens veilinghuis Gooding & Company kan de auto tussen zelfs 110 duizend dollar gaan opleveren. Zo tegen de 100.000 euro.
Om de auto om te toveren tot rally-auto heeft Citroën hem compleet nieuw ontworpen. Onder de kap ligt een 2,1-liter turbo-viercilinder motor in lengterichting gemonteerd, in tegenstelling tot de dwars geplaatste motor in de normale BX. Daar was geen ruimte voor en dus werd de auto aan de voorzijde verlengd. Zijn 200 pk sterke motor brengt zijn kracht over op alle vier de wielen via een handgeschakelde vijfversnellingsbak van de Citroën SM. Ook het waanzinnig complexe hydropneumatische veersysteem van SM werd overgenomen in de BX 4TC.
Een succes was het niet. Na drie races kwam er al een einde aan de Group B in 1986 en het beste resultaat van de BX 4TC was een zesde plaats in de Rally Zweden van 1986. Succes als straatauto had de auto evenmin. Door de slechte raceprestaties van de Citroën werden slechts 62 van de 200 voor de race bedoelde auto’s verkocht. Een aantal moest worden teruggekocht vanwege mechanische problemen.
Naar schatting zijn er nog 40 van de 62 rally-BX’en over. Gooding & Company heeft aangekondigd dat het BX 4TC nummer twee zal veilen tijdens het komende Pebble Beach-evenement in augustus, waar het verwacht dat de zeldzame Citroën van eigenaar zal wisselen voor tussen de 80.000 en 100.000 dollar. De auto, met slechts 16.000 kilometer op de teller, is een koopje in vergelijking met andere specials. Afrekenen met een paar Polaroids zal ditmaal helaas niet gaan.
Verder in het nieuws
-
Automobilist vlucht met 240 km/u voor de politie, maar komt vervolgens met een lege tank te staan
Wie het laatst lacht lacht het best, zullen agenten van Franse politie hebben gedacht toen zij de bestuurder van een bliksemsnelle Mercedes AMG staande willen houden. De bestuurder ging er vandoor met een snelheid van 240 km/u, en voor even hadden de agenten het nakijken. Totdat de snelheidsduivel even verderop zonder benzine kwam te staan. Zijn auto werd onmiddellijk in beslag genomen. -
VRAAG & ANTWOORD Hebben ook elektrische auto’s cruisecontrol?
Hebben de huidige elektrische auto’s ook een cruisecontrol, of is dat niet zinvol of zelfs technisch niet mogelijk? Ik heb daar nog nooit iets over gelezen. –H. Stekelenburg -
Aan deze automodellen verdienen fabrikanten het meest
Fabrikanten maken auto's natuurlijk vooral om winst te kunnen maken. Maar welke modellen leveren hun het meeste geld op? Het Amerikaanse Bloomberg, gespecialiseerd in financiële analyse, zocht het uit. -
VRAAG & ANTWOORD Waarom hebben vrachtauto’s twee kentekens?
Steeds zie ik vrachtauto’s rijden met op de truck bijvoorbeeld een Pools kenteken en op de aanhanger een Nederlands of Duits kenteken. Waarom is dit? En stel, zo’n vrachtwagenchauffeur rijdt door rood, dan is voor en achter toch een ander kenteken vermeld? De aanhanger achter de auto van mijn zoon moet wel hetzelfde kenteken hebben. – Peet de Visser -
Dit zijn de boetes voor het verkeerd vervoeren van de kerstboom
Een kerstboom is geen handig object om met de auto te vervoeren. Een boom is groot, lang, onhandig, verliest naalden en is plakkerig door de hars. Vijf tips om dit gevaarte veilig en boetevrij thuis te krijgen.
-
Weer aanval op maximumsnelheid Autobahn; ‘maximaal 120 km/u en brandstof helft duurder’
Het Duitse Umweltbundesamt, het belangrijkste milieuagentschap van Duitsland, beweert dat alleen met drastische maatregelen de milieudoelstellingen van 2030 gehaald kunnen worden. Grootste slachtoffer van de Duitse dadendrang is de automobilist. -
Kinderen naar school met DeLorean uit Back to the Future
Een Britse fan van de iconische speelfilm Back to the Future brengt zijn drie kinderen met een gerestaureerde DeLorean naar school: precies dezelfde auto als destijds in de film figureerde. De man spendeerde 30.000 euro aan het restaureren van de legendarische, roestvrijstalen auto met vleugeldeuren. -
Winterbanden hebben geen nut, blijkt uit Britse praktijktest
Het Britse blad TyreReviews is er voor het eerst in geslaagd alle bandensoorten onder exact gelijke omstandigheden te testen in een laboratorium. Conclusie? Winterbanden presteren over het algemeen slechter dan zomer- en all seasonbanden, behalve op sneeuw.