Doorbraak in ‘dieselschandaal’: Volkswagen moet sjoemeldieselrijder 3000 euro compensatie betalen
Volkswagen moet een eigenaar van een in 2010 gekochte Golf TDI 3000 euro schadevergoeding betalen omdat hij destijds te veel zou hebben neergeteld voor zijn dieselwagen, heeft de rechter in Haarlem bepaald. De man wist op het moment van aanschaf namelijk niet dat er sjoemelsoftware in zijn auto zat, waardoor de wagen schoner leek dan dat deze in werkelijkheid was.
Het gaat om de eerste uitspraak in vier proefprocedures die aanhangig zijn gemaakt door de Stichting Volkswagen Group Diesel Efficiency (VGDES) en de Consumentenbond. Advocaat Jurjen Lemstra van de stichting legt uit dat de inzet van specifiek deze procedure eigenlijk was om Volkswagen te dwingen de sjoemeldiesel te laten terugkopen voor het oorspronkelijke aankoopbedrag. Maar daarin is de rechter niet meegegaan. In plaats daarvan heeft de rechter zelf een berekening gemaakt van de geleden schade.
,,Het gaat om een belangrijke eerste stap. Met deze uitspraak in de hand kunnen andere bezitters van sjoemeldiesels ook een schadevergoeding claimen”, zegt Lemstra. Hij verwacht binnenkort ook uitspraken van de andere proefprocedures, waarbij telkens een iets andere methode voor het bepalen van de geleden schade aan een rechter is voorgelegd.
Sjoemeldieselzaken
In Nederland hebben meerdere stichtingen sjoemeldieselzaken lopen tegen autofabrikanten. Car Claim, dat ook samenwerkt met de Consumentenbond, wist in 2021 een Nederlandse rechter er al van te overtuigen dat kopers van sjoemeldiesels van Volkswagen recht hebben op compensatie. Destijds werd ook een bedrag van 3000 euro genoemd. Maar de fabrikant tekende beroep aan. Volgens Volkswagen hebben automobilisten namelijk helemaal geen financiële schade geleden door het feit dat hun auto’s meer uitstoten dan gemeld.
Lemstra erkent dat er ook in de huidige procedure een mogelijkheid is tot beroep. Hij merkt op dat de tactiek van Volkswagen er vooral op gericht lijkt om tijd te rekken. In de Verenigde Staten is het concern volgens hem allang overgegaan tot compensaties vanwege het schandaal dat in 2015 aan het licht kwam. Volkswagen gaf toen toe op grote schaal emissietesten te hebben gemanipuleerd met sjoemelsoftware.
Hoger beroep
Advocaat Jeroen van Hezewijk, die Volkswagen bijstond, laat weten dat de autobouwer overweegt in beroep te gaan. Hij wijst er ook op dat de situatie in Nederland niet vergelijkbaar is met die in de VS. Volkswagens hier zouden technisch iets anders in elkaar zitten en de regels en omstandigheden zouden ook niet hetzelfde zijn.
Bekijk onze nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Getest: Dit is de beste wasmachine voor grotere huishoudens
-
Zoveel materiaal van sloopauto kan niet worden hergebruikt
Nederlandse demontagebedrijven sloopten vorig jaar aanzienlijk minder auto’s dan een jaar eerder. Wel blijft de zogenoemde ‘recyclingprestatie’ intact. Van elke sloopauto wordt gemiddeld maar liefst bijna 99 procent gerecycled. -
PREMIUM
Beloning voor automobilist die zich netjes aan de snelheid houdt: sympathiek idee, maar werkt het?
Om inwoners te stimuleren niet te hard te rijden, stelt Alphen voor om een ‘snelheidsmeterspaarpot’ te introduceren. Het idee: er wordt een bedrag gespaard wanneer een automobilist een bepaald punt passeert binnen de maximum snelheid. De vraag is of het werkt.Alphen aan den Rijn -
PREMIUMEnergierekening
Harmen: ‘Mijn huis had energielabel C, maar dat was misschien een beetje optimistisch’
Harmen Visser (28) uit Eindhoven heeft twee verschillende energiecontracten omdat dit voor hem voordeliger is. Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. -
PREMIUM
Levensgevaarlijk: busbaan Zuidplein gebruikt als ‘olifantenpaadje’
Ze zijn de grote schrik van buschauffeurs: mensen die over de drukke busbaan lopen of fietsen omdat ze denken dat ze zo sneller bij de nieuwe ingang van een van de grootste overdekte winkelcentra van Nederland zijn. Het leidt tot levensgevaarlijke situaties. ,,Onbegrijpelijk en ook heel onlogisch, want het is niet eens sneller.”Rotterdam
-
PREMIUM
Cultuuromslag nodig: ‘Bij de koffieautomaat moet het niet gaan over de nieuwste auto, maar over de fiets’
-
-
-
PREMIUM
Subsidie om je huis te verduurzamen? Super lastig. Met deze tips lukt het hopelijk wel
Een op de drie huiseigenaren krijgt het niet voor elkaar subsidie aan te vragen voor het verduurzamen van de eigen woning. Het hele aanvraagproces voor de Investeringssubsidie voor duurzame energie (ISDE) is voor veel huiseigenaren onbegrijpelijk, ontoegankelijk en zeer tijdrovend. Met deze tips wordt het iets eenvoudiger. -
PREMIUM
Lawaaiflitspaal is het nieuwste wapen tegen verkeershufters: ‘Je hoort de uitlaat knallen’
Ronkende motoren, piepende remmen of luid getoeter: in de grote stad hebben veel inwoners last van verkeerslawaai. Daarom plaatst de gemeente Utrecht in drie straten speciale ‘lawaaiflitspalen’. En daar zijn veel buurtbewoners blij mee: ‘Opgevoerde auto’s en motoren kan je met je oren volgen.’Utrecht