Volledig scherm
Amsterdam is de duurste stad ter wereld om op straat te parkeren. © ANP

Dit zijn wereldwijd de vijf duurste steden om te parkeren

Amsterdam is de duurste stad ter wereld als je je auto ‘gewoon’ op straat wil parkeren. Dat komt doordat op straat parkeren hier duurder is dan in een parkeergarage. Utrecht staat op plek vijf. In absolute zin is New York het duurst.

Dat blijkt uit gegevens van de website Parkopedia, die onderzocht hoeveel het wereldwijd kost om twee uur te parkeren. Amerika en Australië zijn gemiddeld het duurst. Van de tien duurste steden bevinden zich er acht in de VS of Australië. Alleen Tokio en Londen vormen hierop een uitzondering. 

In absolute zin is New York de duurste stad om te parkeren. Sydney volgt op plek twee. Amsterdam is wereldwijd de duurste stad als het gaat om op straat parkeren. Dat komt doordat parkeren op straat in Amsterdam duurder is dan in een parkeergarage, terwijl dit in bijna alle andere steden precies andersom is. Utrecht staat ook in de top 5 en Rotterdam staat in deze lijst wereldwijd op plek 23.

Volledig scherm
In New York is het parkeertarief veruit het hoogst. © AP

De duurste steden om te parkeren (tarief voor twee uur)

1. New York $ 34,94

2. Sydney $ 27,37

3. Brisbane $ 20,55

4. Chicago $ 20,08

5. Melbourne $ 19,87

Volledig scherm
Amsterdam is koploper qua parkeren langs de straat. © Hollandse Hoogte / Joris van Gennip

De duurste steden om op straat te parkeren (tarief voor twee uur)

1. Amsterdam $ 14,61

2. Londen $ 11,51

3. Parijs $ 7,63

4. Edinburgh $ 7,30

5. Utrecht $ 7,72

  1. Waarom moeten elektrische auto’s zo snel zijn?
    VRAAG & ANTWOORD

    Waarom moeten elektri­sche auto’s zo snel zijn?

    Elektrische, emissievrije auto’s zijn een zegen voor het milieu, maar door hun hoge gewicht en grote vermogen kunnen ze meer schade bij een ongeval aanrichten. Wanneer de tweedehandsjes straks in handen komen van jongelui die nu snelle, oudere BMW’s, Audi's en GTI’s rijden, voorzie ik meer verkeersslachtoffers. Is daar onderzoek naar gedaan? Waarom zetten fabrikanten niet meer in op zuinigheid en minder op sprintvermogen? –Erik Stoutjesdijk