Maximale ‘thuislaadtijd’ voor elektrische auto's om overbelasting Duits stroomnet te voorkomen
Het Duitse ministerie van Economische Zaken heeft een wetsontwerp ingediend waarin een maximum wordt gesteld aan de thuislaadtijd van onder meer elektrische auto's. Na heftige kritiek werd het wetsontwerp teruggetrokken, maar de dreiging blijft.
Delen per e-mail
De kans is groot dat eigenaren van elektrische auto’s de komende jaren moeten leren leven met stroomrantsoenering. In 2019 werd hier al over gesproken, maar deze week leek het er echt van te komen. Volgens het Duitse opinieblad Focus ging het om een nieuw wetsontwerp dat elektriciteitsleveranciers in staat stelt om ‘eigenaren van elektrische auto’s elke dag een gedwongen laadpauze voor te schrijven omdat het netwerk anders zou worden overbelast’.
De VDA, het overkoepelende orgaan van de Duitse Automobielindustrie was direct gealarmeerd, aangezien de Duitse overheid naar eigen zeggen pleit voor de massale uitbreiding van e-mobiliteit. Met de nieuwe maatregel zouden eigenaren van elektrische auto’s er niet op kunnen vertrouwen dat ze op elk moment van de dag of nacht de elektriciteit krijgen die ze nodig hebben voor hun auto. Volgens de VDA is de mogelijkheid om op elk moment mobiel te zijn met een volledig getankte auto al ongeveer 100 jaar het doorslaggevende voordeel van een auto.
De laadinfrastructuur blijft ook in Duitsland hét probleem voor de uitbreiding van de elektromobiliteit. Volgens de VDA is het niet uit te leggen dat eigenaren van een 100.000 euro kostende Tesla, Audi of Porsche niet hun auto maximaal kunnen opladen omdat er niet genoeg elektriciteit is. De grote Duitse energiebedrijven zeggen dat een dergelijke maximum laadtijd niet noodzakelijk is, maar de VDA vreest dat een dergelijke beperking er mogelijk toch komt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Volkswagen haalt Europese CO2-norm niet: boete van minimaal 100 miljoen euro
De Volkswagen Groep, de grootste autofabrikant ter wereld, heeft de door de Europese Unie gestelde norm voor CO2-uitstoot vorig jaar niet gehaald. De eis was maximaal 95 gram per kilometer per verkochte auto. De fabrikant hangt nu een boete van minimaal 100 miljoen euro boven het hoofd. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Heeft het zin om een oudere diesel om te bouwen?’
,,In Duitsland kun je een Euro 4 of 5-dieselauto laten ombouwen (‘umrüsten’) naar Euro 6. Als je zo’n auto vervolgens importeert naar Nederland, wordt die hier dan ook als ‘schonere’ Euro 6 geaccepteerd?”, vraagt lezer Ab Leunissen. -
PREMIUMVIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Opel is nu echt niet meer de ‘auto voor de gewone man’
De tv-komedianten Spaan en Vermeegen beschimpten Opel eind vorige eeuw nog door het een auto ‘voor de gewone man’ te noemen. Maar de nieuwe Mokka is allesbehalve gewoon. Hij is vooral hip, en desgewenst nog elektrisch ook. -
video
Zonneauto die 1600 kilometer ver komt op één lading binnen 24 uur uitverkocht
De eerste lading zonneauto's ter wereld was binnen 24 uur uitverkocht. Het mede door zonnecellen gegenereerde rijbereik van deze Aptera klinkt dan ook indrukwekkend. -
Tachtiger rijdt 191 kilometer per uur om vaccinatie te halen
In het Franse departement Bas-Rhin is gisteren een 88-jarige man geflitst, terwijl hij met 191 kilometer per uur over de weg scheurde. De man verdedigde zijn rijstijl met het argument dat hij te laat was voor zijn vaccinatie tegen het coronavirus.
-
Dronken bestuurder met duizenden euro's in zijn zakken crasht na achtervolging door politie
Een 34-jarige dronken bestuurder uit Hilversum is woensdagavond opgepakt op de A59 ter hoogte van Terheijden. Dat gebeurde na een ongeluk. De man had duizenden euro’s aan contant geld op zak, meldt de politie. -
Waarom je in de wasstraat nooit een duur programma moet kiezen
Dure wasprogramma's met bodemreiniging kunnen volgens de Duitse evenknie van de ANWB zorgen voor schade aan je auto. Een goedkoop wasprogramma is volgens de Adac vaak het beste, mits een zogeheten voorwas er deel van uitmaakt. -
Twee derde van de elektrische autorijders heeft een laadstation aan huis
Twee derde (66 procent) van de bezitters van een elektrische auto in Nederland heeft thuis een laadstation. Dit komt neer op zo’n 80.000 laadstations, meldt onderzoeksbureau Multiscope op basis van een onderzoek onder 6000 Nederlanders.