Volledig scherm
© ADN Beeldredactie

Hebben moderne auto’s toch vaker onderhoud nodig?

Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail uw vraag naar Niek Schenk.

Ik dacht dat auto’s steeds beter worden en daardoor minder onderhoud vergen. Mijn vorige auto’s (o.a. diverse Peugeots 206) hadden een onderhoudsbeurt nodig na 30.000 km of na twee jaar. Nu heb ik een Peugeot 208 en die heeft elk jaar een onderhoudsbeurt nodig. Zijn de auto’s minder betrouwbaar geworden of is dit een nieuwe manier van geld verdienen? 

- Gerda Stevens

De trend is dat moderne auto’s juist minder vaak onderhoudsbeurten nodig hebben. Daarom heb ik Peugeot Nederland gevraagd hoe het zit bij de 208. De onderhoudsinterval blijkt gewijzigd in 2012: ,,Om de kwaliteit en veiligheid nog beter te waarborgen. Het gevolg is dat bij auto’s die weinig rijden het onderhoud een fractie duurder geworden is, maar bij veelrijders juist weer wat goedkoper (over vier jaar berekend).’' Ik vrees dat het voor de consument vooral onhandiger is.

Meer vragen en antwoorden vindt u in ons dossier.

  1. Een emoji op je kentekenplaat: in Australië mag het

    Een emoji op je kenteken­plaat: in Australië mag het

    In Australië zijn vanaf 1 maart emoji's op kentekenplaten van auto's officieel toegestaan. In Queensland zijn de nieuwe nummerborden te bestellen, met keuze uit vijf verschillende smileys. Je kan kiezen tussen een emoji die een knipoog geeft, een zonnebril draagt, eentje die hartjes als ogen heeft, een die breeduit lacht of een die glimlacht. De gepersonaliseerde kentekenplaten kosten 500 Australische dollar, omgerekend ongeveer 315 euro.
  2. Elektrische auto zorgt voor recordomzet in autoverkoop

    Elektri­sche auto zorgt voor recordom­zet in autover­koop

    Vorig jaar steeg de omzet bij de verkoop van nieuwe auto’s tot een record van ruim €15 miljard. Bijna 12 procent van de omzet kwam uit de verkoop van volledig elektrische auto’s, blijkt uit analyse van ING. Ook in 2019 zet de opmars van elektrische aandrijving stevig door. Het marktaandeel volledig elektrisch steeg van 2,3 procent in januari 2018 naar 5,2 procent in januari 2019. Vooral zakelijke rijders kiezen er steeds vaker voor.