Duits autoblad: ‘Nieuwste generatie diesels maakt lucht binnensteden schoner’
De nieuwste dieselmotoren zitten zo vol met filters en uitlaattechnologie, dat ze in binnensteden niet alleen nauwelijks fijnstof uitstoten, maar de lucht zelfs schoner zouden kunnen maken. Dat concludeert het gerenommeerde Duitse autoblad Auto Motor und Sport na uitgebreid onderzoek.
De conclusies van het onderzoek zijn even controversieel als opzienbarend: de nieuwste generatie Euro 6d-Temp diesels kan vervuilde lucht uit de binnensteden opnemen en vervolgens schoner de motor uit laten komen. Dat is de belangrijkste conclusie van het onderzoek dat is gepubliceerd in het nieuwste nummer van Auto, Motor & Sport (AMS): het meest gezaghebbende autoblad van Duitsland.
AMS schakelde het Britse bedrijf Emission Analytics in voor het onderzoek. Om de emissieresultaten te vergelijken met de waarden van de omgevingslucht, hebben de onderzoekers eerst het aantal deeltjes in het centrum van de Duitse stad Stuttgart gemeten. Op dagen met een hoge concentratie fijnstof werden ongeveer 50.000 deeltjes per kubieke cm lucht gevonden. Op dagen met weinig vervuiling was de hoeveelheid ongeveer 10.000 deeltjes per cm3.
De test, die werd uitgevoerd met een BMW 740d, een Citroën C5 Aircross BlueHDi, een Kia Optima Sportswagon CRDi en een VW Tiguan TDI, toonde aan dat het aantal ultrafijne stofdeeltjes in de uitlaatgassen volledig gelijk bleef, ongeacht de hoeveelheid deeltjes die zich in de aangezogen buitenlucht bevinden. Zelfs wanneer de hoeveelheid fijnstof in de inlaatlucht twintig keer hoger was, was er geen hogere concentratie fijnstof te meten bij de uitlaat van deze dieselmotoren, zo meldt AMS.
Alleen in de zogeheten regeneratiemodus, dat wil zeggen wanneer het roetfilter vol is en zichzelf moet reinigen door de uitlaatgastemperatuur te verhogen en de verzamelde fijnstof te verbranden, namen de emissies volgens het autoblad gedurende enige tijd toe tot 200.000 deeltjes per kubieke cm. Tijdens normaal motorbedrijf daalde dat aantal tot minder dan 10.000 per cm3.
Tijdens drukke dagen kan het aantal fijne stofdeeltjes in binnensteden volgens het blad snel oplopen naar 50.000 deeltjes per cm3. Wanneer een moderne dieselauto bij een gelijkmatige belasting ongeveer 15.000 deeltjes/cm³ uitstoot, betekent dit in theorie dat de motor de lucht van binnensteden op dat moment schoner maakt, zo concludeert AMS, aangezien motoren heel veel lucht aanzuigen om te kunnen draaien.
Er zijn de nodige kanttekeningen te plaatsen bij het onderzoek. Uiteraard blijven diesels ook nog NOx (stikstofoxiden) uitstoten en hoewel die bij deze modellen onder de wettelijke drempel van 80 gram per kilometer uitkomen, blijft het een ongezonde vorm van uitstoot. De vraag is bovendien hoe lang de nieuwe dieselmotoren zo goed blijven functioneren. Daar wordt in het onderzoek niets over gemeld.
Benzinemotoren zijn niet getest, het kan zijn dat die nog beter zijn in het terugdringen van fijnstof in vervuilde binnensteden. Elektrische auto’s en auto’s op waterstof zijn uiteraard het minst vervuilend in binnensteden, omdat ze ter plekke helemaal geen uitstoot produceren.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
Kloppen alarmberichten wel? Deze 'vuile’ diesels blijken geen schadelijke NOx uit te stoten
Nemen regeringen en gezondheidsorganisaties ten onrechte ‘vuile’ dieselauto’s op de korrel? Tests wijzen uit dat sommige modellen van BMW, Mercedes en Opel tussen de nul en één gram NOx per kilometer uitstoten. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Moeten wielrenners verplicht op het fietspad rijden?’
‘Ben je als fietser/wielrenner verplicht om op het fietspad te fietsen, als zo’n fietspad naast de rijbaan voor auto’s ligt?’, vraagt lezer Peter Molegraaf in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik zie veel filmpjes van wielrenners die het autoverkeer hinderen.’ -
PREMIUMmet video
Dit Nederlandse automerk was ooit wereldnieuws, maar dat duurde maar heel even
De Shelter is de enige auto die ooit in de Achterhoek is gebouwd. De bedenker, ontwerper én bouwer ervan, ingenieur Arnold van der Goot, is op 98-jarige leeftijd overleden. -
Slechts een op vier sjoemeldiesels gerepareerd: ‘Onaanvaardbaar’
Na de dieselgate-affaire werden autofabrikanten verplicht hun auto’s te voorzien van andere software of anderszins aan te passen, maar slechts een op de vier modellen is inmiddels gerepareerd. Dat blijkt uit cijfers van de onafhankelijke Britse milieu-organisatie Transport & Environment (T&E).
-
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Onverwachte korting op benzine in Spanje’
‘Op vakantie in Spanje ontdekte ik dat ze daar iets hebben bedacht om de benzineprijs te drukken. Maar je merkt het pas als je afrekent', schrijft lezer Adrie Vaarkamp in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘De prijs op de pomp van Repsol was 1,82 euro. Maar bij het afrekenen kreeg ik 25 cent korting. Dit stond netjes op de kassabon vermeld. Er zit schijnbaar verschil in de kortingen. Ik hoorde dat BP helemaal geen korting geeft.’