Deze elektrische ‘auto’ kost minder dan 10.000 euro en is dit voorjaar in Nederland te koop
videoEen elektrische auto voor minder dan 10.000 euro: Opel introduceert dit voorjaar de Rocks-e in Nederland. Het autootje is weliswaar alleen voor stadsritten geschikt, maar het volgt duidelijk een trend van dit moment. Elektrische auto’s worden steeds goedkoper.
Opel wil met de nieuwe Rocks-e inspelen op de vraag naar kleine, elektrische stadsauto’s. Buiten de stad heeft deze auto niks te zoeken. De slechts 8 pk sterke Rocks-e komt eenmaal opgeladen niet meer dan 75 kilometer ver, heeft een topsnelheid van slechts 45 km/u en mag vanwege zijn beperkingen zelfs worden gereden door 16-jarigen zonder rijbewijs. Hij is strikt tweepersoons en zijn bagageruimte van 63 liter (bij de voetenruimte aan de passagierszijde) volstaat niet eens om er de wekelijkse boodschappen mee te doen.
Niettemin is de Rocks-e een blikvanger in het verkeer. Op het eerste gezicht lijkt het ‘rijdende doosje’ geen voor- of achterkant hebben. En de halverwege open te klappen zijraampjes doen denken aan de legendarische Lelijke Eend (2CV) van Citroën.
Koot & Bie
Ook voor Opel zelf is de hippe mini-stadsauto een opmerkelijk initiatief. Decennialang was Opel toch vooral het merk van heel gewone gezinsauto’s, zoals de Kadett en Astra. Het merk was met dit imago dan ook regelmatig mikpunt van spot. Zo lieten Van Kooten en De Bie eind vorige eeuw op tv het superburgerlijke gezin Cor, Ab en Cock van der Laak in een Kadett rijden. En een ander duo, Henk Spaan en Harry Vermeegen, liet in 1984 in hun tv-programma Pisa de wekelijks terugkerende figuur ‘De gewone man’ in een Kadett naar kantoor rijden.
Desondanks was Opel meer dan 35 jaar lang het meest verkochte automerk in Nederland. In het huidige tijdperk wil Opel zich blijkbaar niet alleen profileren als betaalbaar kwaliteitsmerk, maar ook als innovatief en progressief. Zo durft het merk de nieuwe Rocks-e te betitelen als een ‘compacte en duurzame vierwieler die een brug slaat tussen scooter en auto’. En onderstreept hiermee dat door de opkomst van elektrische auto’s de grens tussen ‘auto’ en ‘brommobiel’ de laatste jaren aardig aan het vervagen is.
Renault Twizzy
De 2,41 meter lange Opel Rocks is nagenoeg identiek aan de Citroën Ami: in grote lijnen is dat precies dezelfde auto. Moederbedrijf Stellantis (o.a. Opel, Citroën, Peugeot, Fiat) durft het tot nu toe niet aan om de Citroën in Nederland te introduceren, maar ziet blijkbaar voor de Opel wél kansen.
Het segment van dit soort auto’s is in Nederland tot nu toe weinig succesvol gebleken. Renault probeerde het al eens met de elektrische Twizzy (vanaf zo’n 12.000 euro) en ook de Canta Premium Electric en de in Amsterdam populaire Biró (vanaf 15.000 euro) bleken geen hardlopers. Zij hebben net als de Rocks-e nogal wat praktische beperkingen.
Dacia Spring prijsbreker
Andere compacte elektrische modellen waarmee je wél de snelweg op mag, zoals de Smart EQ en de Fiat 500E, kosten nog altijd meer dan 20.000 euro. Alhoewel dat al veel goedkoper is dan de elektrische auto’s van nog maar enkele jaren geleden. Elk jaar weer dalen de prijzen van batterijpakketten voor elektrische auto’s en het resultaat daarvan is steeds duidelijker terug te zien in de prijzen van nieuwe modellen.
Luister ook naar de Geld Dichtbij Podcast:
Zo is de elektrische Dacia Spring (vanaf 18.500 euro) op dit moment een ware prijsbreker. Alleen bleek die in de EuroNCAP-botsproeven niet veilig genoeg en werd hij onlangs ook slecht beoordeeld in de autotest van AD.
In Duitsland al voor 7995 euro
Ondanks de handicaps van de Rocks-e is Opel hoopvol over zijn toekomst. Niet alleen omdat de prijs onder de 10.000 euro ligt, in Duitsland is hij zelfs al vanaf 7995 euro te koop, maar ook omdat binnensteden de komende jaren steeds verder op slot lijken te gaan voor auto’s met een verbrandingsmotor.
Volgens Opel zijn de gebruikskosten van de Rocks-e vergelijkbaar met openbaarvervoertarieven en mag het model bestuurd worden door iedereen vanaf 16 jaar met een bromfietscertificaat of B-rijbewijs. ,,Dankzij de beste laadinfrastructuur van Europa en de vele stedelijke gebieden biedt Nederland een perfect klimaat om van de Opel Rocks-e een succes te maken”, aldus een woordvoerder.
Prijzenslag
Dat Opel er blijkbaar naar streeft om met dit soort auto’s een prijzenslag te ontketenen, is om nog een andere reden een goed idee. Immers: door steeds strenger wordende wetgeving op het gebied van veiligheid en uitstoot, lukt het autofabrikanten niet meer om een volwaardige auto met een prijs van rond de 10.000 euro te produceren. Veel merken hebben hun stadsauto’s geëlimineerd, of gaan dat in de nabije toekomst doen. Simpelweg omdat ze er te veel in moeten investeren en te weinig aan verdienen. Het gat dat hierdoor ontstaat zou weleens opgevuld kunnen worden door modellen als deze Opel.
Opladen duurt 3,5 uur
De Rocks-e heeft een piepklein accupakket van 5,5 kWh en het volledig opladen daarvan duurt ongeveer 3,5 uur met behulp van een gewoon huishoudelijk stopcontact en de meegeleverde oplaadkabel van 3 meter. Voor optimaal gebruiksgemak levert Opel een optionele adapter om te kunnen laden bij een openbaar laadpunt.
Nederland is na Duitsland het tweede land waar de Opel Rocks-e op de markt komt. De definitieve prijs en de exacte datum van het showroomdebuut worden in een later stadium bekend gemaakt. Maar Opel benadrukt wel alvast dat prijs toch echt onder de 10.000 euro zal blijven.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
-
Hemelvaartsdag is in België en Duitsland de gevaarlijkste dag van het jaar en dit is de reden
In Duitsland en België is Hemelvaartsdag de gevaarlijkste dag in het verkeer, zo blijkt uit ongevallenanalyses. De oorzaak zit ‘m in het feit dat er veel wordt gedronken en gefeest, waarna regelmatig de auto wordt gepakt om naar huis te rijden. -
Inbraken gebeuren in allerlei soorten woningen en buurten: zo laat je je huis veilig achter
Vakantie voor de boeg? Haal voor vertrek de stekkers uit de stopcontacten, draai kranen dicht en zorg vooral dat je huis er bewoond uitziet. Dat adviseert Ilona Snaterse-Leidelmeijer, politievrijwilliger gespecialiseerd op het gebied van preventie. -
Autorijden voor 20 euro per maand: de Citroën Ami is een ‘stadsauto’ nieuwe stijl
Hij gaat niet harder dan 45 kilometer per uur en biedt slechts plaats aan twee personen, maar volgens Citroën is deze nieuwe Ami de ideale stadsauto van de toekomst. De piepkleine elektrische tweezitter is zojuist gepresenteerd en komt begin 2021 op de markt, valt zonder B-rijbewijs te besturen en gaat – met een abonnement – zo’n 20 euro per maand kosten. -
PREMIUMautotest
Stoere Jeep Compass is zuinig met elektrisch rijden
De Compass is misschien wel de meest aantrekkelijke Jeep van dit moment. Omdat hij een acceptabele prijs combineert met goede, praktische eigenschappen. Bovendien oogt hij stoer, zoals het een echte Jeep betaamt. Onze autoredactie heeft hem getest.
-
INTERVIEW
‘De komst van kleinere auto's is onvermijdelijk’
-
-
-
In deze gemeente is de kans dat je auto gestolen wordt het grootst
Met de sleutel in je hand aankomen bij een lege parkeerplaats: het overkwam in de eerste vier maanden van dit jaar al bijna 3000 Nederlanders. Het aantal gestolen auto's ligt bijna zes procent hoger dan vorig jaar en zelfs 31 procent hoger dan twee jaar eerder. -
PREMIUM
Huilen: teken van zwakte of genetisch bepaald? ‘Traankanaal zit lager bij mannen’
Huilen, janken, wenen, snikken en snotteren. Niks fijner dan ongecontroleerd de tranen laten stromen. Maar wat is nu de precieze functie van al die tranen? En waarom huilt de ene persoon al bij een tv-commercial en kan de ander geen traan laten op een begrafenis? Hoogleraar Ad Vingerhoets: ,,Het hormoon testosteron maakt het moeilijker om te huilen.’’