Deze Opel was ooit net zo snel als een Ferrari Testarossa
De Franse firma Artcurial veilt binnenkort een Lotus Omega. De vierdeurs sedan was zo snel als een Ferrari Testarossa en werd in 1990 uitgeroepen tot snelste sedan ter wereld.
De Britse sportwagenfabrikant Lotus zorgde ervoor dat de Opel Omega in 1990 een topsnelheid haalde van 272 km/u. In vijf seconden bereikte de wagen een snelheid van 100 km/u en na 17,3 seconden werd zelfs de grens van 200 km/u doorbroken. Daarna bleef de opgefokte motor doorstomen totdat de meter bijna de 300 km/u grens aantikte.
De prijs was ook vrij exclusief: de Lotus Omega stond voor 125.000 Duitse mark in de etalage van de Opel-dealer. Dat is een beetje alsof het Opel van nu een Lotus Insignia aanbiedt voor de prijs van een Porsche 911 en met de prestaties van een Mercedes AMG GT. Bizarre prestaties in een vrij doorsnee auto dus.
Engeland
Opel bouwde de auto in Duitsland en stuurde deze vervolgens naar Lotus in Engeland en zij regelden de hele zaak: eerst werd de motor vervangen door een zescilinder lijnmotor met een cilinderinhoud van 3,6 liter. Die werd vervolgens voorzien van een cilinderkop met vier kleppen en twee turbo's plus intercoolers. Daardoor ontwikkelde de auto 377 pk bij 5200 toeren. Ook de bak, remmen, wielkasten en chassis werden aangepast of vervangen.
Deze auto met chassisnummer 644 werd in januari 1993 afgeleverd in Frankrijk en is daar tot op de dag van vandaag gebleven. Drie eigenaren en 91.000 kilometer verder is de auto nu beschikbaar voor een nieuwe eigenaar. Echt duur is de auto niet in vergelijking met andere snelle auto's uit die tijd. Artcurial schat de waarde van dit exemplaar, dat op 19 juli 2021 in Monaco wordt geveild, op 30.000 tot 50.000 euro.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
autotest
Zo gaat de Renault Espace met zijn tijd mee: van MPV naar SUV
-
PREMIUMkeiverliefd op mijn auto
Toen Roef werd geboren, wilde zijn vader ‘ook een cadeau’ en dat werd deze auto: ‘Ik heb ‘m geërfd’
Een Ferrari, een Porsche, een Audi en een Jaguar… In de ruimte van Roef Hofman’s bedrijf Haute Voiture in Amersfoort staat een indrukwekkende collectie auto’s opgesteld. Hier verzorgt hij de stalling en het beheer van deze mooie wagens. Ertussen staat er een die niet van een klant is, te glimmen: zijn eigen blauwe MGA 1600 Roadster, die Roef van zijn vader heeft geërfd.Amersfoort -
PREMIUMEnergierekening
Hans woont op 28 vierkante meter en heeft laag gasverbruik: ‘Merk wel dat alles duurder is’
Hans de Vries (40) uit Amsterdam woont in een studio en is op sommige vlakken afhankelijk van zijn VvE. Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. -
Deze zeldzame Opel was de schrik van Porsches en Ferrari’s
Opel was soms even niet dat ietwat brave automerk. Sterker nog, een samenwerking met het Britse sportwagenmerk Lotus zorgde voor de snelste Omega aller tijden. Een van die zeldzame Lotussen Omega staat nu te koop in Duitsland. -
auto-expert1
Een reservebril in je auto: is dat verplicht?
Wie een bril of contactlenzen draagt, heeft niet altijd een reserve-exemplaar daarvan in de auto liggen. In hoeverre ben je daar eigenlijk toe verplicht, vraagt lezer Bert Boshoven zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord.
-
PREMIUM1
Filosoof over de kunst van het uitstellen: ‘Doe nooit een taak die morgen verdwenen kan zijn’
-
-
-
4
Vraag naar tweedehands dieselauto’s stijgt: dit is de reden
Gebruikte diesels zijn weer meer in trek, zo blijkt uit cijfers die het moederbedrijf van verkoopsites Autotrack en Gaspedaal vrijgeeft. De toenemende populariteit van tweedehands dieselauto’s hangt zeer waarschijnlijk samen met het groeiende prijsverschil tussen de benzine- en dieselprijzen. -
auto-expert2
Mag je rechts inhalen op een uitvoegstrook?
Op de weg mag je in principe nooit rechts inhalen, maar er zijn uitzonderingen. Hoe zit dat eigenlijk als je op een uitvoegstrook rijdt, vraagt lezer H. de Groot zich af. Auto-expert Niek Schenk geeft antwoord.