Gevaarlijk of geniaal? ‘Robotauto’ stuurt zichzelf dwars door New York
VideoEen robotauto van het Israëlische technologiebedrijf Mobileye heeft ruim veertig minuten lang zelfstandig door de straten van New York gereden. De praktijktest, waar volgens het concern ‘geen enkele menselijke interventie aan te pas kwam’, moet aantonen dat zelfrijdende voertuigen geen gevaar vormen voor het overige verkeer. De ‘autonome’ Ford haalde de eindstreep zonder schade.
Mobileye, dat is opgericht in Israël maar inmiddels deel uitmaakt van de Amerikaanse technologiegigant Intel, werkt al heel wat jaren aan zelfrijdende voertuigen. Daarbij beweegt een auto dus niet door menselijke handelingen, maar wordt het voertuig gestuurd door input van onder meer camera’s, sensoren en radarsystemen. Het bedrijf test de technologie over de hele wereld: eerder reden er al zelfrijdende auto’s door de Israëlische hoofdstad Jerusalem en inmiddels is Mobileye het eerste bedrijf ter wereld dat ook in New York mag testen.
Een ritje door het bruisende stadscentrum van de Amerikaanse metropool behoort tot de meest uitdagende opdrachten die een zelfrijdende auto kan uitvoeren, zegt professor Amnon Shashua, de ceo van Mobileye. ,,Dit is de grootste en drukste stad van Noord-Amerika. Door een auto hier de weg op te sturen, kunnen we uitstekend laten zien hoe veel mogelijkheden onze technologie voor autonome voertuigen biedt. Het rijden in zulke complexe verstedelijkte gebieden is een cruciale stap om te testen – en te bevestigen – hoe goed onze systemen op hun taak berekend zijn.”
Gevaren
In de ruim veertig minuten durende video van Mobileye is inderdaad goed te zien hoe de grondig verbouwde Ford Mondeo (die in Amerika als Fusion te koop is) zonder noemenswaardige problemen door het drukke verkeer van New York rijdt. In de overvolle straten, zo benadrukt het technologiebedrijf, moeten de systemen rekening houden met een enorme hoeveelheid potentiële gevaren. ,,Denk aan voetgangers, fietsers, ongeduldige en agressieve automobilisten, dubbel geparkeerde auto’s, wegwerkzaamheden, tunnels en bruggen.” Dat zijn zaken die de meeste menselijke bestuurders al voor een grote uitdaging stellen, maar in dit geval zat de bemanning van de Ford er alleen voor de zekerheid bij.
Het systeem van Mobileye maakt gebruik van een complex waarnemingssysteem om de wereld om de auto heen in de gaten te houden. In eerste instantie interpreteert de auto beelden van camera’s en sensorgegevens, waarna een ‘dubbele laag’ aan data wordt verzameld door radar en lasergestuurde lidarsystemen. Vervolgens moet een computer razendsnel berekenen wat de situatie rondom de auto is en hoe het systeem daarop moet reageren.
Met name het voorspellen van het gedrag van andere verkeersdeelnemers is lastig, zeggen de technici: ,,Menselijke bestuurders maken vrij automatisch en onbewust een voorspelling over het gedrag van bijvoorbeeld voetgangers, waarna zij hun rijgedrag daar op aanpassen. Wat gaat die paardenkoets doen, blijft die fietser netjes rechts, staat die auto wel echt geparkeerd of rijdt hij weg? Mensen beoordelen dat soort zaken instinctief, maar computers moeten er speciaal en heel nauwkeurig voor worden geprogrammeerd.” De video van het experiment laat zien dat de Ford zich onder meer laat leiden door het gedrag van auto’s vóór hem.
Uber
Mobileye heeft een primeur te pakken in New York, maar het bedrijf is slechts één van de vele technologieconcerns die zich richten op het ontwikkelen van zelfrijdende voertuigen. Zo richtte Google eerder dochterbedrijf Waymo op dat nog altijd veel aan het testen is, werken diverse automerken zoals Volkswagen, Volvo, Nissan en Ford aan zelfrijdende modellen en investeerde taxidienst Uber vele miljarden in de technologie. Inmiddels heeft Uber de ‘afdeling autonoom rijden’ afgestoten aan Aurora, nadat het bedrijf meerdere keren in opspraak kwam na incidenten met ‘autonome’ Uber-auto’s. In 2018 kwam een vrouw uit Arizona om het leven nadat zij werd aangereden.
Hoewel de test van Mobileye in New York dus verrassend soepel is verlopen, duurt het nog jaren voordat onze eigen auto’s ook volledig zelfstandig zullen rijden. Dat heeft overigens in veel gevallen met regelgeving te maken: zo versoepelde Duitsland enige tijd terug de regels voor auto’s die (zij het deels) zelfstandig kunnen rijden, maar zijn die versoepelingen in Nederland nog niet van kracht. Het idee van de zelfrijdende auto is trouwens veel ouder dan je wellicht denkt: al in 1939 onthulde uitvinder Norman Bel Geddes zo’n voertuig op de New York World’s Fair. Zijn auto had geen ingewikkelde computers aan boord, maar kon zelfstandig ‘rijden’ door een spoor van magneten in het wegdek te volgen.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Drukke ochtendspits door nat weer: vooral rond Rotterdam en richting Utrecht files
Zoals verwacht zorgt ‘echt veel regen’ en de gebruikelijke dinsdagdrukte voor een hoop stilstaand verkeer op de wegen. Rond 08.00 uur is er zo’n 500 kilometer file geteld. -
2
Is zout nou wel of niet slecht voor je bloeddruk?
Over de hoeveelheid keukenzout die we gebruiken, is veel te doen. Toch heeft zout ook belangrijke functies, zegt voedingsdeskundige Karine Hoenderdos. In deze rubriek beantwoordt ons panel aan deskundigen elke week een lezersvraag over voeding, gezondheid of relaties. -
PREMIUM
Met deze bomen heb je snel een koeler terras
De beste remedie tegen een hete zomer? Onze tuinexpert Laurence Machiels weet raad: plant nu nog bomen! Afhankelijk van de grootte van je tuin, legt ze uit welke bomen het best tot hun recht komen en welke genoeg (maar ook niet te veel) schaduw geven. ,,Strooi een mulchlaag van compost of bladaarde onder de boom, dat houdt de verdamping tegen.’’ -
Apple wil zelfrijdende auto's door Hyundai laten maken
Hyundai is benaderd om zelfrijdende auto's voor Apple te gaan maken. De fabrikant van iPhones en iPads wil rond 2025 een zelfrijdende, elektrische auto op de markt brengen. De software komt dan van Apple en de auto zal ook onder die merknaam verkocht worden, maar er is nog wel een autofabrikant nodig voor de hardware. -
100 euro per kilometer: ruziënde Uber-chauffeur laat taximeter meer dan 16 uur lopen
Een passagier van een Britse Uber heeft ondervonden waarom je beter vrienden kunt blijven met je taxichauffeur. Door een ruzie besloot de bestuurder zijn klanten de taxi uit te zetten, maar de meter niet te stoppen. Zestien uur en 27 minuten later bedroeg de rekening zo'n 386 euro (332 pond), voor een ritje van amper drie kilometer. Uber weigert het bedrag terug te betalen.
-
VRAAG & ANTWOORD8
Is goedkope benzine echt slechter voor mijn auto?
‘Ik hoor weleens dat de goedkope benzine bij onbemande tankstations zoals Tango en Tinq erg slecht is voor de motor’, aldus lezer J.W. van den Beld in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Deze brandstoffen zouden verdund zijn. Wat is hiervan waar? Is die benzine inderdaad slecht en is het daarom beter om bij de grote merken te tanken?’ -
-
-
Dit zijn de addertjes onder het gras van private lease
Ooit was er geen hond in geïnteresseerd, maar inmiddels is private lease niet meer weg te denken uit het Nederlandse autolandschap. Autorijden zonder zorgen over restwaarde, inruil of onderhoud en met een maandbedrag waardoor je precies weet waar je aan toe bent. Maar er zitten addertjes onder het gras. -
Miljardair Wolfgang Porsche (79) gaat scheiden omdat zijn vrouw dementie heeft
Wolfgang Porsche, voorzitter van de raad van toezicht van de gelijknamige autofabrikant (79), gaat scheiden. Zijn vrouw Claudia Hübner (74) lijdt al twee jaar aan dementie. Volgens de ex-topman van Porsche heeft de ziekte een ‘verwoestend effect op haar persoonlijkheid’.