Hulpverleners te laat bij ongevallen door omslachtige noodoproepen
De verplichte, automatische noodoproep in auto's werkt vaak te omslachtig. Autofabrikanten weigeren eCall standaard in te voeren en brengen de automobilist liever in verbinding met hun eigen callcenter. Bij een ongeval gaan zo kostbare minuten verloren, concludeert de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB.
Delen per e-mail
De ADAC heeft geïnventariseerd in hoeverre het systeem met de naam eCall effectief is, ruim twee jaar nadat het in de Europese Unie wettelijk verplicht werd. Doel van het systeem is dat bij een ongeval de auto zélf 112 belt en de alarmcentrale meteen op de hoogte brengt van de ernst van het ongeval en de locatie. Dat gebeurt op basis van gps-plaatsbepaling en data van crashsensoren die bijvoorbeeld in verbinding staan met de airbags.
De Duitse automobilistenclub constateert nu dat veel autofabrikanten nog steeds weigeren eCall standaard in hun auto's in te voeren. Als de automobilist dat toch wil, zal hij terug naar de dealer moeten en daar expliciet om moeten vragen. In de praktijk doet bijna geen consument dat. Sterker nog, er is bijna geen autokoper die weet welk systeem er nou precies in de auto actief is. Die informatie wordt niet actief gedeeld.
Onacceptabel
De ADAC vindt het onacceptabel dat het systeem, dat al op 31 maart 2018 verplicht werd, nog steeds niet standaard is in nieuwe auto's. De organisatie checkte dit bij meer dan 30 autofabrikanten. Formeel mogen zij eCall omzeilen: de Europese regels verplichten weliswaar een automatische noodoproep, maar stellen niet dat dat het per se eCall moet zijn.
Autofabrikanten hebben er baat bij om zoveel mogelijk zelf met hun klanten te communiceren. Niet alleen bij ongevallen, ook bij pech of bij onderhoud willen zij zoveel mogelijk zelf inzicht in de data van de klant. Op die manier kunnen zij er ook commercieel van profiteren.
Maar, stelt de ADAC, als hulpverleners pas gealarmeerd worden nadat de auto eerst de autofabrikant heeft gebeld, gaat er kostbare tijd verloren. Bovendien bestaat het risico dat de melding van de autofabrikant aan de hulpverleners fout of onvolledig is, met alle gevolgen van dien. eCall stuurt razendsnel onmiddellijk alle benodigde data door naar de 112-centrale. Dat werkt veel sneller en doeltreffender, meent de ADAC. Belangrijk bij een ongeval op de snelweg is bijvoorbeeld in welke rijrichting de crash heeft plaatsgevonden.
Niet gratis
De ADAC stoort zich er ook aan dat de automatische noodoproep bij sommige autofabrikanten deel uitmaakt van een online -abonnement. Daarin zijn dan bijvoorbeeld ook online verkeersinformatie of de actuele prijzen bij tankstations inbegrepen. Zo'n online-abonnement is vaak gratis bij aankoop van de auto, maar na een, twee of drie jaar moet ervoor worden betaald. Automobilisten die daar vervolgens niet voor kiezen, verliezen de online diensten en dus ook het automatisch noodoproepsysteem.
Opvallend is dat met name Duitse automerken halsstarrig zijn en eCall ontwijken. ADAC-directeur Karsten Schulze: „eCall zou vanaf de fabriek ingesteld moeten zijn. En als dat niet het geval is, moeten consumenten snel en gemakkelijk zelf van dienst kunnen wisselen. eCall is een betrouwbaar Europees noodproepsysteem, waar de consument recht op heeft.‘’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Groot voor weinig: waarom budgetmerk Dacia hogerop wil (en Lada misschien terugkeert)
In navolging van moedermerk Renault heeft Dacia vandaag ook veel nieuws. Zo gaat het merk samenwerken met het Russische Lada en kondigt de zojuist gepresenteerde Bigster Concept de grootste Dacia ooit aan. Want Dacia blijft weliswaar goedkope auto’s bouwen, het bedrijf wil ook meer geld verdienen. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Met deze oplossing voorkom je diefstal van de laadkabels van Tesla’
,,Laatst las ik dat er steeds vaker laadkabels van Tesla’s worden gestolen”, schrijft lezer R. van der Vies. ,,Ik heb hier een eenvoudige oplossing voor: haal de kabel achter een wiel langs zodat een lus om het wiel ontstaat. Doe om de dubbele kabel een krap beugelslot (of hangslot) waar je de stekkers niet doorheen kunt trekken.” -
PREMIUM
Mijn Allessie Jaguar van Roland is zijn ‘tweede mami’: ‘Het is een zij, want ze is mijn baby’
Roland Antersyn (55) reed zijn hele leven Mercedes. Het type maakte hem niet uit, zolang de ster maar op de motorkap pronkte. Toch viel hij een jaar geleden als een blok voor Jackie de Jaguar, een donkergroene S-type uit 2005. Chic maar vooral groot, net als hij. Deze keer in de rubriek Mijn Allessie het verhaal van Roland en zijn ‘mami’. -
Auto schuift van A2 en belt zelf 112, bestuurder zwaargewond
De brandweer Amsterdam Amstelland heeft vanmorgen vroeg via het veiligheidssysteem eCall, waarbij een auto na een ongeluk automatisch contact opneemt met de 112-centrale, een bestuurder gevonden die op de A2 van de weg was geraakt. De automobilist was zelf niet in staat om te praten. -
‘Nieuwe VW Golf heeft opnieuw probleem met infotainment’
Volkswagen roept de nieuwste, achtste generatie van de Golf terug naar de garage vanwege problemen met het bedieningspaneel voor onder andere radio- en navigatiesystemen. Dat schrijft de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung. Het is de zoveelste keer dat VW struikelt over het infotainment.
-
Vroom! Agenten onderscheppen ‘45 km/uur-BMW’ die 140 kilometer per uur kan rijden
Wijkagenten hebben donderdag in Groot-Ammers een ‘45 km/uur-BMW’ in beslag genomen. De reden? De auto bleek met speels gemak op de snelweg mee te kunnen. -
PREMIUM
Trajectcontroles in Vlaanderen blijken grote mislukking: nog niet een derde van de snelheidscontroles werkt
In Vlaanderen zijn 124 trajectcontroles - een investering van 9 miljoen euro - technisch klaar voor gebruik, maar door aanhoudende problemen kunnen ze nog steeds niet worden ingezet om hardrijders te beboeten. Van de 298 trajectcontroles werken er momenteel slechts 86, bekent de Vlaamse minister voor Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). ,,Ik schaam me hierover”, zegt zij. De meeste verantwoordelijken verwijzen naar een computerprobleem bij de politie. Maar die ontkent: ,,Wij zijn er klaar voor. Maar het wettelijk kader ontbreekt.” -
Afghanistan gaat ‘prostitutienummer 39' van kentekenplaten weren
De Afghaanse autoriteiten doen nummerborden in de ban met het nummer 39. Dat nummer wordt al lange tijd in verband gebracht met prostitutie. Daardoor kleeft zo’n stigma aan de ‘39' dat Afghanen naar verluidt flinke sommen smeergeld betalen om het niet op hun kentekenplaat te krijgen.