Groeiende druk op laadpalen: gemiddeld bijna vijf auto's voor één openbare laadpaal
De sterke groei van het aantal elektrische auto’s in Nederland zorgt voor meer druk op laadpunten. Vier jaar geleden was er nog gemiddeld 1,1 publieke laadpaal per elektrische auto, vorig jaar moest iedere laadpaal al gedeeld worden met 4,6 auto's.
Het aantal elektrische auto’s in Nederland stijgt veel sneller dan de hoeveelheid publieke laadpunten. Door deze scheefgroei wordt het voor mensen met een elektrische auto steeds lastiger om goed bereikbare en beschikbare openbare laadpalen te vinden. Dit blijkt uit een analyse door vergelijkingssite Independer op basis van data van de RDW en de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland).
Verviervoudigd
Tussen begin 2019 en begin 2021 is het aantal elektrische auto’s toegenomen van 44.984 tot zeker 182.481. De groei van het aantal publieke laadpunten lijkt deze toename niet bij te kunnen houden. In 2017 was er gemiddeld 1,1 elektrische auto per openbaar laadpunt, maar in 2021 is dit aantal al ruim verviervoudigd tot 4,6 auto’s per laadpunt.
Het aandeel elektrische auto’s in Nederland is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Aan het begin van dit jaar reden er 66,8 procent meer elektrische auto’s op de weg dan een jaar eerder. In 2020 was de toename ten opzichte van het jaar daarvoor nóg groter: toen was er een stijging van 134,6 procent. Sinds juli 2020 kunnen particulieren ook subsidie aanvragen bij de aankoop van een elektrische auto. In Europees verband behoort Nederland desondanks nog altijd tot de koplopers als het gaat om het totale aantal laadpalen.
Bekijk hieronder hoeveel laadpunten er in jouw gemeente zijn per 1000 huishoudens:
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit betekenen de mysterieuze oranje pijlen langs de Duitse Autobahn
-
Pas op voor deze vijf oplichtingstrucs langs de Franse en Spaanse snelweg
De Franse politie waarschuwt jaarlijks automobilisten op de Autoroute om op te letten voor dieven die trucs gebruiken om onwetende vakantiegangers te beroven, of geld af te troggelen. -
PREMIUM
Doe dit niet als je een verkeersongeval ziet: ‘Maak het niet erger dan het is’
Hoe bied je hulp bij een verkeersongeval zonder jezelf en anderen in gevaar te brengen? Regelmatig gaat het fout en vallen door goedbedoelde hulp nóg meer slachtoffers. Deskundigen geven advies. ‘Maak het niet erger dan het is.’ -
PREMIUM19
Gewone fiets bijna twee keer zo gezond als e-bike: zoveel calorieën verbrand je per uur
Drie op de tien Nederlanders rijden inmiddels op een elektrische fiets. Ook relatief jonge fietsers zijn overstag. Is dat nou goed nieuws? Want trappen met ondersteuning is toch lang niet zo gezond als jezelf verplaatsen op een gewone fiets? De Fietsersbond en een bewegingswetenschapper zetten op een rij wat de verschillen zijn. -
PREMIUMkeiverliefd op mijn auto
Toen Roef werd geboren, wilde zijn vader ‘ook een cadeau’ en dat werd deze auto: ‘Ik heb ‘m geërfd’
Een Ferrari, een Porsche, een Audi en een Jaguar… In de ruimte van Roef Hofman’s bedrijf Haute Voiture in Amersfoort staat een indrukwekkende collectie auto’s opgesteld. Hier verzorgt hij de stalling en het beheer van deze mooie wagens. Ertussen staat er een die niet van een klant is, te glimmen: zijn eigen blauwe MGA 1600 Roadster, die Roef van zijn vader heeft geërfd.Amersfoort
-
Getest: Dit is de beste wasmachine voor grotere huishoudens
-
-
-
PREMIUMVIDEO
Netbeheerders kunnen tempo energietransitie niet aan: ‘Honderdduizend wachtenden voor u’
Netbeheerders kampen moet forse personeelstekorten, waardoor het tempo van de energietransitie in gevaar komt. De wettelijke termijn van achttien weken bij aanvragen voor nieuwe aansluitingen, zal vaker niet worden gehaald. -
PREMIUM
Subsidie om je huis te verduurzamen? Super lastig. Met deze tips lukt het hopelijk wel
Een op de drie huiseigenaren krijgt het niet voor elkaar subsidie aan te vragen voor het verduurzamen van de eigen woning. Het hele aanvraagproces voor de Investeringssubsidie voor duurzame energie (ISDE) is voor veel huiseigenaren onbegrijpelijk, ontoegankelijk en zeer tijdrovend. Met deze tips wordt het iets eenvoudiger.