‘Kun je met een automaat continu in de B-stand rijden?’
VRAAG & ANTWOORD‘In de B-stand van een automaat rem je in een elektrische auto meer op de motor af, zodat je de remmen spaart en het batterijpakket bijlaadt. Maar als je nu continu in die B-stand rijdt, is dat slecht voor de motor?’, vraagt lezer Karel van Dijk.
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Ik heb er nooit van gehoord dit een probleem zou zijn. In de B-stand remt de auto inderdaad af op de motor, zodra je het gaspedaal loslaat. Met zijn remmende werking functioneert de motor als een dynamo die elektriciteit opwekt. De verkregen energie levert hij vervolgens aan het batterijpakket van de hybride of volledig elektrische auto. Bijkomend voordeel is dat de remschijven en remblokken minder slijten.’
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Mogen autofabrikanten wel sjoemelen met het rijbereik?’
‘Regelmatig verbaas ik mij over de fabrieksopgave van het brandstofverbruik of (bij elektrische auto’s) rijbereik’, aldus lezer J.F. Jonker in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Zo vermeldt Tesla voor de Model Y een rijbereik van 507 kilometer, maar dat blijkt in de praktijk circa 400 kilometer. Dit is toch regelrechte misleiding? Voor de sjoemelsoftware worden autofabrikanten vervolgd, maar is dit niet hetzelfde? Als we een verpakking kopen waarop staat dat er 1000 gram in zit, dan moet dat gewicht er toch ook echt in zitten?’ -
VRAAG & ANTWOORD
‘Is goedkopere benzine slechter voor de motor van mijn auto?’
‘Van veel kanten horen we het verhaal dat goedkopere benzine slechter is voor je motor en onvoordeliger rijdt’, aldus lezer Hermy Tomassen in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Is het nodig om af en toe de duurdere loodvrije versie van de benzine te tanken?’ -
Waarom we steeds vaker een lekke band hebben op vakantie
Auto's hebben steeds vaker een lekke band in het buitenland. Tien jaar geleden ging het in 20 procent van de pechgevallen in het buitenland om een lekke band, nu is dat 29 procent. Dat meldt de Belgische mobiliteitsorganisatie VAB. -
Zo ontmoedigt je smarthome inbrekers tijdens je vakantie
Vakantie is fijn, maar voor veel mensen kan het achterlaten van hun huis ook veel stress opleveren. Ben jij bang voor inbrekers, heb je huisdieren die niet mee mogen of verwacht je post terwijl jij in een tropisch oord zit? Dan bieden deze smarthometoepassingen soelaas. -
MET VIDEO
De windtunnel is het nieuwste wapen in autoland: deze nieuwe Hyundai laat zien waarom
Hyundai heeft het doek getrokken van een compleet nieuwe elektrische auto, de Ioniq 6. Dat is – in tegenstelling tot de al bekende Ioniq 5 – geen hoekige en hoge SUV, maar een lage, extreem gestroomlijnde vierdeurs sedan. Zijn ronde vormen zijn opnieuw een bewijs dat de windtunnel steeds belangrijker wordt in autoland.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag ik met een Spaanse auto naar Nederland rijden?’
‘Ik wil een auto van een vriend met Spaans kenteken van Spanje naar Nederland rijden. Mag dat?’, vraagt lezer Ruud Teller in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
Rekeningrijden in 203027
Automobilisten moeten betalen voor elke gereden kilometer, ook als het buiten Nederland is
Automobilisten moeten vanaf 2030 gaan betalen voor elke kilometer, waar of op welk tijdstip ze die ook rijden. Ook in het buitenland gereden kilometers tellen dan mee. Dat is het plan dat het kabinet voor ogen heeft met rekeningrijden. -
Interieurinfluencers laten tienduizenden mensen in hun huis kijken: 'Het is een beetje uit de hand gelopen’
Voor sommige interieurstylisten is hun eigen huis hun etalage. Ze delen foto’s en video’s van hun aangeklede woon- en slaapkamers op social media. Hoe is het om zoiets persoonlijks als je huis op het wereldwijde web te zetten? Drie stylisten slash interieurinfluencers vertellen.