‘Klimaattafel negeert effect slim rijgedrag’
De politieke partijen die onderhandelen over een klimaatakkoord hebben geen oog voor het effect van rijgedrag van automobilisten op de uitstoot van CO2. Dat stellen twee verkeersexperts in een analyse in Tijdschrift Milieu.
Delen per e-mail
Volgens de twee voormalige projectleiders bij de ministeries van VROM en van Verkeer en Waterstaat zouden bestuurders van voertuigen met name minder toeren moeten maken en rustiger accelereren. Dit zou leiden tot 30 tot 40 procent minder brandstofverbruik en een CO2-reductie ter grootte van de uitstoot van een kolencentrale.
Volgens hen kleven er ook andere voordelen aan beter rijgedrag, zoals minder slijtage van motoren, banden en remmen. En minder verkeersongevallen. Met een afname van het verbruik met 10 procent zou op op jaarbasis al ongeveer 1,4 miljard liter brandstof met een waarde van meer dan 2 miljard euro bespaard worden.
,,Het is onbegrijpelijk dat deze kansrijke optie door de Klimaattafel Mobiliteit wordt genegeerd”, aldus de experts Martin Kroon en Henk Wardenaar, die kritiek hebben op de ,,eenzijdige keuze van het Klimaatakkoord voor elektrische auto’s en andere dure technische innovaties”.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Elektrische auto voor 17.000 euro: dit nieuwe Spaanse EV-merk maakt het mogelijk
Het nieuwe Spaanse automerk Lupa wil betaalbare elektrische auto's produceren. Het bedrijf heeft voorlopig een uit drie modellen bestaand modellengamma voor ogen, waarvan de E26 het meest concrete type is. -
Man vergeet twee maanden lang dat zijn autoraam nog openstaat
Een inwoner van Hamburg kreeg de schrik van zijn leven toen hij ontdekte dat hij was vergeten om zijn autoruit dicht te doen. Zijn Volkswagen Lupo had twee maanden lang in weer en wind buiten gestaan. -
Ruimer en praktischer: Porsche heeft de Taycan Cross Turismo nu officieel onthuld
Porsche heeft de Taycan Cross Turismo nu officieel onthuld. Dit is de hogere en ruimere versie van de de volledig elektrische sportauto. Hij belooft in elk geval meer gebruiksvriendelijkheid en Erik Kouwenhoven van onze autoredactie heeft er onlangs al mee gereden. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Help! Wat kan ik doen nu Opel OnStar niet meer werkt?’
,,Wat kan ik doen nu de OnStar-dienst in mijn Opel Mokka X (2018) niet meer werkt? En heeft dit ook invloed op het navigatiesysteem?”, vraagt lezer Henk Stamkot. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je een auto half op de stoep parkeren?’
,,Al jaren lijkt het voor veel automobilisten de gewoonste zaak van de wereld om gedeeltelijk op de stoep te parkeren. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, mits er rekening wordt gehouden met voldoende ruimte op het trottoir voor voetgangers, scootmobielen, etc. Maar is het strafbaar en zou er daarom misschien toch meer geverbaliseerd moeten worden?”, vragen lezers Adrie en Leontine van Bergen.
-
Te koop: de Porsche waar Maradona vaak te hard mee reed
Afgelopen jaar nam de voetbalwereld afscheid van Diego Armando Maradona (60). Even interessant als zijn carrière, zijn de auto’s waar de Argentijnse profvoetballer in reed. Zijn Porsche 911 Carrera uit 1992 wordt binnenkort mogelijk voor 150.000 à 200.000 euro verkocht. Best prijzig voor dit verouderde type, maar het feit dat de ster er - vaak veel te hard - mee gereden heeft, drijft de prijs behoorlijk op. -
Topman Jaguar Land Rover geeft toe: ‘Kwaliteit van onze auto’s was inderdaad niet best’
De nieuwe CEO van Jaguar Land Rover geeft toe dat betrouwbaarheidsproblemen het bedrijf 100.000 verkopen per jaar hebben gekost. Maar volgens hem is dat snel aan het veranderen. -
PREMIUM
Willem is verkeersregelaar en in het bezit van een Ferrari: ‘Hoe leuk kun je het hebben op je 72ste?’
Een topambtenaar werd verkeersregelaar. Het maatpak ging in de kast, maar Willem rijdt nog steeds in zijn Ferrari. ,,Hoe leuk kun je het hebben op je 72ste?”