Volledig scherm
© RV

Is mijn Toyota eigenlijk een ‘Peu-Ci-Toy’?

Vraag & AntwoordDe Peugeot 107, Citroën C1 en Toyota Aygo zijn technisch vrijwel identiek en worden in dezelfde fabriek gebouwd. Maar Toyota heeft van oudsher een betere reputatie dan de Franse merken. Worden in die fabriek aparte kwaliteitscontroles of materialen voor de Toyota’s toegepast of krijg ik bij aankoop van een Aygo eigenlijk gewoon een ‘Peu-Ci-Toy’ met het plaatje Toyota erop? - T.A. Bakker

Er is in de betreffende fabriek in Tsjechië geen aparte Toyota-kwaliteitscontroleur aanwezig. De auto’s ondergaan allemaal dezelfde kwaliteitscontrole door hetzelfde personeel. Echter, bij de controle wordt óók de standaardprocedure van Toyota gevolgd. De gehele productie krijgt dus dezelfde check, die aan de eisen van Toyota en ook aan die van Citroën en Peugeot voldoet. Verder worden voor alle drie de auto’s dezelfde onderdelen gebruikt, dus de kwaliteit kan eigenlijk niet verschillen.

Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail uw vraag naar Niek Schenk.

Meer vragen en antwoorden vindt u in ons dossier.

  1. Batterijen voor elektrische auto's binnen een jaar 13 procent goedkoper geworden

    Batterijen voor elektri­sche auto's binnen een jaar 13 procent goedkoper geworden

    Batterijen voor elektrische auto's zijn in een jaar tijd 13 procent goedkoper geworden. Dat blijkt uit de Battery Price Survey 2019 van Bloomberg New Energy Finance (BNEF). De gemiddelde prijzen van accupakketten zijn gedaald tot 156 dollar per kWh. Dat is ruim 13 procent lager in vergelijking met 2018. BNEF verwacht dat de prijsdaling aan zal houden en dat tegen 2023 mogelijk een prijs van 100 dollar per kWh zal worden bereikt.
  2. Automobilist vlucht met 240 km/u voor de politie, maar komt vervolgens met een lege tank te staan

    Automobi­list vlucht met 240 km/u voor de politie, maar komt vervolgens met een lege tank te staan

    Wie het laatst lacht lacht het best, zullen agenten van Franse politie hebben gedacht toen zij de bestuurder van een bliksemsnelle Mercedes AMG staande willen houden. De bestuurder ging er vandoor met een snelheid van 240 km/u, en voor even hadden de agenten het nakijken. Totdat de snelheidsduivel even verderop zonder benzine kwam te staan. Zijn auto werd onmiddellijk in beslag genomen.