Elektrische Mercedes EQS krijgt 56 inch hyperscreen
Het elektrische vlaggenschip van Mercedes-Benz kan straks niet alleen pronken met zijn actieradius, maar ook met zijn XXL-display, spectaculaire LED-licht en kunstmatige intelligentie. Het 1,41 meter brede hyperscreen is bijna net zo breed als het hele interieur.
De nieuwe Mercedes-Benz EQS legt de lat enorm hoog in het elektrische luxesegment qua actieradius (700 kilometer) en efficiëntie (Cw-waarde 0,20). Dat laatste getal is bijzonder, want de EQS is een fractie groter dan de huidige S-klasse. Door zijn druppelvorm en gladde carrosserie is het desondanks ’s werelds meest aerodynamische productieauto.
Het definitieve uiterlijk van de EQS houdt Mercedes-Benz nog even geheim, maar het interieur is al wel onthuld. De ontwerpers kozen aan de binnenzijde voor een zwevende middenconsole. Dat ziet er mooi en sportief uit, en zorgt toch voor veel vloerruimte. Dé eye-catcher is echter het enorme display, dat Mercedes ‘MBUX Hyperscreen’ noemt. Het onderdeel strekt zich uit over de gehele breedte van het voertuig - een lengte van 141 centimeter.
De Chinese startup Byton probeerde al eerder iets dergelijks, maar het Chinese merk is er nog steeds niet in geslaagd om zijn 48-inch scherm - en auto eromheen (M-Byte) - klaar te krijgen voor serieproductie. Het EQS-hyperscreen bestaat uit drie beeldschermen die met elkaar zijn verbonden onder een gebogen afdekglas. Dit dekglas krijgt zijn uiteindelijke, gebogen vorm bij 650 graden Celsius. Het is krasvast, extreem breukvast en door een speciale coating eenvoudig te reinigen, aldus Mercedes-Benz.
In totaal acht processoren zorgen ervoor dat de drie displays samen een grote bioscoop worden. Het scherm biedt haptische feedback én is drukgevoelig. Harder drukken kan dus iets anders in gang zetten dan zacht drukken of vegen. Ook maakt het interieur gebruik van kunstmatige intelligentie, waarbij de vaakst gebruikte functies altijd in beeld staan. Ook doet de auto zelf suggesties op basis van de gebruiksgewoonten van de bestuurder, variërend van het massageprogramma tot suggesties voor de to-do -Lijst.
Het hyperscreen is omgeven door een doorlopend frame van kunststof en heeft sfeerverlichting in het onderste gedeelte. Met deze truc willen de ontwerpers bereiken dat het gigantische scherm boven het dashboard lijkt te zweven. Geïntegreerd in dit grote digitale gebied zijn turbinevormige analoge ventilatiesproeiers, die gezien moeten worden als een verbinding tussen de digitale en de fysieke wereld. Mercedes biedt tegen een meerprijs een super-luchtfilterfilter dat bijna de hele ruimte onder de voorkap inneemt en zorgt voor ultra-zuivere lucht. De EQS krijgt dan ook geen opslagruimte onder de voorklep, de zogeheten ‘Frunk’.
Een opvallend kenmerk van de EQS-ervaring zijn de ‘soundscapes’: selecteerbare 'motorgeluiden’ die weerklinken via de luidsprekers. Het geluid verandert algoritmisch en past zich aan volgens een tiental verschillende rijparameters, inclusief gaspedaalpositie en voertuigsnelheid, net zoals een gewone motor dat zou doen. In plaats van één standaardgeluid te ontwikkelen, laten de ingenieurs van Mercedes de inzittenden kiezen tussen verschillende auditieve thema’s. Silver Waves is een vrij generieke luxe EV-soundtrack, terwijl Vivid Flux in de sci-fi space-opera-sfeer opereert en Roaring Pulse doet denken aan geluiden van krachtige verbrandingsmotoren.
De Mercedes EQS wordt binnenkort onthuld, gaat deze zomer in productie en wordt eind dit jaar uitgeleverd aan klanten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Getest: Dit is de beste wasmachine voor grotere huishoudens
-
PREMIUM19
Gewone fiets bijna twee keer zo gezond als e-bike: zoveel calorieën verbrand je per uur
Drie op de tien Nederlanders rijden inmiddels op een elektrische fiets. Ook relatief jonge fietsers zijn overstag. Is dat nou goed nieuws? Want trappen met ondersteuning is toch lang niet zo gezond als jezelf verplaatsen op een gewone fiets? De Fietsersbond en een bewegingswetenschapper zetten op een rij wat de verschillen zijn. -
Moederbedrijf Mercedes-Benz investeert 70 miljard euro, vooral in elektrische aandrijving
De Raad van Commissarissen van Daimler AG heeft volledige steun gegeven voor het nieuwe businessplan van het concern. Het betekent dat de geplande bezuinigingen op vaste kosten door zullen gaan, maar ook dat het concern de komende vijf jaar maar liefst €70 miljard gaat investeren. Hoe dat bedrag precies besteed wordt, is niet helemaal duidelijk. -
PREMIUMEnergierekening
Harmen: ‘Mijn huis had energielabel C, maar dat was misschien een beetje optimistisch’
Harmen Visser (28) uit Eindhoven heeft twee verschillende energiecontracten omdat dit voor hem voordeliger is. Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. -
Mercedes verlegt de grens met reusachtig beeldscherm in nieuw elektrisch topmodel
Mercedes-Benz plaatst in de EQS, het nieuwe elektrische topmodel dat later dit jaar wordt gepresenteerd, een beeldscherm dat zijn gelijke niet kent in de auto-industrie. Het reusachtige oled-scherm dat 1,41 meter breed is, zorgt - aldus de allerminst bescheiden autofabrikant - voor een ‘wow’-effect.
-
autotest
Getest: elektrische DS3 E-Tense is net even anders, maar verlegt de grenzen niet
-
-
-
Met video4
Een op drie caravans is gevaar op de weg
Caravans worden veel te slecht onderhouden. Eén op de drie caravans blijkt bij een keuring onveilig. Vooral de remmen vertonen mankementen. -
Met video
Hier zit de reservesleutel verstopt voor je autodeur
Dankzij ‘Keyless Entry’ hebben moderne auto’s geen traditionele sleutel meer nodig. Iedere auto heeft echter een verstopte reservesleutel voor het geval er iets is met je afstandsbediening. Maar waar vind je deze en waar stop je 'm in?