In deze stad ben je als autorijder het beste af
Autorijden in stedelijk gebied is er de laatste jaren niet gemakkelijker op geworden. Om dat beter in beeld te krijgen, is er onderzoek gedaan naar de rijomstandigheden in honderd grote steden over de hele wereld. Uit deze Driving Cities Index 2019 blijkt dat Calgary in Canada de beste stad is voor autorijders. Van de drie Nederlandse steden die zijn onderzocht scoort Utrecht het beste, vóór Rotterdam en Amsterdam.
Delen per e-mail
Voor het onderzoek, dat is uitgevoerd in opdracht van auto-onderdelensite Mister-Auto, zijn 15 factoren onder de loep genomen die dagelijks van invloed zijn op automobilisten, zoals infrastructuur, veiligheid en kosten.
Calgary scoort vooral goed op het gebied van de doorstroomsnelheid van het verkeer (die is nergens beter dan in deze Canadese stad), het aantal verkeersopstoppingen, de luchtkwaliteit en de betaalbaarheid van parkeren.
Behalve Calgary staan ook Dubai, Ottawa, Bern (de hoogstgeplaatste Europese stad) en El Paso in de mondiale top-5 van de Driving Cities Index 2019. Bombay, Oelan-Bator, Calcutta, Lagos en Karachi sluiten de top-100 af, dit zijn wereldwijd de meest ongunstige steden voor autorijders.
Nederland
De Nederlandse steden bivakkeren in de middenmoot: Utrecht is 46ste, Rotterdam 60ste en Amsterdam 70ste van de 100 onderzochte steden.
Nederland doet het vooral goed als het gaat om de kwaliteit van de wegen en moet hierbij in Europa alleen Zwitserland voor laten gaan. België, het zal menig vakantieganger op weg naar het zuiden niet verrassen, scoort laag op dit punt.
Kosten
Dat onze steden toch relatief laag staan, komt door de hoge kosten voor parkeren, benzine en wegenbelasting. Zo zijn de benzineprijzen bijzonder fiks in vergelijking met de rest van de wereld; op het moment van onderzoek gemiddeld 1,63 euro per liter. Alleen in Oslo (1,70 euro) is tanken nóg duurder. Het goedkoopst ben je uit aan de pomp in Lagos (0,36 euro) en Dubai (0,53 euro).
Ook de wegenbelasting is hoog in Nederland. Alleen in Kopenhagen, de wereldwijde koploper op dit terrein, betaal je meer dan in Rotterdam, de duurste Nederlandse stad.
Amsterdam scoort vooral slecht op het gebied van parkeerkosten. De hoofdstad staat op dit onderdeel zelfs in de top-20 van de wereld. Sydney en New York zijn de duurste steden om te parkeren. Van de drie Nederlandse steden ben je in Rotterdam het minst prijzig uit.
Utrecht maakt het verschil in eigen land vooral als het gaat om de doorstroomsnelheid van het verkeer in de stad, die is hier een stuk beter dan in Rotterdam en vooral Amsterdam. Schuif je onverhoopt toch aan in de file in Utrecht, dan is het een kleine troost om te weten dat je beter daar kunt staan dan in Londen. De Britse hoofdstad bezet een bedroevende 99ste en voorlaatste plaats, tussen Calcutta en Bombay in. Ook notoire fileknooppunten als Parijs en Antwerpen scoren extreem slecht op dit punt.
De Driving Cities Index 2019 is gebaseerd op een groot aantal betrouwbare bronnen. Zo is gebruikgemaakt van gegevens van onder meer de Verenigde Naties, de Wereldbank, de Wereldgezondheidsorganisatie, Eurostat, TomTom, Deloitte en McKinsey.
De beste steden voor automobilisten:
1. Calgary (Canada)
2. Dubai (VAE)
3. Ottawa (Canada)
4. Bern (Zwitserland)
5. El Paso (VS)
6. Vancouver (Canada)
7. Göteborg (Zweden)
8. Düsseldorf (Duitsland)
9. Bazel (Zwitserland)
10. Dortmund (Duitsland)
De Nederlandse en andere bekende steden:
46. Utrecht
55. Antwerpen (België)
60. Rotterdam
68. Brussel (België)
70. Amsterdam
71. Parijs (Frankrijk)
76. Londen (GB)
78. Rome (Italië)
87. New York (VS)
De slechtste steden voor automobilisten:
91. Moskou (Rusland)
92. Rio de Janeiro (Brazilië)
93. Mexico-stad (Mexico)
94. São Paulo (Brazilië)
95. Bogotá (Colombia)
96. Karachi (Pakistan)
97. Lagos (Nigeria)
98. Calcutta (India)
99. Oelan-Bator (Mongolië)
100. Bombay (India)
Volg elke dag het laatste nieuws van onze autoredactie via Facebook en Twitter. Of schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto
Verder in het nieuws
-
Batterijen voor elektrische auto's binnen een jaar 13 procent goedkoper geworden
Batterijen voor elektrische auto's zijn in een jaar tijd 13 procent goedkoper geworden. Dat blijkt uit de Battery Price Survey 2019 van Bloomberg New Energy Finance (BNEF). De gemiddelde prijzen van accupakketten zijn gedaald tot 156 dollar per kWh. Dat is ruim 13 procent lager in vergelijking met 2018. BNEF verwacht dat de prijsdaling aan zal houden en dat tegen 2023 mogelijk een prijs van 100 dollar per kWh zal worden bereikt. -
‘Nieuwe optie Google Maps: navigeren via goed verlichte wegen’
Google lijkt van plan een nieuwe manier van navigeren toe te voegen aan Google Maps. Gebruikers kunnen er straks voor kiezen om hun route te plannen via goed verlichte wegen, bijvoorbeeld als zij ‘s nachts veilig naar huis willen lopen of omdat zij als automobilist moeite hebben met slecht verlichte wegen. -
VRAAG & ANTWOORD Moeten mijn winterbanden ook spanning meten?
Mijn auto heeft zo’n – tegenwoordig verplicht – systeem dat met sensoren bij de ventielen de bandenspanning meet. Nu heb ik de zomerbanden verruild voor winterbanden en de velgen daarvan hebben niet die speciale ventielen waarmee de druk in de band gemeten wordt. Kan dit problemen geven bij een controle of ongeval? –Arjen Bijlsma -
Deze Mini is duurder dan een Porsche
Een uiterst zeldzame Mini Beach Car is geveild voor 230.000 pond, oftewel 273.000 euro. Voor dat bedrag koop je ook een gloednieuwe Porsche 911. -
Automobilist vlucht met 240 km/u voor de politie, maar komt vervolgens met een lege tank te staan
Wie het laatst lacht lacht het best, zullen agenten van Franse politie hebben gedacht toen zij de bestuurder van een bliksemsnelle Mercedes AMG staande willen houden. De bestuurder ging er vandoor met een snelheid van 240 km/u, en voor even hadden de agenten het nakijken. Totdat de snelheidsduivel even verderop zonder benzine kwam te staan. Zijn auto werd onmiddellijk in beslag genomen.
-
VRAAG & ANTWOORD Hebben ook elektrische auto’s cruisecontrol?
Hebben de huidige elektrische auto’s ook een cruisecontrol, of is dat niet zinvol of zelfs technisch niet mogelijk? Ik heb daar nog nooit iets over gelezen. –H. Stekelenburg -
Aan deze automodellen verdienen fabrikanten het meest
Fabrikanten maken auto's natuurlijk vooral om winst te kunnen maken. Maar welke modellen leveren hun het meeste geld op? Het Amerikaanse Bloomberg, gespecialiseerd in financiële analyse, zocht het uit. -
VRAAG & ANTWOORD Waarom hebben vrachtauto’s twee kentekens?
Steeds zie ik vrachtauto’s rijden met op de truck bijvoorbeeld een Pools kenteken en op de aanhanger een Nederlands of Duits kenteken. Waarom is dit? En stel, zo’n vrachtwagenchauffeur rijdt door rood, dan is voor en achter toch een ander kenteken vermeld? De aanhanger achter de auto van mijn zoon moet wel hetzelfde kenteken hebben. – Peet de Visser