Hyundai prijst Ioniq 5: wat biedt deze slimme stroom-SUV voor €43.500?
VIDEOHyundai heeft de prijzen van de Ioniq 5 bekendgemaakt. De veelbelovende elektrische gezinsauto, die komende zomer leverbaar wordt, kost minimaal €43.500. Daarmee ligt de vanafprijs iets lager dan bij de (technisch vergelijkbare) Kia EV6. Hoog tijd voor een directe vergelijking tussen de twee nieuwe stroomkoningen uit Korea.
De bijna vijf meter lange Ioniq 5 komt op de markt in vijf verschillende uitrustingsniveaus. De prijslijst start met de Style, die voor 43.500 euro onder meer een accu met een capaciteit van 58 kilowatt en achterwielaandrijving krijgt. Volgens Hyundai komt het elektrische vijfpersoons model daarmee zo’n 384 kilometer ver op één acculading. Wie langere stukken wil rijden per laadbeurt, kan kiezen voor de versie met het grotere batterijenpakket van 73 kilowattuur (vanaf €46.500) dat goed is voor ongeveer 480 kilometer bereik. Die waarde geldt voor de versie met een motor tussen de achterwielen, want de versie met vierwielaandrijving en een tweede elektromotor op de vooras komt – onder meer vanwege het hogere gewicht – zo’n twintig kilometer minder ver.
Opvallend is dat Hyundai een iets kleiner accupakket monteert dan zustermerk Kia, dat binnenkort de technisch vrijwel identieke EV6 op de markt zet. In de duurdere versies van die auto zit namelijk een pakket van 77,4 kilowattuur, dat in combinatie met louter achterwielaandrijving (en dankzij een iets betere stroomlijn) goed is voor een beloofd bereik van zo’n 510 kilometer. Beide modellen blinken trouwens uit door hun snellaadtechniek: dankzij een boordnet dat draait op 800 volt (in plaats van de gebruikelijke 400 volt) kunnen de Ioniq 5 en EV6 hun accu’s in zo’n 18 minuten van bijna leeg weer opladen tot 80 procent. Daarvoor moet je wel een speciale laadpaal vinden, maar menig concurrent zoals de Skoda Enyaq of de Aiways U5 heeft daar twee keer zo lang voor nodig.
Nog een opvallend verschil in de line-up van de twee elektrische modellen: waar de sterkste Hyundai Ioniq 5 een maximumvermogen krijgt van 306 paardenkrachten (225 kW) en een maximale trekkracht van 605 Newtonmeter, introduceert Kia volgend jaar een GT-versie van de EV6 die daar dubbel en dwars overheen gaat. Volgens de eerste voorspellingen krijgt de GT bijna 600 pk (430 kW) en 740 Newtonmeter, waarmee hij in 3,5 seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur moet kunnen razen. De dikste Ioniq 5 doet dat volgens Hyundai in 5,2 tellen. Die extra prestaties hebben wel hun prijs, aangezien de EV6 GT minimaal 63.595 euro gaat kosten terwijl je voor de meest luxueuze versie van de Ioniq €60.595 moet betalen.
Gezin versus sportief
Een directe vergelijking tussen de twee zustermodellen laat verrassende verschillen zien. Waar de Hyundai vooral een ruime, praktische gezinsauto wil zijn, gooit de Kia het over een wat sportievere boeg. Niet alleen is de EV6 lager en langer dan de Ioniq 5, hij biedt minder bagageruimte en iets minder hoofdruimte voor de achterpassagiers. Die mensen op de achterbank profiteren in beide auto’s overigens wel van bovengemiddeld veel beenruimte, al blinkt de Hyundai ook daar meer uit dankzij extra slanke voorstoelen. Hoewel je in zowel de Kia als de Hyundai de achterbankleuning kunt verstellen, voegt de in lengte verschuifbare achterbank (waarvan de leuning in twee delen is om te klappen) in de Ioniq 5 nog meer flexibiliteit toe.
Ook voorin ademen de twee modellen een andere sfeer: in de Kia krult het dashboard als het ware een beetje om de bestuurder heen, waarbij de twee 12,3-inch schermen op het dashboard licht gebogen zijn. Bovendien sluit een verhoogde console tussen de voorstoelen je een beetje op – in positieve zin. In de Hyundai is het juist één en al ruimte wat de klok slaat: de Ioniq heeft (standaard!) eveneens twee 12,3-inch schermen, maar in dit geval staan ze als een strakke flatscreen televisie recht op het dashboard. Verder heeft de Hyundai een verschuifbare bak tussen de voorstoelen, die verbonden zit aan de bekerhouders en de armsteun: zet deze in de achterste stand en je kunt vrij moeiteloos van de ene voorstoel naar de andere overstappen.
Ook een bijzondere voorziening is de ‘relax-stand’ op de voorstoelen: met een druk op de knop schuift je zetel onderuit en klapt er een heus voetenbankje uit om je benen te ondersteunen. Volgens Hyundai is dit ideaal voor mensen die even willen uitrusten, bijvoorbeeld tijdens een laadbeurt. Overigens: zodra er iemand op de achterbank zit, is ‘standje ontspanning’ geblokkeerd. De elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen zijn standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau (Connect), verkrijgbaar vanaf €47.500. Voor de extra ontspanningsfunctie (met geheugen) heb je echter de ‘Lounge’ nodig en die kost minimaal 52.700 euro.
Vanaf de Connect-versie beschikt de Ioniq ook over twee 230-volt aansluitingen die het mogelijk maken om andere elektrische apparaten op te laden. De Connect+ (leverbaar vanaf €50.500) beschikt over een projector in de voorruit die onder meer bewegende navigatiepijlen laat zien onderweg, terwijl vanaf deze versie ook een warmtepomp en actieve batterijverwarming aanwezig zijn. Op goedkopere versies kost dit 1.200 euro extra. De Luxe voegt daarboven ook nog grotere 20-inch lichtmetalen wielen toe, naast de herkenbare ‘pixel-lampen’ en een systeem waarmee je de auto op afstand kunt parkeren.
De topversie – de ‘Lounge Vision’ – voegt tot slot nog een glazen panoramadak toe. Opmerkelijk genoeg staat het dak voorzien van zonnepanelen, dat zichtbaar is op de speciale (en inmiddels uitverkochte) introductieversie ‘Project 45’ niet standaard in de prijslijst. Wat die voorziening los gaat kosten en wanneer hij leverbaar wordt, is op dit moment volgens een woordvoerder van de importeur nog niet bekend. De eerste exemplaren van de Hyundai Ioniq 5 en de Kia EV6 verschijnen in de zomer op de Nederlandse wegen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Voor de nieuwe, elektrische Explorer winkelde Ford bij Volkswagen
Begin volgend jaar verschijnt een nieuwe elektrische SUV van Ford in de Nederlandse showrooms. De ruime gezinsauto is iets korter dan de Focus Wagon en deelt zijn naam met een benzineverslindende mega-SUV uit Amerika: de Explorer. Opmerkelijk genoeg gebruikt Ford in deze auto ook heel veel onderdelen van de Skoda Enyaq iV, Audi Q4 e-tron en Volkswagen ID.4. -
Toyota valt van geloof en presenteert allereerste elektrische auto: de bZ4X
Jarenlang geloofde Toyota niet in volledig elektrische auto’s. Nu gaat het Japanse merk - nota bene de grootste autoproducent ter wereld - toch overstag met de aankondiging van de bZ4X. De middelgrote gezinsauto op batterijen, die een voorbode is van een hele reeks aan elektrische Toyota’s, valt onder meer op door een heus ‘vliegtuigstuur’. -
eigen tuin eerst
Zevenblad in de tuin? Bestrijden is een lastige klus
Zevenblad. Als dat in je tuin groeit ben je niet blij. Het woekert als een gek. Zo kom je er vanaf volgens tuingoeroe Romke van de Kaa. -
Dit is de elektrische auto 2.0: binnen 18 minuten opgeladen, ongekend ruim én een caravantrekker
Hyundai presenteert met zijn zojuist onthulde Ioniq 5 de elektrische auto 2.0. Hij is ongekend ruim en kan een caravan tot 1600 kilogram trekken. Al even opzienbarend is zijn laadsnelheid: van 10 naar 80 procent in slechts 18 minuten. -
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking.
-
Deze elektrische caravan doet geen afbreuk aan je actieradius
Dankzij zonnecellen, een zeer aerodynamische vormgeving en een elektromotor doet deze caravan geen enkele afbreuk aan de actieradius van je elektrische auto. Dat beweren althans Ben Parker en Toby Kraus, twee ex-Tesla-medewerkers over de nieuwe caravan Lightship L1. -
-
-
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen. -
Deze elektro-Kia verslaat Ferrari’s én is handig op de camping
Autofabrikant Kia heeft vandaag meer details van de EV6 onthuld. Heet nieuws is de komst van een GT-variant: de topversie trekt sneller op dan menig supersportwagen maar kan ook een caravan van 1600 kilo trekken, meer dan 405 kilometer rijden per laadbeurt én andere elektrische apparaten opladen. Bovendien kan onze autoredactie als eerste de prijzen melden: de Kia EV6 wordt leverbaar vanaf 44.595 euro.