Goedkoper ov zorgt nauwelijks voor minder autoverkeer, zegt kennisinstituut
Het verlagen van de tarieven van het openbaar vervoer zorgt er slechts in beperkte mate voor dat mensen het ov nemen in plaats van de auto. Dat concluderen onderzoekers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Wel gaan mensen vaker reizen en minder fietsen en lopen.
Het verlagen van de ov-tarieven is ‘niet de meest effectieve maatregel', schrijven de onderzoekers in het rapport Effecten tariefverlagingen in het ov. Dat komt onder meer omdat het ov lang niet altijd een reëel alternatief voor de auto is, bijvoorbeeld bij reizen in het buitengebied of 's nachts.
Achttien procent van auto naar ov
Als de kaartjes voor iedereen goedkoper worden en op alle tijdstippen van de dag, dan is driekwart van de toename van het ov-gebruik volgens de onderzoekers toe te schrijven aan reizen die nu niet worden gemaakt. Dat percentage groeit als de tariefverlagingen alleen voor bepaalde doelgroepen en op bepaalde tijdstippen gelden. Slechts 18 procent van de nieuwe reizigers zijn mensen die eerder de auto pakten.
Bij een prijsverlaging van 40 procent neemt het treingebruik met 21 procent toe, voor de bus is dat 12 procent en voor tram of metro 13 procent. Maar omdat het autogebruik in Nederland veel groter is dan het ov-gebruik, zijn de effecten van een prijsverlaging in het ov op het autogebruik relatief veel kleiner, zegt het KiM. Als het ov-gebruik met 1 procent groeit door verlaging van de tarieven, dan neemt het autogebruik met slechts 0,03 procent af.
Gebruik auto minder aantrekkelijk maken
De onderzoekers vrezen bovendien voor negatieve gevolgen van een sterke toename van het ov-gebruik. Zo is er een kleinere kans op een zitplaats en kunnen bestaande reizigers op zoek gaan naar een alternatieve vervoerwijze. Ook wijzen ze erop dat met name in niet-stedelijke gebieden het openbaar vervoer geen alternatief is vanwege een beperkt aanbod.
Het kennisinstituut stelt dat een combinatie van maatregelen effectiever is om reizigers vanuit de auto het ov in te krijgen. ,,Door het gebruik van de auto minder aantrekkelijk te maken en het ov tegelijkertijd aantrekkelijker, zal naar verwachting het effect op het autogebruik groter zijn”, aldus het KiM. Dat kan bijvoorbeeld door parkeren duurder te maken of een kilometerheffing in te voeren en naast verlaging van de ov-tarieven meer treinen, bussen en trams te laten rijden die van hogere kwaliteit zijn.
Bekijk onze nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen? -
VRAAG & ANTWOORD1
Waarom mag je een elektrische auto niet slepen?
‘Ik heb begrepen dat een elektrische auto niet gesleept mag worden. Waarom is dat?’, vraagt lezer Dick Heuten in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
PREMIUM
Gehandicaptenverzorgster scoort aan lopende band parkeerbonnen: ‘Gemeente moet oplossing bedenken’
Weinig mensen zullen zo veel parkeerbonnen krijgen als de Dordtse Annemieke Ooyen. Soms gaan er weken voorbij dat ze er geen één krijgt, soms kan ze in een maand 300 euro aftikken. De zorg voor ernstig gehandicapte mensen maakt dat ze lang niet altijd volgens de boekjes kan parkeren. -
PREMIUM6
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen. -
Veel particulieren stappen over op elektrisch rijden, kwart van de nieuwe auto’s elektrisch
Het aantal elektrische auto’s in Nederland stijgt relatief snel. Ruim een kwart van de nieuwe auto’s die particulieren afgelopen jaar kochten, reed volledig op stroom. Een jaar eerder was dat nog 11 procent, meldt branchevereniging RAI Vereniging.
-
Dit mag je als automobilist wel en niet als het glad is op de snelweg
Ook vandaag blijkt weer dat bestuurders soms heel verschillend reageren op slipgevaar, een dikke laag sneeuw of bevroren weggedeelten. De een durft het dan aan om met hoge snelheid door te rijden, de ander kiest liever voor een slakkengang. Wat kun je als automobilist het beste doen bij winters weer? -
-
-
Waarom deze zeldzame nieuwe Porsche in de VS een kwart miljoen duurder is
De Porsche 911 Sport Classic verschijnt in de showrooms en sommige verzamelaars willen graag een exemplaar kopen. Zo graag zelfs, dat een Porsche-dealer in de Verenigde Staten eigenhandig 250.000 dollar bovenop de nieuwprijs drukt. -
Koken & Eten
Hygiëne in de keuken: maak ook je kruidenpotjes af en toe goed schoon
Veel gevallen van voedselvergiftiging ontstaan thuis, aldus het RIVM. De meeste bacteriën in de keuken denk je waarschijnlijk te vinden in de keukenhanddoek, vuilnisbak of snijplank, maar uit een nieuwe studie blijkt dat kruidenpotjes nog grotere bacteriemagneten zijn.