Volledig scherm
Een gebruikte auto uit Duitsland: vaak goedkoper, maar lang niet altijd is de tellerstand betrouwbaar. © Ampnet

Een op de vijf occasions uit Duitsland is verdacht

Wie lekker goedkoop een gebruikte auto uit Duitsland denkt te halen, loopt een groot risico dat er met de kilometerstand is gerommeld. Dat meldt Autoweek.

Uit onderzoek van de Vereniging Aanpak Tellerfraude blijkt dat 10 procent van de Duitse occasions een teruggedraaide teller heeft en nog eens 10 procent verdacht is. 

Gebruikte auto's uit Duitsland zijn tegenwoordig erg populair in Nederland. Nederland kent een schaarste aan goede occasions en dat tekort wordt aangevuld met gebruikte auto's uit het buitenland. Zestig procent daarvan komt uit Duitsland. Vaak gaat het om rijk uitgeruste uitvoeringen, met een ogenschijnlijk lage kilometerstand. Het risico is echter groot dat de teller is teruggedraaid.

De gemiddelde schade per auto bedraagt 1500 euro, aldus de Vereniging Aanpak Tellerfraude (een initiatief van RAI, Bovag, ANWB en VNA). Opvallend is dat het juist vaak de kleinere modellen betreft, omdat die sneller te verhandelen zijn en de kilometerstand daar veel uitmaakt. 

Waar van de Nederlandse auto's het aandeel met verdachte kilometerstand is gedaald naar 2,76 procent heeft volgens schatting van de ADAC 40 procent van de auto's in Duitsland een teruggedraaide teller. Daarbij komt dat export een typisch terugdraaimoment is, dus de kans dat je bij een Duitse occasion een teruggedraaide teller cadeau krijgt, is heel groot.

Bij Nederlandse auto's is tellerfraude lastiger, als gevolg van regelmatige registraties in het NAP-register. Maar Duitsland kent pas sinds enkele maanden een vergelijkbaar systeem. Dat registreert bovendien alleen bij de HU (Hauptuntersuchung, de Duitse apk), dus pas vanaf het derde jaar en daarna elke twee jaar. 

Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto's en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/