Geen grap: Opel roept 16.000 elektrische auto's terug wegens falende uitlaatgasmeting
Opel moet wereldwijd ruim 16.000 Opels Corsa-e terugroepen. De merkwaardige reden: de elektrische auto heeft problemen met de uitlaatgasmeting. Nogal vreemd voor een auto zonder uitlaat, maar regels zijn nou eenmaal regels.
Dat een fabrikant een model moet terugroepen vanwege een probleem is op zich niet nieuw. Maar soms zijn er gevallen die chauffeurs in verwarring brengen. Merkwaardiger dan een terugroepactie van Opel zal het echter niet snel worden: de elektrische Corsa-e moet terug naar de werkplaats vanwege een falende emissietest.
Compleet elektrische auto
De reden: ook bij elektrische auto’s moet de overheid volgens de wettelijke eisen te allen tijde een rollenbankmeting kunnen uitvoeren. Dat geldt ook voor de Opel Corsa-e, ook al stoot deze compleet elektrische auto geen uitlaatgassen uit.
16.605 auto's wereldwijd
Door een softwarefout van de Opel is het volgens een woordvoerder ‘onmogelijk om met de auto een testbankmeting uit te voeren om te bewijzen dat aan de emissievoorschriften werd voldaan’. De terugroepactie betreft 16.605 voertuigen die tussen oktober 2019 en mei 2022 zijn gebouwd.
Herstel duurt 45 minuten
,,We zijn in Duitsland al begonnen met het opzoeken van klanten om de software op de getroffen voertuigen bij te werken", aldus de Opel-woordvoerder. Het bezoek aan de werkplaats bij de erkende Opel Service Partner is gratis voor de klant en duurt ongeveer 45 minuten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
EU-voorstel: ook uitstootnormen voor elektrische auto's
-
PREMIUM
Radeloos en alles kwijt na ernstig verkeersongeluk: ‘Hij wist alleen dat iedereen maar gewoon doorreed’
Na een ernstig verkeersongeluk had de patiënt van verpleegkundige Yasmina Fendrhoussi (27) maar één vraag: wat is er nou echt gebeurd? Deze onwetendheid voelde bijna zwaarder dan herstellen van zijn gebroken ruggenwervels. Het inspireerde Fendrhoussi om iets te bedenken waarmee slachtoffers, hulpverleners en getuigen elkaar sneller vinden.Rotterdam -
Hemelvaartsdag is in België en Duitsland de gevaarlijkste dag van het jaar en dit is de reden
In Duitsland en België is Hemelvaartsdag de gevaarlijkste dag in het verkeer, zo blijkt uit ongevallenanalyses. De oorzaak zit ‘m in het feit dat er veel wordt gedronken en gefeest, waarna regelmatig de auto wordt gepakt om naar huis te rijden. -
PREMIUM14
Gewone fiets bijna twee keer zo gezond als e-bike: zoveel calorieën verbrand je per uur
Drie op de tien Nederlanders rijden inmiddels op een elektrische fiets. Ook relatief jonge fietsers zijn overstag. Is dat nou goed nieuws? Want trappen met ondersteuning is toch lang niet zo gezond als jezelf verplaatsen op een gewone fiets? De Fietsersbond en een bewegingswetenschapper zetten op een rij wat de verschillen zijn. -
PREMIUMEnergierekening
Harmen: ‘Mijn huis had energielabel C, maar dat was misschien een beetje optimistisch’
Harmen Visser (28) uit Eindhoven heeft twee verschillende energiecontracten omdat dit voor hem voordeliger is. Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander.
-
INTERVIEW
‘Europese Unie maakt auto's onbetaalbaar’
-
-
-
PREMIUM
Subsidie om je huis te verduurzamen? Super lastig. Met deze tips lukt het hopelijk wel
Een op de drie huiseigenaren krijgt het niet voor elkaar subsidie aan te vragen voor het verduurzamen van de eigen woning. Het hele aanvraagproces voor de Investeringssubsidie voor duurzame energie (ISDE) is voor veel huiseigenaren onbegrijpelijk, ontoegankelijk en zeer tijdrovend. Met deze tips wordt het iets eenvoudiger. -
Bijna kwart Europese automobilisten onder 35 jaar kijkt video’s tijdens het rijden
Bijna een kwart van de automobilisten onder de 35 jaar vertoont naar eigen zeggen risicovol gedrag achter het stuur. Dat blijkt uit de jaarlijkse Barometer verantwoord rijden van de Franse Stichting Vinci Autoroutes. Vooral jonge mannen doen het slecht.