Dit zijn de beste sportieve elektrische woon-werkfietsen
Fietstest‘Voor de afstanden die ikzelf fiets heb ik geen elektrische fiets nodig, maar ik zie m'n vader wel overstag gaan’, zegt Shen Mes (23). Samen met vader John (55) test hij de sportieve woonwerkfietsen. Welke komt als beste uit de test?
Vader John zelf heeft nog wat moeite met de stap. ,,Eerlijk, het voelt nog altijd een beetje als valsspelen’’, zegt hij. ,,Dat mompel ik altijd als ik word ingehaald door iemand op een elektrische fiets: valsspeler.’’
Waarom dan toch deze oriëntatie? Dagelijks moet hij vanuit Overberg de Utrechtse Heuvelrug over, naar Rhenen, waar hij werkt. Een rit van 20 kilometer. ,,Je wilt niet bezweet aankomen. Maar probeer dat maar eens op een normale fiets, met een regenjas aan. Op een e-bike heb je daar minder last van. Je gaat als de brandweer op zo’n ding. Bij een viaductje merk je nauwelijks dat de weg omhoog gaat. Heerlijk, hier kan ik wel aan wennen.’’
Voor zoon Shen is het allemaal nog niet zo nodig. ,,Ik fiets daar echt te weinig voor. Ga ik de stad in, dan doe ik dat vaak te voet. ’’ Zijn vader twijfelt nog wel of hij dit jaar overstag moet gaan. ,,Ik heb altijd geroepen dat het iets voor ouderen is, zo’n e-bike. Maar inmiddels ben ik ook 55, dan mag het toch wel?’’ Een specifiek merk of type heeft hij nog niet op het oog. ,,Het mag een sportief modelletje zijn. Hang er een karretje vol accu’s achter, dan kun je zo naar Spanje fietsen.’’
Waar moet je op letten bij aankoop van een e-bike? Dat lees je in dit artikel. Zoek je een elektrische stadsfiets? Ook die hebben we getest. En in dit artikel lees je alles over het meenemen van de fiets op de auto.
Hoe werkt de fietstest?
In 2021 laat Fietstest.nl opnieuw een serie pas verschenen e-bikes en ook niet-elektrische racefietsen testen door vrijwilligers uit het hele land, lezers van deze krant. Hoe dat precies in zijn werk gaat, leggen we uit in dit artikel.
Wie is TestKees?
TestKees, ofwel Kees Bakker, is de onbetwiste autoriteit voor alles wat met fietsen te maken heeft. Als consumentenvoorlichter van de Fietsersbond neemt Kees al twintig jaar e-bikes onder de loep. In dit artikel stellen we hem aan je voor.
Sportieve elektrische woon-werkfietsen tussen de 1500 en 2500 euro
Best getest
Je hoort ’m bijna niet en gaat als de brandweer
Voor mij een kanshebber, schrijft een lezer/ tester. ‘Lekker ligt’ – moet misschien ‘licht’ zijn – ‘ook als de ondersteuning uit is’, zegt een ander. Goed wendbaar, rijdt als de brandweer, stuurt licht... de loftuitingen zijn niet van de lucht en de gemiddelde waardering 8,2 van 25 testers is natuurlijk een mooie indicatie.
TESTKEES: ‘De Motinova-motor voldoet uitstekend, is bijna stil en geeft krachtige ondersteuning. Prima fiets met uitstekende remmen. De vering in het balhoofd deed niet zoveel.’
Beste koop
Goede afmontage: schijfremmen, Nexus 8-naaf, tandriem. Accu lastig afneembaar.
‘Sportieve zit, daar moet je van houden, verder prima’, zegt iemand.
Recht stuur, ‘daar moet je van houden’. Beetje mountainbike, trapt licht.
‘Netjes afgewerkt’, geschikt voor recreatief gebruik. Wel érg rechtop...
Gedegen simpele fiets, goed in het voor e-bikes goedkopere segment. Rechte zit, heerlijk!
Comfortabel voor in de stad, maakt misschien tikje te veel geluid. Prima afwerking.
Meer trekkracht is de trend
Wat is het verschil tussen een sportieve woon-werk- en een ‘gewone’ stadsfiets? De laatste is de meest verkochte categorie. Als je het Frank Balfoort van fietstest.nl vraagt: een allemansvriend. ,,Hij dient voor meerdere doeleinden. Boodschappen, ritje naar het werk, de kinderen naar school, korte toertocht.’’ Als multifunctionele fiets moet hij tegen een stootje kunnen. ,,Hij is bedoeld voor de korte afstanden’’, zegt Balfoort. ,,In de regel is de accucapaciteit iets lager. Toch kun je meestal nog altijd 40 tot 60 kilometer met ondersteuning afleggen. Voldoende voor dagelijks gebruik op kleine schaal. Een woon-werkfiets is net een tikkeltje sportiever.’’
Middenmotor
Bij Fietsenwinkel.nl is Matthias Rafiq verantwoordelijk voor de inkoop. Ontwikkelingen, trends volgt hij op de voet. ,,Stads- en woon-werkfietsen hebben tegenwoordig bijna allemaal een middenmotor. Ook zie je steeds vaker dat de accu is weggewerkt in het frame. Dat is niet alleen fraaier, het verlaagt ook het zwaartepunt van de fiets en verbetert zo de rijeigenschappen. Nog een trend is sterkere motoren, 85 Nm aan trekkracht is geen uitzondering meer.’’
Sportieve elektrische woon-werkfietsen tussen de 2500 en 3500 euro
Best getest
Veel lof, en geen vering dus licht
Simpele bediening van het display, is een van de loftuitingen voor dit Best Geteste juweel. Goede zit, ook voor lange mensen. Testers noemen het ontbreken van vering, da’s wel luxe. Wel is de fiets daardoor juist wat lichter.
TESTKEES: ‘Fraai afgewerkt, goede ondersteuning. De accu in het frame is makkelijk uitneembaar. De instap had ruimer gemogen. De Nexus 8-naaf en de Gates-belt drive werken prettig.’
Beste koop
Comfortabel en ruime instap
Lichte trap, comfortabele handvaten, ‘fiets van deze tijd’, zeggen enkelen van de 23 testers. De accu vinden sommigen iets te zichtbaar, misschien verwend omdat die bij veel nieuwe fietsen nu eenmaal weggewerkt is. Diverse deelnemers prijzen de fijne, comfortabele zit.
TESTKEES: ‘Veel comfort en een stabiel frame. De accu is erg makkelijk uitneembaar, de instap lekker ruim. Krachtige ondersteuning van Bosch.’
Fiets zonder poespas, zeggen testers. ‘Stugge vering, sportieve uitstraling.’
Zeer comfortabel, gemakkelijke bediening, ‘rijdt strak’. Iemand vindt ’m saai, maar dat is persoonlijk.
Fijne ondersteuning, soepel en goed te bedienen. ‘Versnelling is even wennen’, zegt iemand.
Eenmaal op gang een prima fiets – is de teneur. Accu mooi weggewerkt, ‘remhendels te ver weg’.
‘Voor de liefhebber’, zegt iemand. Bedoelt: fijn, maar erg sportief, strak, stijf.
Degelijk, in turbostand zelfs fel. Oogt cool, display is ‘zeer geavanceerd’.
Rijdt lekker, mooi uiterlijk, goede remmen, trapt ietsje zwaar zonder ondersteuning.
Sportieve elektrische woon-werkfietsen boven de 3500 euro
Best getest
Soepel, stabiel en hightech
Veel lof voor winnaar Flyer, het Zwitserse merk. ‘Echt een kwaliteitsfiets.’ Hightech! Rijdt soepel, stabiel, comfortabel, supergoed in de bochten. Enkeling vindt de prijs wel érg fors.
TESTKEES: ‘Rijdt geweldig. Dat komt door het stabiele frame, de goede verende voorvork en de brede banden. De accu is makkelijk uitneembaar en je hoeft nooit meer te schakelen dankzij de moderne Enviolo automatic-naaf.’
Beste koop
Stevig op z’n brede banden
Soepel, wendbaar, stevig en veilig: 23 testers zijn in het algemeen vol lof. Heel geschikt voor zijn doel: woon-werkritten, met toch een sportieve inslag. Een enkeling noemt de motor ‘hoorbaar’, maar een probleem is dat niet.
TESTKEES: ‘Banden liefst 62mm breed! Dat voel je: veel comfort en controle. Het frame is heel stabiel. Ook uitstekend: de traploze Enviolo-naaf. De accu is wat lastig uitneembaar.’
Komt vlak achter de twee ‘winnaars’. Stille motor, relatief licht, wendbaar.
Gebruikers prijzen de ondersteuning. Degelijk, toch sportief, ‘wel wat zwaar’.
‘Lekkere fiets als je wilt opschieten.’ Licht. Iemand wil ‘meer versnellingen’.
Testers zien de Huyser wel zitten voor in de stad. Stevig, fijne vering; de houding is wennen.
Mooi afgewerkt met breed stuur, trap die licht aanvoelt. ‘Best prijzig voor wat je krijgt.’
Mooi gelijnde fiets, ‘zou nog beter zijn met vering’. Trapt soepel, accu mooi weggewerkt.
‘Prachtige fiets, uniek design, super clean’, zegt iemand. Een ander: ‘Naaf is lawaaierig.’
Ruime voldoende. Mooi, robuust, brede banden, ‘moet je van houden’. Zwaar.
Hoe kies je een e-bike? In dit artikel geven we je wat aandachtspunten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM4
Rechters en justitie ergeren zich aan bureaus die boetes aanvechten: 'Ze verdraaien de feiten’
-
PREMIUMVW ID.Buzz
Volkswagen maakt zijn nieuwe busje groter, slimmer en ruimer
De opzienbarende Volkswagen ID.Buzz was tot nu toe voornamelijk als bestelauto in trek. Maar de nieuwe, verlengde versie moet daarin verandering brengen. Die is veel aantrekkelijker als gezins- en reisauto, dankzij extra zitplaatsen, meer ruimte, slimme vondsten en verbeterde techniek. -
PREMIUMMet video
‘Op Tinder staat dat ik aseksueel ben, maar soms beginnen ze alsnog aan me te friemelen’
Ze voelen geen seksuele aantrekkingskracht, doen niet (vaak) aan seks, maar hebben (soms) wel lustgevoelens. Aseksuelen stuiten op veel onbegrip, maar voelen zich wel bevrijd. ,,Alles kan en mag.” Wanneer ben je aseksueel? -
PREMIUM
Zo ben je de buxusmot te slim af: ‘Timing van de behandeling is cruciaal’
Buxusliefhebbers, let op, de rupsen van de buxusmot zijn al volop aan de vraat. Rond deze tijd verpoppen ze tot mot, met een nieuwe generatie tot gevolg. Ingrijpen is de boodschap! Hoe roep je de plaag een halt toe en houd je je geliefde planten gezond? Tuinexpert Laurence Machiels weet raad: ,,Een feromoonval lokt de mannetjes en kan voorkomen dat de buxusmotten paren.’’ -
Vieze lucht in je auto? Dit is vaak de oorzaak
Een muffe lucht of de geur van rotte eieren in je auto is geen pretje. Toch komt het relatief vaak voor, zeker bij zomerse temperaturen. Met deze tips zorg je letterlijk voor frisse lucht aan boord.
-
Dit zijn de beste elektrische stadsfietsen
-
-
-
3
Vraag naar tweedehands dieselauto’s stijgt: dit is de reden
Gebruikte diesels zijn weer meer in trek, zo blijkt uit cijfers die het moederbedrijf van verkoopsites Autotrack en Gaspedaal vrijgeeft. De toenemende populariteit van tweedehands dieselauto’s hangt zeer waarschijnlijk samen met het groeiende prijsverschil tussen de benzine- en dieselprijzen. -
PREMIUMFietstest 2023
Bendes jagen op e-bikes en accu’s, ook in schuren: zo voorkom je diefstal
Ze verdwijnen bij bosjes: e-bikes, speed pedelecs, losse accu’s en displays. Bendes jagen georganiseerd, de fietser moet alert blijven. ,,Zet de fiets in de schuur ook op slot en verbind hem aan ‘de vaste wereld’. Neem de accu mee naar binnen.’’