Volledig scherm
Lilium wil vluchten via een smartphone-app vluchten aanbieden van het ene naar het andere stadscentrum. © Lilium

Deze vliegende taxi stijgt verticaal op en kan 300 km/u

VideoDe Duitse start-up Lilium heeft een geslaagde testvlucht uitgevoerd met een elektrische vliegtaxi. Die kan 4 passagiers en een bestuurder vervoeren. Het toestel stijgt verticaal op en haalt een snelheid van 300 km/u Tegen 2025 wil het bedrijf hiermee een revolutie ontketenen in de wereld van de mobiliteit. Maar ook bedrijven als Uber, Boeing en Airbus werken al aan vliegende taxi's. 

Lilium, een bedrijf uit München, wil snel en betaalbaar ‘reizen op aanvraag’ aanbieden. De vliegtaxi is vier tot vijf keer stiller dan een helikopter. Daardoor hoopt men toestemming te krijgen om op te stijgen en landen in stedelijke gebieden. Op de grond hoor je de taxi niet, zodra die op 300 meter hoogte vliegt. Het nieuwe vervoermiddel is vooral bedoeld om van het ene naar het andere stadscentrum te vliegen. ,,Tickets mogen niet meer kosten dan een gewone taxirit”, vertelt een woordvoerder. “De bedoeling is dat reizigers via een app op hun smartphone een vlucht boeken.” 

Motoren kantelen

De vleugels van het toestel zijn uitgerust met in totaal 36 elektrische straalmotoren. Bij het verticaal opstijgen kantelen die, zodat de taxi daarna horizontaal kan vliegen. In 2017 voerde het bedrijf al eens een testvlucht uit met een taxi voor 2 passagiers, maar toen ging het mis bij de omschakeling van verticaal naar horizontaal vliegen. Deze keer verliep alles wel zoals verwacht.

Lilium werd opgericht door Daniel Wiegandt (33). Al toen hij 14 jaar oud was vulde die zijn dagen met het bouwen van modelvliegtuigen. Later ging hij lucht- en ruimtevaarttechniek studeren. ,,Op een gegeven moment zag ik op YouTube een video van een verticaal gelanceerd militair vliegtuig”, zegt hij tegen Handelsblatt. ,,Ik dacht: dat wil ik ook hebben. Toen ontstond het idee voor de Lilium Jet.”

Chinese investeerder

Samen met een andere ingenieurs startte hij een bedrijf, dat intussen meer dan 100 miljoen euro ontving van investeerders, zoals het Chinese technologiebedrijf Tencent en Skype-oprichter Niklas Zennström. Er werken 300 mensen. Tegen 2025 hopen ze met hun vliegtaxi operationeel te zijn.

Luchtvaartspecialisten uiten hun twijfels bij die ambitie. Ze denken dat de luchttaxi, waarin slechts 4 passagiers kunnen, het moeilijk zal hebben om op te boksen tegen de schaalvoordelen van een groter vliegtuig. ,,Alle start-ups in stedelijke luchtmobiliteit zitten met hetzelfde probleem”, klinkt het. ,,De prijs voor een vlucht zou wel eens duur kunnen zijn. Net zoals helikopters te duur zijn voor veel mensen.”

Lilium is in elk geval niet het enige bedrijf dat het stedelijke luchtruim wil veroveren. Ook Uber stelde onlangs een ontwerp voor een vliegende taxi voor. En in de Duitse stad Ingolstadt test ook Airbus vliegende taxi’s uit. In de tweede helft van dit jaar doet een ander Duits bedrijf, Volocopter, een test met luchttaxi’s in Singapore. Ook autofabrikanten als Mercedes, Audi en Porsche ontwikkelen ‘vliegende auto’s’ die als shuttle kunnen worden ingezet..

  1. ‘Cruiseschepen vervuilend? Daar wordt aan gewerkt’
    Vraag & Antwoord

    ‘Cruise­sche­pen vervuilend? Daar wordt aan gewerkt’

    Vorige week publiceerde deze krant op de auto-sectie van zijn website over een onderzoek dat concludeert dat één cruisemaatschappij tien keer meer zwaveloxiden uitstoot dan alle auto’s in Europa. Cruiseschepen vertegenwoordigen echter minder dan 1 procent van alle commerciële schepen. Wereldwijd heeft de sector al een miljard dollar geïnvesteerd in nieuwe technologieën en schonere brandstoffen. Daarnaast trekt de sector ruim 22 miljard dollar uit voor de bouw van schepen met LNG-brandstof, die lagere emissies en een hogere energie-efficiëntie hebben. Meer schepen worden uitgerust met walstroomaansluitingen voor aansluiting op het lokale elektriciteitsnet in de haven. Bovendien heeft de cruise-industrie zich ertoe verplicht om de CO2-uitstoot tegen 2030 met 40 procent te verminderen. -Joke Maassen, Cruise Lines International Association