Dit is de snelste elektrische auto ter wereld

Een Porsche Taycan? Een Tesla Model S? Nee, de snelste elektrische productiewagen ter wereld is een... Corvette C7?

Niet helemaal. Dit is de Genovation GXE. Natuurlijk is hij gebaseerd op de Corvette van de vorige generatie, maar in deze auto heeft de dikke V8 in het vooronder plaatsgemaakt voor een krachtige elektrische aandrijflijn.

Het model heeft vijf accu's en twee elektromotoren van 300 kW voor een gecombineerd vermogen van 800 pk en 949 Nm koppel. Ook beschikt de GXE over een transmissie met acht versnellingen, tamelijk ongewoon voor een elektrisch voertuig, maar ideaal om het model een duizelingwekkende topsnelheid te geven.

Wapens

Met deze wapens slaagde de Genovation er immers in om een topsnelheid te halen van 338,28 km/u op de 4,8 km lange landingsbaan van de NASA-basis op Cape Canaveral. Een prestatie waarbij de Porsche Taycan (260 km/u) en de Tesla Model S (249 km/u) ronduit verbleken.

Volledig scherm
De Genovation GXE is de snelste elektrische productie-auto ter wereld. © Genovation

Op papier is de Genovation GXE - waarvan 75 exemplaren gebouwd zullen worden - dus de snelste elektrische productiewagen ter wereld. Toch is er van een officieel record geen sprake. Daarvoor moet de poging immers in twee richtingen uitgevoerd worden – de gemiddelde snelheid is dan het officiële getal. En dat gebeurde hier niet. 

  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”