Volledig scherm
© Lamborghini

Lamborghini wil de 'Rambo Lambo’ weer gaan bouwen

Lamborghini heeft sinds enige tijd een SUV in het programma, maar de moderne Urus lijkt in niets op de hoekige, sterke en brede LM002 die het merk in de jaren tachtig bouwde.  Het Italiaanse merk denkt nu na over een spirituele opvolger.

De LM002 werd 26 jaar geleden geïntroduceerd. De 2,6 ton zware auto was zo hoekig, breed en krachtig, dat ‘ie de bijnaam ‘Rambo Lambo’ kreeg. Het was een auto die meer doet denken aan een ruige Hummer H1 dan aan een gelikte PC Hooft-tractor. Met zijn twaalfcilinder motor was er ook geen gebrek aan vermogen. De auto was 450 pk sterk - voor die tijd een unicum voor een SUV. Er zijn er in totaal slechts 328 van gemaakt en de prijzen lopen op tot 300.000 euro.

Volledig scherm
© Lamborghini

Het dichtstbijzijnde dat de Lambo-koper vandaag kan kopen, is een Urus met offroad-pakket. Maar dat kan veranderen, zo merkte Stefano Domenicali, CEO van Lamborghini, op in een interview met MotorTrend. Hij onthulde dat het bedrijf een nieuwe, robuuste SUV overweegt in de geest van de LM002. Volgens hem is het oude model zo populair, dat klanten bij Lamborghini rechtstreeks klassieke LM002's proberen te kopen. Hoe de moderne interpretatie van de Rambo Lambo eruit zal zien, is nog niet bekend.

Volledig scherm
© Lamborghini
  1. ‘Cruiseschepen vervuilend? Daar wordt aan gewerkt’
    Vraag & Antwoord

    ‘Cruise­sche­pen vervuilend? Daar wordt aan gewerkt’

    Vorige week publiceerde deze krant op de auto-sectie van zijn website over een onderzoek dat concludeert dat één cruisemaatschappij tien keer meer zwaveloxiden uitstoot dan alle auto’s in Europa. Cruiseschepen vertegenwoordigen echter minder dan 1 procent van alle commerciële schepen. Wereldwijd heeft de sector al een miljard dollar geïnvesteerd in nieuwe technologieën en schonere brandstoffen. Daarnaast trekt de sector ruim 22 miljard dollar uit voor de bouw van schepen met LNG-brandstof, die lagere emissies en een hogere energie-efficiëntie hebben. Meer schepen worden uitgerust met walstroomaansluitingen voor aansluiting op het lokale elektriciteitsnet in de haven. Bovendien heeft de cruise-industrie zich ertoe verplicht om de CO2-uitstoot tegen 2030 met 40 procent te verminderen. -Joke Maassen, Cruise Lines International Association