De huidige Porsche 911 coupé (links) en cabriolet.
Volledig scherm
De huidige Porsche 911 coupé (links) en cabriolet. © Porsche

Krijgt Porsche's hybride 911 een vermogen van 786 pk?

Het gonst al lang van de geruchten over de komst van een hybride of zelfs volledig elektrische Porsche 911. Die eerste variant komt er nu echt, zo is bevestigd door Oliver Blume, de grote baas van het merk.

Na de jaarlijkse persconferentie van het Duitse merk vertelde de CEO tegen het gezaghebbende Britse blad Autocar dat Porsche een hybride variant van de huidige 992-generatie van de 911 wil lanceren. Over hoe die er  uit gaat zien, was Blume nog zeer voorzichtig. Wel wilde hij kwijt dat de hybride 911 ‘zeer krachtig’ zal worden.

786 pk?

Hoe krachtig? Dat wilde Blume niet zeggen. Maar als we het vermogen van de krachtigste elektromotor voor een plug-in hybride die Porsche nu in huis heeft – 136 pk in de Panamera en de Cayenne Turbo S E-Hybrid – optellen bij dat van de sterkste 911 van dit moment – 650 pk in de Turbo S – dan krijgen we een duizelingwekkende 786 paarden. Dat zou een hoop criticasters van de door Porsche tot nu toe steevast ontkende 911 hybride vast een stuk minder boos maken.

KERS hybride

Overigens ontwikkelde Porsche in 2010 al eens een hybride 911. De 911 GTR R Hybrid was een experimentele racewagen, met aan boord een zogeheten KERS-module zoals die ook in de Formule 1 wordt gebruikt. Dit systeem was gekoppeld aan een boxermotor. In tegenstelling tot de Formule 1-auto’s gebruikte dit systeem een vliegwiel om elektriciteit op te wekken. De auto reed buiten mededinging mee tijdens de 24 Uur van de Nürburgring en reed zelfs enige tijd aan de leiding.

Elektrische Macan

Porsche bevestigde bij monde van CEO Blume tevens dat er een volledig elektrische versie van de compacte SUV Macan komt, die vanaf 2022 naast de uitvoeringen met klassieke verbrandingsmotor verkocht zal worden. Ook een hybride 718 Cayman en Boxster worden momenteel overwogen. Blume verwacht dat de beslissing daaromtrent dit jaar nog wordt genomen.