Illustratiebeeld.
Volledig scherm
Illustratiebeeld. © Getty Images

Duitse commissie stelt beperken snelheid op Autobahn voor

Een Duitse regeringscommissie stelt voor om een snelheidslimiet op de autosnelwegen in Duitsland in te voeren, om zo de impact van het verkeer op het klimaat te beperken. Beslissingen zijn er nog niet genomen: het is nog onduidelijk of de invoering van een maximumsnelheid er echt komt.

De regeringscommissie onderzoekt of Duitsland via zijn verkeersbeleid meer kan doen in de strijd tegen klimaatverandering. De eerste voorstellen van het "nationaal platform toekomst van de mobiliteit" bevatten onder meer een invoering van een snelheidslimiet op de snelwegen van 130 kilometer per uur, zo meldt Der Spiegel, dat het document kon inkijken. 

Tenzij verkeersborden anders aangeven, geldt er in Duitsland momenteel geen snelheidslimiet op de Autobahn. Wel wordt 130 kilometer per uur aangegeven als aanbevolen snelheid. 

De commissie stelt in de tekst dat het voorlopig nog maar gaat om een "eerste oriëntering", met ideeën die moeten leiden tot het terugdringen van de CO2-uitstoot. Van een beslissing is dus nog lang geen sprake. Ook het zwaarder belasten van diesel en een quotum voor elektrische wagens worden door de commissie op tafel gelegd. 

In een reactie op het artikel in Der Spiegel wordt door een regeringswoordvoerder benadrukt dat de invoering van zo’n snelheidsbeperking en ook de mogelijke verhoging van de belasting op diesel "volledig onsamenhangend" uit de werknota werden geplukt. Het Duitse ministerie van Verkeer zegt dat de ideeën van de commissie "niet overlegd of overeengekomen" zijn.

  1. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.
  2. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”