Volledig scherm
© Mercedes-Benz

Duitse degelijkheid? Vorig jaar 3,7 miljoen auto's teruggeroepen

De Duitse overheidsinstantie KBA heeft vorig jaar ruim 3,7 miljoen auto's teruggeroepen - meer dan ooit tevoren. De toenemende complexiteit en de druk op toeleveranciers is volgens de KBA de belangrijkste oorzaak.

Het Duitse Kraftfahrt-Bundesamt heeft vorig jaar zeven procent meer auto's teruggeroepen wegens kwaliteitsproblemen dan een jaar eerder. Vooral op het gebied van veiligheid faalden de Duitse producenten massaal. Ongeveer 3,5 miljoen auto’s moesten van de overheidsinstantie naar de werkplaats omdat bijvoorbeeld stuur, remmen of motoren niet betrouwbaar bleken. Dat was 20 procent meer dan in 2017.

Binnen zes jaar is het aantal veiligheidsgerelateerde terugroepacties meer dan verviervoudigd, In 2012 waren er slechts ongeveer 824.000 voertuigen getroffen door mankementen. ,,Het groeiende aantal assistentiesystemen en elektronica maakt de autosector kwetsbaar”, aldus de KBA. ,,Hoe groter het aantal functies, des te  groter de kans op problemen.” 

Volgens de gerenommeerde Duitse krant Handelsblatt is Mercedes-Benz  koploper bij het aantal recalls voor 2018. Iets minder dan een miljoen voertuigen van het merk werd getroffen. Op plek twee staat Volkswagen met ongeveer 460.000 auto's, gevolgd door Audi met ruim 360.000 auto’s.

  1. Mille Miglia: de finish komt in zicht, maar eerst nog langs Parma en Modena, de geboortestreek van Ferrari
    Video

    Mille Miglia: de finish komt in zicht, maar eerst nog langs Parma en Modena, de geboorte­streek van Ferrari

    De beroemde Italiaanse steden Parma en Modena, dwars door de geboortestreek van Ferrari: tijdens de vierde etappe van de Mille Miglia komt de finish in Brescia in zicht. Hoewel het er in deze klassieker-rit allang niet meer om gaat wie het hardste rijdt, moedigt nota bene de Italiaanse politie de deelnemers aan om het gas erop te houden. Het is tegenwoordig echter een 'regelmatigheidsrit’. Na bijna 1800 kilometer zijn de winnaars bekend: Giovanni Moceri en Daniele Bonetti met hun Alfa Romeo 6C 1500 SS uit 1928. Videoverslag van presentator Werner Budding en cameraman Patrick Johannes.