Volledig scherm
© dpa

Duitse rechter verbiedt trajectcontrole

De eerste trajectcontrole van Duitsland heeft maar kort geld opgeleverd. Een rechter uit Hannover noemde het meetsysteem deze week onrechtmatig.

Het systeem op de B6 in de plaats Laatzen bij Hannover is door de uitspraak van de rechter met onmiddellijke ingang uitgezet. Het ministerie van Binnenlandse Zaken kan nog wel in beroep gaan tegen de uitspraak.

Twee maanden geleden begon het ministerie met een test met de trajectcontrole. Het systeem moet de veiligheid vergroten, maar levert onder meer de Nederlandse en Belgische overheid jaarlijks ook miljoenen op. Bij een trajectcontrole zijn hierbij meerdere meetpunten aanwezig, zodat de gemiddelde snelheid op een bepaald traject wordt berekend. 

Het detecteren van de nummerplaat van alle voertuigen - en dus niet alleen die van de overtreders - is volgens de rechter in strijd met het in de Duitse grondwettelijk gewaarborgde recht op zelfbeschikking. Sinds de trajectcontrole twee maanden geleden werd geïntroduceerd, zijn 141 snelheidsovertreders beboet. Toegestaan ​​is 100 km/u, de hoogst gemeten snelheid was 189 km/u. 

  1. Mille Miglia: de finish komt in zicht, maar eerst nog langs Parma en Modena, de geboortestreek van Ferrari
    Video

    Mille Miglia: de finish komt in zicht, maar eerst nog langs Parma en Modena, de geboorte­streek van Ferrari

    De beroemde Italiaanse steden Parma en Modena, dwars door de geboortestreek van Ferrari: tijdens de vierde etappe van de Mille Miglia komt de finish in Brescia in zicht. Hoewel het er in deze klassieker-rit allang niet meer om gaat wie het hardste rijdt, moedigt nota bene de Italiaanse politie de deelnemers aan om het gas erop te houden. Het is tegenwoordig echter een 'regelmatigheidsrit’. Na bijna 1800 kilometer zijn de winnaars bekend: Giovanni Moceri en Daniele Bonetti met hun Alfa Romeo 6C 1500 SS uit 1928. Videoverslag van presentator Werner Budding en cameraman Patrick Johannes.