Volledig scherm
© EPA

Duitse justitie klaagt voormalig VW-baas aan om sjoemelschandaal

De Duitse justitie heeft voormalig topman Martin Winterkorn van Volkswagen aangeklaagd vanwege zijn rol in het dieselschandaal. Winterkorn wordt samen met vier andere (ex-)leidinggevenden ernstige fraude en schending van mededingingsregels ten laste gelegd. 

Volgens de aanklagers wist de 71-jarige Winterkorn al sinds mei 2014 van het gesjoemel met de uitstootwaarden bij 's werelds grootste autofabrikant. Miljoenen auto’s kwamen zo veel schoner uit tests dan dat ze in werkelijkheid waren. Winterkorn beweerde altijd dat hij pas kort voordat het schandaal naar buiten kwam op de hoogte was gebracht. 

De oud-topman, die van 2007 tot 2015 aan het roer stond, wordt er nu van verdacht informatie doelbewust achter te hebben gehouden. Hij heeft ook al een aanklacht aan zijn broek hangen van Amerikaanse autoriteiten. De zaak heeft het bedrijf vele miljarden aan onder meer boetes en schikkingen gekost.

De andere vier personen die worden aangeklaagd vervulden ook leidinggevende functies bij Volkswagen. Hun identiteit is niet bekendgemaakt. De vijf hangen celstraffen van zes maanden tot tien jaar boven het hoofd. Ook moeten zij bonussen tot 11 miljoen euro terugbetalen. 

  1. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.
  2. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”