Volledig scherm
Continental © DPA

Lood in auto-onderdelen: terugroepactie van miljoenen auto's dreigt

Toeleveranciers Bosch en Continental hebben de afgelopen jaren teveel lood gebruikt voor hun producten. Daardoor dreigen nu terugroepacties voor miljoenen auto's.

Bosch en Continental behoren tot de grootste toeleveranciers van de auto-industrie. Ze leveren vooral technische componenten, die in nagenoeg alle auto's wereldwijd worden gebruikt. Nu blijkt dat in deze elektronische onderdelen tot voor kort teveel lood is gebruikt. Een woordvoerder van Bosch bevestigde dat gisteren, nadat eerder Continental toegaf over de schreef te zijn gegaan.

Het is nog niet bekend om welke producten het exact gaat, maar volgens verklaringen van beide bedrijven en het Ministerie van Milieu in Nedersaksen bestaat er geen direct gevaar voor mens en milieu. Het zou vooral gaan om de printplaten en condensatoren van de onderdelen. Het zware metaal lood is alleen gevaarlijk voor het milieu als het oplost, of als stof in de lucht komt.

Bosch en Continental zeggen enkele weken geleden gestopt te zijn met het toevoegen van teveel lood. Continental kwam er naar eigen zeggen zelf achter en waarschuwde de autoriteiten dat onder meer 3,6 miljard condensatoren van een Chinese producent teveel lood bevatten. Het probleem speelt vooral bij auto's uit 2013. Volgens Continental is de overschrijding gering. ,,Slechts 0,0003 gram per component", aldus een woordvoerder.

Volgens de Duitse krant Bild gaat het om miljoenen getroffen auto's, die mogelijk een terugroepactie moeten ondergaan. Ook is de typegoedkeuring van nieuwe modellen in gevaar, nu blijkt dat de betreffende auto's niet voldoen aan de Europese richtlijnen op dit gebied. Beide fabrikanten moeten van de Duitse overheid een plan opstellen om te voorkomen dat in de toekomst onderdelen met teveel lood in nieuwe auto's worden verwerkt.

  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)