Last van ‘laadpaalstress’? Zo kies je het beste (betaalbare) laadpunt voor je elektrische auto
Nu elektrisch rijden steeds populairder wordt, kampen steeds meer Nederlanders met ‘laadpaalstress’. Hoe voorkom je dat je door lege batterijen de eindbestemming niet haalt? En hoe kun je laden zonder zorgen, en ook nog eens bij de juiste paal?
Nederlanders wíllen wel overstappen op een elektrische auto (EV), maar meer dan de helft van de autokopers twijfelt of het laadnetwerk goed genoeg is om zorgeloos te kunnen laden. Het tekort aan goede laadpunten en de angst om te stranden met een lege accu, zijn voor de meeste mensen nog altijd de grootste drempel om elektrisch te gaan rijden. Dat blijkt uit een onderzoek dat het Britse analysebureau YouGov in ons land deed in opdracht van CTEK, ’s werelds grootste leverancier van acculaders.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Moeten wielrenners verplicht op het fietspad rijden?’
‘Ben je als fietser/wielrenner verplicht om op het fietspad te fietsen, als zo’n fietspad naast de rijbaan voor auto’s ligt?’, vraagt lezer Peter Molegraaf in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik zie veel filmpjes van wielrenners die het autoverkeer hinderen.’ -
Energierekening
Ad: ‘Ik heb zelf ventilatoren onder de radiator geklikt voor optimale verwarming’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ad Voermans (66) uit Rijen, bij Breda. -
PREMIUMVIDEO
Edward betaalt duizenden euro’s voor oplaadpunt elektrische auto dat hij nooit mag gebruiken
2500 euro voor een laadpaal die je nooit mag gebruiken. Zoetermeerder Edward van Eijk krijgt van de gemeente geen toestemming voor een stroomkabel over de stoep, terwijl de buurt er vol mee ligt. Binnenkort mogen die allemaal overigens óók niet meer gebruikt worden. -
Gaat deze guitige brommobiel onze steden veroveren?
De Opel Rocks-e is Nederlands voordeligste elektrische auto. Wat kun je ermee, en voor wie is deze tweezitter bedoeld? Een dagje sturen in Amsterdam maakt veel duidelijk. -
Beruchte extreem drukke ringweg van Parijs op de schop: ‘Grijze stroken worden groene zone’
Hij is 35 kilometer lang, er rijden meer dan 1 miljoen auto’s per dag, automobilisten staan er altijd wel ergens toeterend en scheldend vast, en het stinkt er naar uitlaatgassen: de périphérique, de beruchte ringweg van Parijs. Een ergernis voor veel bewoners en een trauma voor nogal wat toeristen. Die weg van twee keer vier rijbanen moet de komende jaren volledig op de schop.
-
1
Werk jij liever thuis omdat je daar productiever bent? ‘Gaat om meer dan je to-dolijst afstrepen’
Een goede verstandhouding met collega’s, leidinggevenden of klanten maakt je werkdag niet alleen plezieriger, maar zorgt er ook voor dat je meer gedaan krijgt. Mirjam Wiersma, auteur van twee boeken over zakelijk flirten, vertelt hoe je jezelf op de kaart zet en mooie relaties opbouwt met anderen. Deze keer: een intern netwerk. -
PREMIUM
De lantaarnpaal als laadpaal: in deze wijk kunnen er 300 auto's mee worden opgeladen
Nieuwe wijken in Arnhem krijgen voortaan lantaarnpalen met twee laadpunten voor elektrische auto’s. In eerste instantie gaat het om 150 lantaarnpalen met in totaal 300 laadpunten in Schuytgraaf, waar de komende jaren nog 1200 woningen gebouwd worden. -
PREMIUM19
Goedkoop tanken? Volgende week loont het om zelfs 200 kilometer om te rijden
De brandstofprijzen gaan volgende week in Duitsland zó hard omlaag, dat het prijsverschil met wat je bij een Nederlands tankstation betaalt gigantisch wordt. Vanaf woensdag geldt in Duitsland een adviesprijs van 1,72 euro, wat vergeleken met de Nederlandse prijzen nu minimaal 40 cent per liter lager is. Loont het om daarom ver om te rijden om te tanken?