Elektrische stationwagon van VW komt 590 kilometer ver
Op de Autoshow van Los Angeles heeft Volkswagen het doek getrokken van de ID. Space Vizzion. Volgens de fabrikant combineert hij de ruimte van een SUV met het karakter van een sportieve Gran Turismo. Maar je kan dit ook gewoon een stationwagon noemen.
Delen per e-mail
En dat brengt het aantal tot nu toe genoemde varianten van de ID op zeven. Pas in 2021 gaat de stationwagon in productie: de auto die in LA staat is nog een conceptmodel. De VW heeft een lithium-ion batterij van 82 kWh en elektromotoren bij de voor- achteras. In 5,4 seconden sprint hij van 0 naar 100 km/u. Vierwielaandrijving is optioneel. De Space Vizzion kan met opgeladen batterijen 590 kilometer ver rijden (WLTP-norm).
Verder in het nieuws
-
VRAAG & ANTWOORD Waarom sluiten autodeuren automatisch?
Als wij in de auto stappen en mijn man start de auto, gaan de autodeuren soms automatisch op slot. Waarom is dat? –Josien de Graaf -
Deze ‘super-S60’ van Volvo heeft gouden gordels (en 405 pk!)
Het Scandinavische Volvo zet zichzelf graag neer als ‘verantwoord’, ‘duurzaam’ en ‘veilig’. En toch kun je bij dealers van het merk ook modellen kopen met meer dan 400 paardenkrachten, een handmatig instelbaar sportonderstel en goudkleurige gordels. Volgens de Zweden is de S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered een sportsedan ‘nieuwe stijl’. -
VRAAG & ANTWOORD Waarom toont matrixbord soms geen ‘einde limiet’?
Op matrixborden boven de weg wordt bij werkzaamheden de verplichte limiet van 90 of 70 gevolgd door ‘einde limiet’: een cirkel met twee strepen. Maar bij files zie je ‘einde limiet’ niet. Gaat het hierbij om een adviessnelheid? –E. Beulakker -
‘Geen Europese toelating voor Tesla's Cybertruck’
De Cybertruck van Tesla wordt volgens experts van het Duitse veiligheids- en keuringsinstituut TÜV niet toegelaten in West-Europa. Door de te rigide body worden de krachten bij een aanrijding niet opgevangen door het chassis. -
PREMIUM
Steden leggen heilige koe aan banden: auto’s moeten wijken voor fietsers en voetgangers
Nederlandse binnensteden worden door minder parkeerplaatsen, milieuzones en peperdure parkeertarieven steeds ontoegankelijker voor auto’s. De auto is de paria van de binnenstad geworden. ‘Over tien jaar moet je betalen om de binnenstad in te mogen.’
-
‘Nieuwe auto’s slechter voor het klimaat’
De uitstoot van broeikasgassen door nieuwe auto’s is voor het tweede opeenvolgende jaar toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van de Belgische overheid. -
€ 20.000 korting: waarom de VW e-Crafter ineens veel goedkoper is
Volkswagen heeft de prijs van de e-Crafter plotseling drastisch verlaagd. Waar de elektrische bestelwagen voorheen nog ruim 69.000 euro kostte, wil de dealer er nu ineens ‘slechts’ € 49.950 voor hebben. -
Wegenbelasting naar record door vieze diesels: 6,1 miljard euro in 2020
Autobezitters betalen volgend jaar samen 147 miljoen euro meer aan wegenbelasting. Dat komt doordat het aantal auto's toeneemt, tarieven omhooggaan en er een fikse fijnstoftoeslag voor dieselauto's komt. In totaal verwachten het Rijk en provincies bijna 6,1 miljard euro te innen, een record.