‘Mag je met een sportuitlaat zoveel lawaai maken? Iedereen ergert zich eraan’
VRAAG & ANTWOORD,,Waarom mogen motoren en auto’s met sportuitlaten zoveel herrie maken?”, vraagt lezer Cees Beimers. ,,Iedereen ergert zich eraan en de politie treedt niet of nauwelijks op.”
Delen per e-mail
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Zo’n rumoerige sportuitlaat is vaak een accessoire dat er niet vanaf de fabriek op zit. In principe is zo’n uitlaat niet verboden, maar een auto mag bijvoorbeeld niet meer geluid produceren dan 95 dB(A) bij 3500 toeren, gemeten dicht bij de uitlaat. In de praktijk wordt hier inderdaad nauwelijks op gecontroleerd, al zijn er bij de Nederlandse politie wel geluidsmeters in gebruik om te kunnen handhaven. Wordt de limiet overschreden, dan meldt de politie dat bij de RDW en wordt het kenteken ‘geblokkeerd’. De bestuurder mag er dan pas weer de weg mee op na een keuring en het kan meer dan een maand duren voordat die keuring bij de RDW kan plaatsvinden.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Illegaal auto's wassen: bedrijf riskeert 100.000 euro boete
Er lijkt maar geen einde te komen aan bestuurlijke boetes voor autobedrijf Abbink in Vriezenveen. Voor het illegaal wassen van auto's kreeg het bedrijf al een prent van 17.000 euro van de gemeente Twenterand. En dat kan zo maar eens oplopen met 100.000 euro, als Abbink auto's blijft wassen bij zijn bedrijf. -
Na Apple wil nu ook Huawei elektrische auto's gaan maken
Het Chinese technologie- en telecomconcern Huawei werkt aan een eigen elektrische auto. De eerste modellen verschijnen mogelijk dit jaar al op de markt, meldt persbureau Reuters op basis van anonieme ingewijden. Het bedrijf, dat kampt met Amerikaanse sancties, ontkent de plannen vooralsnog. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Met deze oplossing voorkom je diefstal van de laadkabels van Tesla’
,,Laatst las ik dat er steeds vaker laadkabels van Tesla’s worden gestolen”, schrijft lezer R. van der Vies. ,,Ik heb hier een eenvoudige oplossing voor: haal de kabel achter een wiel langs zodat een lus om het wiel ontstaat. Doe om de dubbele kabel een krap beugelslot (of hangslot) waar je de stekkers niet doorheen kunt trekken.” -
VRAAG & ANTWOORD
‘Heeft het zin om een oudere diesel om te bouwen?’
,,In Duitsland kun je een Euro 4 of 5-dieselauto laten ombouwen (‘umrüsten’) naar Euro 6. Als je zo’n auto vervolgens importeert naar Nederland, wordt die hier dan ook als ‘schonere’ Euro 6 geaccepteerd?”, vraagt lezer Ab Leunissen. -
Ministerie deed aangifte tegen Fiat Chrysler om sjoemelsoftware in dieselmotoren
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft eind februari aangifte gedaan tegen Fiat Chrysler Automobiles (FCA) vanwege sjoemelsoftware in dieselmotoren. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving door Nieuwsuur. Een Jeep-dieselmotor, die gemaakt wordt door FCA, zou veel meer stikstof uitstoten dan toegestaan.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Waar loop je als voetganger het veiligst: links of rechts van de weg?’
,,Tijdens deze lockdown gaan veel mensen wandelen. Indien mogelijk lopen wij altijd links van de weg, maar we komen ook mensen tegen die juist rechts lopen. Wie loopt er nou eigenlijk aan de goede en dus veiligste kant?”, vraagt lezer Leo Frunt. -
PREMIUMVIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Opel is nu echt niet meer de ‘auto voor de gewone man’
De tv-komedianten Spaan en Vermeegen beschimpten Opel eind vorige eeuw nog door het een auto ‘voor de gewone man’ te noemen. Maar de nieuwe Mokka is allesbehalve gewoon. Hij is vooral hip, en desgewenst nog elektrisch ook. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom heeft niet elke auto voorruitverwarming?’
,,Elke auto heeft tegenwoordig achterruitverwarming, maar waarom geen voorruitverwarming?”, vraagt lezer Henny Nekkers. ,,Kan dat niet, of is het ingewikkeld? Vooral ’s winters zie ik veel auto’s met bevroren of beslagen voorruiten. Voorruitverwarming zou het verkeer toch veel veiliger maken?”