Duitsers liggen dubbel, maar zijn ook tikkie jaloers op onze 100 km/uur
In Duitsland, het walhalla van de hardrijders, is het leedvermaak over de nieuwe Nederlandse snelheidslimiet niet van de lucht. ‘100 km/uur is eigenlijk nog te hard als je ziet hoe die Nederlanders rijden.’
Delen per e-mail
NL: Nur Links. ‘Alleen links’: het is een bekende grap. Eenmaal in Duitsland trappen veel Nederlandse automobilisten het gas zo diep mogelijk in. Rijden zo hard je auto kan, mag op veel stukken Autobahn nog altijd.
Maar dan nu, die Holländer mogen thuis voortaan niet harder dan 100 km/uur. Op sociale media gaan de Duitsers los. Dr. Christoph van Gramm vindt het terecht, die Nederlanders kunnen toch niet rijden. ,,Sinds de tijd van Rudi Carell geldt al: beter 1 Nederlander op tv dan 1000 op de Autobahn.’’ John Goldberg relativeert de maatregel: ,,Ach hoe groot is Nederland nu eigenlijk?’’ Ida Nielz: ,,Dan duurt een rondje Holland een kwartier, nou en?’’ Wilhelm Stark denkt bij Nederland vooral aan de Nederlandse toeristen en sneert: ,,Met de caravan mag je toch niet sneller dan 100.’’
Gezond verstand
De Duitsers vergelijken de nieuwe Nederlandse limiet ook met de situatie op de eigen Autobahn. Een voorstel van de Duitse Groenen voor een maximumsnelheid, vanwege het milieu, werd door de Bondsdag vorige maand met een overweldigende meerderheid verworpen. Dat zou indruisen tegen ‘het gezonde verstand’, de ‘vrijheid aantasten’ en bovendien nauwelijks iets voor het milieu doen. ,,Nu maar afwachten of Nederland ineenstort of een andere catastrofe over zich heen krijgt’’, twittert Bertine Balsam met een knipoog.
Links en groen Duitsland heeft er een prestigekwestie van gemaakt. Het moet verboden worden dat de BMW's en Audi's nog langer met 250 km/uur of sneller door Duitsland scheuren alsof er geen klimaatcrisis is. Er worden onderzoeken gepubliceerd dat de meerderheid van de Duitsers tegen de ongelimiteerde snelheid is. En de Nederlandse maatregel is voor de Groenen reden om het nóg een keer te proberen. ,,Duitsland is het enige geïndustrialiseerde land waar je onbeperkt kunt racen’’, aldus een verontwaardigde fractievoorzitter Anton Hofreitner in zijn oproep aan de regering. Let wel: de Groenen willen een maximum van 130 km/uur.
Bekijk alle video's over de stikstofproblematiek:
Volg elke dag het laatste nieuws van onze autoredactie via Facebook en Twitter. Of schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto
Verder in het nieuws
-
VRAAG & ANTWOORD Waarom sluiten autodeuren automatisch?
Als wij in de auto stappen en mijn man start de auto, gaan de autodeuren soms automatisch op slot. Waarom is dat? –Josien de Graaf -
Deze ‘super-S60’ van Volvo heeft gouden gordels (en 405 pk!)
Het Scandinavische Volvo zet zichzelf graag neer als ‘verantwoord’, ‘duurzaam’ en ‘veilig’. En toch kun je bij dealers van het merk ook modellen kopen met meer dan 400 paardenkrachten, een handmatig instelbaar sportonderstel en goudkleurige gordels. Volgens de Zweden is de S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered een sportsedan ‘nieuwe stijl’. -
VRAAG & ANTWOORD Waarom toont matrixbord soms geen ‘einde limiet’?
Op matrixborden boven de weg wordt bij werkzaamheden de verplichte limiet van 90 of 70 gevolgd door ‘einde limiet’: een cirkel met twee strepen. Maar bij files zie je ‘einde limiet’ niet. Gaat het hierbij om een adviessnelheid? –E. Beulakker -
‘Geen Europese toelating voor Tesla's Cybertruck’
De Cybertruck van Tesla wordt volgens experts van het Duitse veiligheids- en keuringsinstituut TÜV niet toegelaten in West-Europa. Door de te rigide body worden de krachten bij een aanrijding niet opgevangen door het chassis. -
PREMIUM
Steden leggen heilige koe aan banden: auto’s moeten wijken voor fietsers en voetgangers
Nederlandse binnensteden worden door minder parkeerplaatsen, milieuzones en peperdure parkeertarieven steeds ontoegankelijker voor auto’s. De auto is de paria van de binnenstad geworden. ‘Over tien jaar moet je betalen om de binnenstad in te mogen.’
-
‘Nieuwe auto’s slechter voor het klimaat’
De uitstoot van broeikasgassen door nieuwe auto’s is voor het tweede opeenvolgende jaar toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van de Belgische overheid. -
€ 20.000 korting: waarom de VW e-Crafter ineens veel goedkoper is
Volkswagen heeft de prijs van de e-Crafter plotseling drastisch verlaagd. Waar de elektrische bestelwagen voorheen nog ruim 69.000 euro kostte, wil de dealer er nu ineens ‘slechts’ € 49.950 voor hebben. -
Wegenbelasting naar record door vieze diesels: 6,1 miljard euro in 2020
Autobezitters betalen volgend jaar samen 147 miljoen euro meer aan wegenbelasting. Dat komt doordat het aantal auto's toeneemt, tarieven omhooggaan en er een fikse fijnstoftoeslag voor dieselauto's komt. In totaal verwachten het Rijk en provincies bijna 6,1 miljard euro te innen, een record.